Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Marrexxx

Bästa julmaten

Rekommendera Poster

Mina bidrag till julbordet brukar vara laxpaté med örtsås och långstekt lammstek som blir mör som pastej.

Laxpatén innehåller rökt och vanlig lax, grädde, dill, ägg och räkor. Smälter i munnen.

Lammsteken som saltats kraftigt på ytan ett dygn innan sätts in i 275-300 graders ugn samtidigt som temperaturen sätts ned till c:a 80 grader får sen steka i ett antal timmar tills den är klar enligt köttermometern.

Gräddstekt grönkål är också med på bordet. Smakar smaskens med köttbullar, skinka mm.

Sillsallad förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jul utan Julskinka, näe tack dopp i grytan osså lite sötstark Västerviks senap
uppe på det...

 

//IggyCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jansons frestelse, prinskorv, senapssill, julskinka och julost...ägghalvor med majonnäs, räkor och kaviar. Mmm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokt karp i gelé !!

(Nej, jag skojar bara, det fanns alltid på julafton hos mina föräldrar när jag var barn men jag kunde inte äta det)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall äta julbord ute så var det bästa vid Zinkgruvan 69kr och ett riktigt uppdukat julbord som dagens lunch (hotell norra vättern var är de som tillagar maten)

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa julmaten är skinka på vikabröd kvällen innan julafton.

Bäst på julbordet är grönkålen, rotlådan, sillsallaten och laxen. Och mina hemgjorda köttbullar.

Och musten (ingen alkohol, jourar på julafton Gråter)

 



Senast ändrad av ciaraud | 17 december 2008 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av er skriver julskinka, janssons, mm. Julskinkan hänger ju med dukningen. Lika väl som att besticken ska ligga på bordet så ska julskinkan ligga där med.
Jag tycker hela konceptet är ett riktigt julbord. Julskinka köttbullar sill lax renskav revben janssons mm. (och snapsen om man vill det)

Ha en riktigt god jul och ett gott nytt år så cs vi till våren när det är dax att doppa i skutorna igen.



Senast ändrad av Lil-Bossan | 21 december 2008 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att bestämma mig för vilket som är bäst... jag älskar allt som har med det traditionella julbordet att göra, md undantag för sylta & grisfötter... annars säger jag nog... allt som finns på bordet...Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har just frossat i lutfisk, vitsås och kokt potatis mmMMMMumma

så denna rätt är nummer ett för oss

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...