Jump to content
Wednesday 17 April 2024
Sign in to follow this  
Dawa

Köpa falsk CE-märkning?

Recommended Posts

Har pratat med mitt försäkringsbolag som meddelar att de inte kan kolla om det är ägaren som försäkrat båten, de litar helt enkelt på uppgifterna de får in.

Samma som med hemförsäkring menar de. De kan inte kontrollera att den som står på hemförsäkringen verkligen är den som bor i huset.

Alltså bör det inte hålla rent juridiskt att den som står på försäkringen också är ägare till båten.

Allt verkar falera tack vare att det inte finns något ägarregister på båtar där man är skyldig att anmäla ägarbyte som med bilar.
Det verkar fortfarande som att det, som importör, är totalt riskfritt att strunta i CE-märkning, alternativt skaffa en falsk CE-märkning om man nu skulle vara lagd åt det bedrägliga hållet...

Det var någon som sa att KBV, rent teoretiskt, skulle kunna stoppa en icke CE-märkt båt och be ägaren märka den till nästa gång. Men att de inte kan göra mer än be dem. Frågan nu blir VEM de ska be märka den då de inte kan ta fram någon ägare på båten.
Inte heller kan de beslagta båten pga att ägaren inte står att finna då båten ju inte är stulen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen är det också så att de flesta båtar som importerats från Usa de senaste åren är tullade i Tyskland vilket inte förenklar det hela för tullen. Dom kan mao inte med hjälp av skattemasen o banker se vem som betalade in moms på någon specifik båt vilket kanske skulle binda inbetalaren till importör.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle vara intressant att få höra från någon båthandlare hur de hanterar båtar som byts in vid köp av ny(are) båt.

Kollar de alltid så båten är CE-märkt? Litar de i så fall på en plåt i båten med CE-märket eller ringer de nånstans och kollar så den är äkta?
Vad händer om man saknar de dokument som krävs, t ex Protokollet om överensstämmelse eller vad det hette... är CE-märkningen förverkad om det dokumentet inte finns med?

Eller struntar de i att kolla äktheten av märkningen eftersom de ändå bara kommer ha den kvar tills den blir såld och därmed kanske inte ens vill kolla om den är riktigt CE-märkt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan KBV inte beslagta båten om den inte är stulen?

Om det är fyra jeppar ute och åker, KBV stannar båten som är importerad efter -97 (eller när nu lagen om CE-märkning började gälla) och saknar CE-märkning. Båten har alltså nyttjandeförbud. Att hävda att man är på väg hem för att CE-märka den går nog inte i det läget. Om nu ägaren inte vill ge sig till känna så borde KBV ta båten på släp och sedan låta den hamna hos polisen? Ägaren lär väl höra av sig sen för att få tillbaka båten? Och då kan de kräva honom på en CE-märkning...

Vet inte om KBV/sjöpolisen har de befogenheterna idag men de kanske får det i framtiden annars?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul när man i ett antal inlägg ser hur alla talar i egen sak, har man ingen CE märkning så gäller det tydligen att dölja det till varje pris och blåsa nästa ägare!

Tråden visar väl med ALL TYDLIGHET att ett båtregister är PRECIS vad vi behöver, för att värna om de som köper begagnade båtar.

Då kan man ÄNTLIGEN få en ärlig chans att följa båtens historia och göra en mera kvalificerad bedömning ang vad som hänt med båten under åren!

Ni som köper en begagnad bil skulle förmodligen bli skogstokiga om bilregistret var stängt för upplysningar till allmänheten, men när det gäller båtar så går det tydligen ut på det omvända,  att i största mån dölja båtens tidigare historia!

Intressant tråd ... säger en hel del om vissas moral i ämnet ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det handlar inte om att blåsa nästa ägare. Det handlar om att inte bli ålagd fler avgifter och kontroller, exempelvis båtskatt. CE-märkningen är fullständigt hål i huvudet, intetsägande och finns bara till för att försvåra import och minska konkurrens för inhemska tillverkare. Införs ett båtregister så kan ni vara lugna för att vi snart åker på båtskatt också. Hur länge dröjer det sen innan vi åker på årliga båtbesiktningar?

I dagens samhälle med ständigt ökande övervakning och kontroll (då menar jag inte bara Sverige) är sjön och havet den plats där man har mest frihet. Man kan köpa en båt, utan byråkrati, utan körkort och utan att hamna i något register, segla nästan vart som helst och stanna borta tills man svälter ihjäl. Det är unikt och det hittar vi ingen annan stans.

Nu verkar ju du vara ett lysande exempel på den svenska trygghetsnarkomanen som inte sätter sin fot utanför dörren utan att kolla både tvo och tre gånger att det är absolut säkert, men jag vill inte leva i ett samhälle där frihets har bytts mot trygghet.

