Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ksson

Bogstrålkastare????

Rekommendera Poster

Hej Alla båtägare där ute i mörka vintern!

Har funderat på hur bogstrålkastare fungerar/hjälper vid mörkerkörning, hitta sjömärken. Någon med erfarenhet som kan delge detta?? Har funderat på att installera sådana men de kanske inte ger någon effekt och endast sitter där för utseendets skull på många båter. Vilka ska man isåfall köpa, finns det exenonbogstrålkastare?

//patrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha xenon och det inte finns så måste det gå att göra som jag gjorde på bilen,Det finns konverteringssatser i stort sett i alla lampmodeller,Har själv tänkt amma tankar som dig.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser inte att dessa strålkastare är till någon större nytta vid navigation. De är mest lämpade för tilläggning under mörker. Ska du ha en strålkastare för navigation så rekommenderar jag en rejäl strålkastare på taket eller på targabåge så att du får upp ljusloben i en bättre vinkel. Då kan du dessutom vrida ljuset åt vilket håll du vill.

mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare.

 

Bogstrålkastare är bara bra då man ska lägga till. Vid navigering gör dom ingen nytta. Bättre ätt köpa en navstrålkastare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Skrev det i den tråd som hänvisas till oxå... Ute på öppet vatten hjälper dom inget... Utom möjligen precis framför båten.. Så vänta dej inget helljus á la bil på mörk landsväg.. Men när man närmar sej land, brygga, klippa eller vad det må vara DÅ fungerar det mycket bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Bra / mycket bra vid tilläggning i mörker. Men ingen annan nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda redskapet som alltid fungerar för att hitta sjömärken men också mycket mycket mer är RADAR.

Vare sig det gäller mörkerkörning eller annan nedsatt sikt men även dagtid *ser* man i god tid saker man behöver hitta/känna till.

Själv har jag aldrig behövt tända någon strålkastare under nattnavigering, Ekolod GPS datasjökort radar = då vet man var man är och vad som finns runt omkring.

Vid tilläggning på okänd plats i mörker kan man behöva extraljus (har själv 4:a st fjärrljus i masten som ger hyfsat bred ljusbild framåt men också distans..300 meter eller så).

Vid tilläggning vid hemmaplatsen (som man ju oftast känner väl till) räcker topplanternan mer än väl till för att lysa upp bryggan/stolpar, behövs inget mer ljus.

Mitt råd: lägg till en slant och köp en RADAR!

Eller en rejäl handstrålkastare, funkar i alla lägen och lyser dit DU vill, alltid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampor är roligt och bra dock är d lite mer som en hjälp (nödlyse) med bogstrålkastare. Jag blev faktiskt mycket besviken när jag första gången prova dessa, förutom coolhetsfaktorn som var hur hög som hellst. Men nu när xenon tekniken finns lite var som så har d nog blivigt bättre på den fronten.. Problemet är att man skruvar upp sig så inihelvete och verkligen tror att d ska lysa flera mil. Men när man sluterligen tänder dessa så lyser d likt en svag ficklampa nåja kasnke lite bättre...

Men återigen så är d båtvalet som styr investeringen av lampor lite. Har man som  jag en liten Dc så vill man inte ha en massa strålkastare överallt på båten.. Hade förut en liten fjärr i näsan den blev kortlivad, givetvis så lyckades någon stjärna (jag) sparka sönder lampan totalt med en inte alltförsnygg straffspark i ett inte alltför nyktert tillstånd. Så kan d gå när nöden trycker på och alla tänkbara allternativ är upptagna. Kunde ju iförsig nästan förutse vad som komma skulle redan innan jag skruva dit den. Men d e smällar man får ta..

Nu har jag 2st enkla handhållna strålkastare med fäste för att passa i rutramen (obs egen tillverkning). D ända problemet med dessa är när d regnar och man har kapellet uppe, (dock inte ofta man är ute i sånt väder men kan ju bli överaskad på vägen hem). Nu har jag öppningsbara sidor på kapellet så problemet är egentligen inte så stort men en liten begränsning har dessa.. Således blir nästa räser en med hytt ellr coupe, alt stor targabåge..

