Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
AndreasE

Gullringen med AQ151, toppfart och propeller?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis fått in en AQ151 i min Gullringen -70 och jag försöker nu få fram lite uppgifter för att kunna skaffa rätt propeller etc.

Förut så hade jag en AQ130 i båten på ett 270 drev. Topphastigheten med GPS var 22.8 knop. Då satt det en 14X15 propeller på.
Hur många hk det var i denna gamla motor vet jag dock inte.

Nu blir det en betydligt nyare och förhoppningsvis piggare AQ151 med ca 145hk på propelleraxeln, och jag behöver lite hjälp med att räkna ut vilken propp jag ska ha.

Båten är 6.0m lång och väger totalt ca 1250 kg. (Enl kranföraren som lyfte båten, inget exakt värde tyvärr)

Jag har fått till svar tidigare att jag ska ha 15X17 propp, men när jag matar in uppgifterna i Propp ´ n Speed programmet som finns här så säger den att jag ska ha 20 stigning, men inget om vilken storlek på propp.

Vet någon hur jag får fram dessa uppgifter och vilken teoretisk toppfart jag kan räkna med?

Stort tack!

MVH
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så att man får prova sig fram, men säger tabellen 20 så hade jag testat en 15/19.

En tumregel brukar vara att motorn ska komma upp till ca 200 varv under maxvarv vid normal last och rent skrov.

kör du med originaldrevet? det går ju att byta underdelen för att få en lägre utväxling, och då kan du använda lite snällare stigningar.

Brukar vara 2.15-1 till fyrorna och 1.89-1 till sexorna har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 270 drevet med 2,15 utväxling.

Jag är såklart nyfiken på vad ni tror att jag hamnar i maxfart, men mest på vilken propp som borde vara lämplig.

15X17 känns lite konstigt när programmet säger att jag ska ha 20 stigning, men som sagt, till vilken storlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga vad din toppfart blir men det brukar talas om att en tum högre stigning innebär ca 200 varv lägre motorvarv.

I ditt fall skulle en 17 stigning ge dig 400 varv tillgodo (19 skulle ge ca 800 varv)på motorn, att din nya maskin är starkare och troligen varvar lite mer än en gammal b20 så borde du väl hamna runt 30 knop iallafall.

Men som sagt det är en gissning.

Vad det gäller diametern på proppen så är det bästa att prova sig fram, en stor diameter ger dig en högre verkningsgrad(störe bladarea) och bättre driv, att fördra för deplacementbåtar.

en mindre area ger mer slip(propellern slirar mer) men kan hjälpa en trött motor att fortare komma upp i varv för att sen orka driva på över planingströskeln.

Dvs om din båt orkar bra i marschfart och toppfart men är trög över planingströskeln kan det vara ide´ att gå ner diameter men behålla stigningen.



Senast ändrad av bergettoken | 15 december 2008 | 20:16



Senast ändrad av bergettoken | 15 december 2008 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Med en 14x19 så går en 1000kg med en AQ145 (136hkr) 34knop vid 5000rpm så med den starkare AQ151 så är det nog en sån propeller du skall ha. Med en 14x17 så gick den knappt 28 knop.

Jag vet dock inte vad skillnaden är mellan en 14 och en 15 annat än att det blir större propellerverkan med en relativt liten båt, skulle bra gärna vilja veta detta om det är någon som verkligen vet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, de uppgifterna verkar ju lovande, en toppfart på runt 35knop skulle jag bli nöjd med.

Frågan är hur det kommer att påverka förbrukningen vid marschfart?

Förut så marschade jag i ca 16 knop med en förbrukning på ca 0,8l/dist och nu kankse marschfarten blir 20-22 knop, men frågan är hur förbrukningen blir.

Det känns som om många intressanta saker kommer att hända vid sjösättningen :)

MVH
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte den kommer att dra så mycket mer i marshfart nån deciliter till kanske, din nya motor är starkare på alla varvtal och behöver inte slita så mycket att du kommer att hålla ungefär samma varvtal i din nuvarande marsfart som förut pga, den högre proppellerstigningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2008-12-16 vid 09:08 skrev AndreasE:

Ok, de uppgifterna verkar ju lovande, en toppfart på runt 35knop skulle jag bli nöjd med.

Frågan är hur det kommer att påverka förbrukningen vid marschfart?

Förut så marschade jag i ca 16 knop med en förbrukning på ca 0,8l/dist och nu kankse marschfarten blir 20-22 knop, men frågan är hur förbrukningen blir.

Det känns som om många intressanta saker kommer att hända vid sjösättningen :)

MVH
Andreas

Hej Andreas. Lyfter en gammal tråd :) Fick du bytt propeller och vad blev det för någon? Hur gick det med hastigheten? Har en Nidelv 18 med en aq151 som jag funderar att ev byta propeller på. 

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Holmgren79:

Hej Andreas. Lyfter en gammal tråd :) Fick du bytt propeller och vad blev det för någon? Hur gick det med hastigheten? Har en Nidelv 18 med en aq151 som jag funderar att ev byta propeller på. 

Mvh Björn

Andreas har inte varit inne på forumet sedan 2015, så håll inte andan medan du väntar på svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...