They who would give up an essential liberty for temporary security, deserve neither liberty or security

-Benjamin Franklin

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med Cerberos, handlar inte alls om att blåsa någon, förutom politikerna och deras avsikt att försvåra och jä-las med den lilla människan som vill komma undan lite billigare.

Om du läser igenom tråden så borde det framgå att syftet med diskussionen och den informationen vi får fram inte är tänkt att användas för att blåsa någon utan snarare hjälpa oss att få upp ögonen över vilket skräp en CE-märkning faktiskt är och att man inte alls kan lita på att den har någon som helst substans.

Jag tror också det är som någon sa här ovanför att det finns vissa som verkar vilja leva i villfarelsen att alla regler och alla bestämmelser finns till för att skydda oss från oss själva då vi inte är kapabla att klara oss själva utan att politiker bestämmer vad vi ska och inte ska göra i livet, och att dessa regler måste stå oemotsagda då de är någon typ av guds sanning.

Nog måste vi kunna få diskutera både äkta och falsk CE-märkning och skillnaden mellan de två, utan att någon moralpredikare prompt ska visa oss den rätta vägen.
Vare sig vi tror det eller ej så har människor klarat att överleva utan överförmyndare tidigare...för min del räcker det med bilskatt och bränsleskatt, två skatter jag måste betala för att använda min båt.

Tror för övrigt att CE-märkning kommer att expanderas till att bli någon sorts besiktningsgrund. Att vi kommer få årlig eller kanske varannat års, besiktning där båten måste klara CE-standard för att godkännas. Om inte, in på varv för återställning/tuning och ombesiktning.

Dit vill inte jag...och därför ifrågasätter jag CE-märkningen av båtar skarpt.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det verkligen en lag som säger att båtar utan CE-märkning har nyttjandeförbud?

Om det finns (vilket jag inte emotsäger) så skulle jag vilja ha en länk eller nåt, för den skulle vara intressant att ta del av, hur den är skriven.

Varför skulle polisen(eller vem som nu är tillsynsmyndighet för fritidsbåtars ev. CE-märkning) kräva ägaren på en CE-märkning om KBV tagit båten i beslag pga avsaknad av dylik märkning? Det är ju importören som är skyldig att tillhandahålla märkningen, inte ägaren.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror du att man kan följa en båts historia bättre om vi skulle ha ett (skatte)register över båtar?

Vad händer med de båtar som tas in från Tyskland? Hur mycket mer koll har du på dem? CE-märkt eller inte...

Hur ska du veta vad som hänt med en båt under åren bara för att den finns med i ett register? En kvalificerad bedömning till och med???

Hur mycket av en bils historia ser du i bilregistret? Du ser om den är importerad, men det ser du ju på en båt med idag om du läser serienumret på den.

Det låter som du lever i en fantasivärld där man i ett båtregister måste lägga in servicedokument, ev. skador på båt eller motor, och kanske även en logg över hur båten varit skött och vinterkonserverad varje år. Hur ska du annars kunna göra en kvalificerad bedömning bara av att den finns med i en lista över båtar?

Intressant inlägg...säger en hel del om din kunskap i ämnet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har inte hittat någon länk till någon lag där det står i klartext om nyttjandeförbud, däremot där det står:

En fritidsbåt som inte är provad och CE-märkt får inte tas i bruk.

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1568

och här e en länk till sjöfartsverket

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____7728.aspx

rena rama diktatur lagarna. Man får inte ens ta med sej en båt hem som flyttgods om man bott utomlands. Vilket man få med bilar, även om dom inte är normalt godkända här hemma, då är det inga större problem att få dispans.

Den här kan också vara intressant att läsa:
http://eur-lex.europa.eu/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexapi!prod!CELEXnumdoc&lg=sv&numdoc=31994L0025&model=guichett

Där kan man bl.a läsa denna bra regel:
3.5 Inträngande vatten
Varje båt skall vara utformad så att risken för att den skall sjunka är minimal.

Tur vi har EU så dom kan tala om för oss hur vi skall leva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog som med dom flesta andra lagar och regler som finns i detta land. D är mest riktlinjer och förslag man kan stötta sej på om man har lust och ork att sätta sej in i byrokratin.. För dom som väljer den andra vägen att vara mer eller mindre laglös, verkar d funka d med.. Är inte själv något guldkorn i regelverket men gör mitt bästa. Dock ser jag regler som detta mer som ett förslag och något som man kanske ska följa om man kan och har möjlighet. Dom båtarna vi äger idag kommer inte kunna spåras bakåt i tiden även med register..