Då har man plötsligt plats för alla nödvändiga prylar man vill ha men inte riktigt kan motivera sig att köpa till nuvarande båt. MAn är ju trots allt inte ute i något bäcksvart mörker och ilar, d är på sensommarn när solen går ner fortare än vad man är van vid lamporna kommer till nytta den sista biten in till bryggan. Sedan så är dom till stor hjälp ifall man behöver göra lite extra arbete på båten under kvällarna bara att plugga i batteriladdaren på båtplasten och vri på till full kräm på ljuset så har man världens arbetsljus. Vill man åka båt på dagarna så måste man laga och fixa på kvällarna. Men d e möjligt att man köper några bogljus iaf, fast mest för att dom är så coola när man puttrar in i hamnen sådär lagom sent på kvällen. En sak dom är bra till d är när man halar upp ankaret i nosen, är ju så snål så jag har ännu inte investerat i någon ny ankarvinch och då är handjagat ingen hitt när d börjar mörka på lite.

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 14 december 2008 | 21:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla lampor du moterar högt bakom dig lyser upp ditt fördäck ..... jag gjorde valet så enkelt att jag köpte en batteridriven lampa .. en Duracel handlampa med LED med 4 st  LR6 batterier .'

Inget jag ångrar !

 

 



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 15 december 2008 | 01:13

post-11345-1394235715,9547_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du åker i farleden nattetid och skall passera farledsmärken som är svåra att se är det perfekt med bogstrålkastare, den bländar dig inte och reflexerna på märkena syns på långt håll. Vid sök efter natthamn e dom bra, när man lägger till är dom bra.

Har man radar och får ett eko framför sig då tänder man dom och kan förvissa sig om vad ekot var för något.

Det är kanske inte ofta man kör nattetid men när man väl gör det så kommer dom till nytta, sen e dom ju coola också:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par rejäla bogstrålkastare är bra vid förtöjning, men oxå mycket användbara vid navigering i en trång led, tex Husaröleden i mörker. Dom ska ju naturligtvis kompletteras med ett vridbart sökarljus. Radar är mycket användbart både på dagen o natten.

Att säga att man klarar sig jättebra med radar o plotter o minsann aldrig behöver tända strålkastare för att kolla en pricks läge tyder bara på okunskap. Kör man i totalt mörker i en trång led där allt i närområdet försvinner i nollekot på radarn, o bara litar på en Gps, då bör man gå en navigationskurs, eller hålla sig på landbacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var rädd om mörkerseendet! Sätt svart tejp på alla skarpa kontrollampor, blända av dator, ha ingen belysning på som kan förstöra mörkerseendet osv.

Det tar upp till en timme att få bra mörkerseende men förstörs på delar av sekund.

Har man etablerat ett gott mörkerseende ser man med det svaga ljuset från topplanternan eller en vanlig handlampa. Det är härligt att se marelden lysa och ev. stjärnhimmel är helvit, allt ser ut som en enda stor vintergata.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det låter som om placeringen av sökarlyset längst fram på relingen är en vettig placering om man ser till funktionen lysa upp. men sitter lite i vägen när man klättrar in o ur via fören, hade en där, men den åkte i sjön av misstag. var inne på att montera på targabågen, men det verkar bökigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaptenkolja ska nog lugna ner sig om att uttala sig om okunskap...

Jag har varit instruktör i högfartnavigation i Amfibiekåren i 9 år och aldrig tänt någon lampa för att titta efter prickar. Prickar kan nämligen flytta på sig av olika anledningar och är därför mest riktmärken. En duglig radar och ett korrekt sjökort är grundpelaren i all mörkernavigation, lampa under navigation ,herr kaptenkolja, är till just för amatörer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilja känsliga tår en del har.

 

Jag undrar: Om du kör igenom Baggensstäket eller Finnhamnshålet eller Klintsundet i Januari mitt i natten, gör du det enbart på radar?

Det är i så fall skrämmande att det inte lärs ut bättre sjömanskap än så i Amfibiekåren.

Och om du undrar över min bakgrund så har jag något längre erfarenhet av navigation i Sthlm skärgård, i en aning större fartyg än en stridsbåt.