Detta är enbart till för att importörer ska få kalla fötter, och d kanske skrämmer ett 10 tal procent.. Lika så är d med dom nya lagarna ang nerladdat musik filmer etc som folk håller på med. D kommer att slå på kanske 10 procent, buset lär sig fortare än regelverket och kommer att börja köra med dolda ip adresser osv.. Samma gäller båtbranshen, båtarna kommer att fraktas till något litet eu land där märkningar och sånt är billigt. D görs ju föv redan idag och har ju varigt verklighet länge nu.

Men min fråga kvarstår, jag kan ju iprincip starta ett bolag och importera 100 jänkebåtar i bolagets namn kränga dessa runt om i landet utan märkning. Sedan när sissta båten är såld lägga ner bolaget och dom som vill klaga kan känna sig blåsta på stålarna ang märkningar etc.. I alla andra bransher funkar d så, d går inte eller är mycket svårt att krama pengar ur en nedlagd eller kursad firma. Sisst jag kolla låg lagarna så iaf vad som gäller nu är jag inte helt 100 på men gissningsvis så funkar d på samma sätt.. Liksom d som är poengen med planerade konkurser..

!!!MVH REXCO!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är just det här jag menar är poängen... om det nu bara är en skrivbordsprodukt, som dessutom saknar vettig praktisk nytta, varför är det inte en större industri att märka båtarna (lagligt) via något land i eu som inte är så himla noga med dessa prylar.
Man har ju hört historier om att andra länder ibland skiter blankt i EU-regler medan vi i Sverige ska agera Bror Duktig och göra rätt hela tiden. Sen om resten av unionen skrattar åt oss för att vi övertolkar regler så bryr vi oss inte om det så länge vi agerar efter vår övertygelse och blåögdhet.

Men då kommer vi in på frågan som ännu inte riktigt fått något svar. Hur vet man att en CE-märkning är äkta... inte ens på Sjöfartsverket verkar de ha ett vettigt svar på det.

Man ska ringa företaget som utfört märkningen, man ska ha en svensk instruktionsbok och man ska ha en försäkran om överensstämmelse eller vad det nu heter...allt på svenska.

Men om det inte finns någon officiell lista över godkända serie-/skrovnummer så förstår jag inte hur man kan vara säker på att en CE-märkning är ok eller inte.

Det saknas en pusselbit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här hittade jag idag hos Transportstyrelsen, tydligen är det de som ska kolla så vi har en riktigt CE-märkt båt.

Ansvaret för att en fritidsbåt, vattenskoter, båtmotor eller utrustning är provad och CE-märkt ligger helt på tillverkaren eller importören. Transportstyrelsen har i uppdrag att utföra marknadskontroll på dessa produkter när de kommit ut på marknaden. Med marknadskontroll menas att myndigheten kontrollerar att produkten uppfyller gällande krav.

Längre ner står det så här:

Transportstyrelsens marknadskontroll sker huvudsakligen som stickprovskontroller vid båtmässor. (Är nog deras eget förslag Flört)

Men det här verkar ju gälla mer för båtar som tillverkas eller importeras i stora lass...när det gäller enstaka privata båtar så skriver de så här:

Marknadskontroll kan också ske... ...på grund av information om en viss en produkt som Transportstyrelsen fått vetskap om.

De gör alltså inga aktiva kontroller hos vanligt folk utan agerar i de fall de får in en anmälan eller liknande. 

Jag ringde upp Transportstyrelsens Sjöfartsdel och frågade hur det fungerar.
Svaret jag fick är att det finns inget register över vilka som privatimporterat en specifik båt. Alltså kan inte ens tillsynsmyndigheten (Transportstyrelsen) hitta vem dem ska ålägga att CE-märka båten om de någon gång skulle få en anmälan.

Enda sättet de kunde spåra är att backa i ledet av ägare, hur säkert det nu blir. Importören kan ju hävda att han köpt den av någon som han inte har kvar uppgifter om längre, eftersom de ändå inte kan påvisa att han själv är importören ifråga.

Jag frågade om det i så fall är den nästa i ledet som blir ansvarig om man inte hittar importören men så fungerade det inte heller. Det är bara importören som är ansvarig för märkningen, såvida det inte var en firma som importerat, då var det lite andra regler.

Jag frågade också om det fanns någon typ av straff om man kör omkring i en icke-CE-märkt båt, men det fanns inga konsekvenser alls på det planet.

Sen passade jag på att fråga hur det skulle bli om man blev lurad att tro att båten man köpt är CE-märkt.
Då kunde man stämma säljaren, och lösa det civilrättsligt. Alltså är det en dålig lösning att ha gör-det-själv-kit med CE-märkning (ursprungsfrågan).

Säljer man däremot båten privat, med upplysning om att den inte är CE-märkt så blir det inga påföljder och både gamla och nuvarande ägaren kan sova lugnt om natten.

Jag anser att jag fått svar på mina funderingar och klarmarkerar frågan. Tack till alla som deltagit i diskussionerna och drivit fram både frågor och svar. Glad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...