God Jul!



Senast ändrad av Kaptenkolja | 20 december 2008 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sethakan träffar verkligen rakt på spiken. Den stora fördelen med bogarna är att de aldrig bländar. Jag har xenondito (konverterade Morse) och det är suveränt vid gång i extremt grunda vatten, dvs trånga inseglingar till okända hamnar och liknande. Men de lyser ju bara upp närområdet så som redan påpekats är det andra hjälpmedel man använder för navigation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Militären har behov av att kunna navigera i totalt beckmörker. Utan strålkastare. Så det handlar inte om bra eller dåligt sjömanskap.

 

Jag själv använder sällan navstrålkastaren, mest för att den förstör nattsendet. Oftast räcker det med lantärnorna om man ska hitta reflexerna på prickar, eller så syns dom på radarn. Dessutom har vieryd rätt med det om att prickar flyttar på sig. Att endast navigera på dessa är bara dumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är prickarna bara en indikation på att det är grunt i närheten, de kan ju som sagt flytta på sig, saknas osv.

Bogstrålkastare är mycket användbara när man är inne o rotar nära land, i trånga passager osv. De förstör ju mörkerseendet, men kör man i passager som bara är några meter bredare än fartyget så har man ofta inget val i vintermärkret. Under sommaren däremot är det tillräcligt ljust ända fram till Augusti för att köra utan strålkastare , bara ,man är rädd om mörkerseendet.

 

Jag vill se en stridsbåt gå ut genom norra Löparöfjärden i mörker enbart på radar, den passagen är 8 meter bred o kräver en 90 graders gir på stället.

 

Kolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag bogstråkastare ser häftig ut, precis som extralampor på en rally bil.

Litar helt på min GPS för navigation och har gått jättebra hittills. Man behöver inte leta efter några prickar i mörkret för de finns med på GPS:ens skärm precis som alla öar.

Bara att köra på.

/Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, om det bara är 8m torde lanternorna räcka väl för att se land... utan strålkastare. 90 grader är knappast ett problem med 2 vattenjetaggregat... Välkommen upp till Lådna och låren så kan du få se ett 90m fartyg göra en 70 graders gir med 5m i sida till berget, utan strålkastare. Hade det varit för 7 år sedan kunde du haft turen och se en robotbåt gå i 35 knop ut genom långbälingssund i mysingen i beckmörker med radar och bildförstärkare.

Avser inte fortsätta denna trams-diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Kör man i totalt mörker i en trång led där allt i närområdet försvinner i nollekot på radarn, o bara litar på en Gps..


...enbart på radar...

Jag har väl aldrig påstått att jag bara använder radar?
Jag har ett bestämt minne av att jag sa: Ekolod GPS datasjökort radar.

trång led (...passager som bara är några meter bredare än fartyget...) mitt i svartaste natten, är det vanligt förekommande att man navigerar i sådana, och med bara bogstrålkastare som hjälpmedel?

Är det trångt och jag ändå inte ser land/prickar m.m i lanternornas ljus (inte särskilt troligt, med fullgod nattsyn ser även en sån gammal man som undertecknad  faktiskt mycket mer än man kan tro även i så pass svagt ljus)
så använder jag antagligen nattkikaren Cool
Jag kanske *glömde* Foten att tala om att jag också har en:


där natt blir till nästan dag
http://www.youtube.com/watch?v=xzT8OvmroE4
eller så tänder jag som sista utväg mina fjärrisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att jag någon gång hört att bogstrålkastarna blir skitvarma och att man därför inte bör ha dem på mer än typ 10 minuter åt gången. Det kanske bara är en skröna men det känns väl kanske inte helt orimligt.

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina är av Sealed Beam typ, 55w styck. Dessa är ju helt kapslade och värms ju med ca 40w 
(ingen hög verkningsgrad där inte..).  Men med tanke på att dom är gjorda för att angöring och liknande moment som tar mindre än 30 minuter i anspråk, så är detta inget praktiskt problem. Har aldrig hört talas om någon som har fått skador av dessa. Mina har använts sporadiskt sedan 1971...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...