Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mangemask

Konservering, gjorde jag rätt?

Rekommendera Poster

Har precis konserverat min Mercruiser 5,7l från 1996.(Sjövattenkylning)

Det som slog mig igår när det börjat bli lite kyligt var om jag gjorde rätt. Jag har ängat massvis med timmar och läst här på MG men fortfarande inte riktigt hittat svaret.

Jag gjorde följande:

1, Körde motorn med sötvatten i en stor hink, jag kopplade en slang in i skölden (hade lossat drevet, bravo 2) såg till att den sög genom att den efter ca: 10 sekunder började spotta ut vatten som jag antog hade gått ett varv i motorn.Jag lät motorn stå och gå i ca: 5 min tills den hade kommit upp i ca 70 grader. Lite svårt att se på tempmätaren men den var mellan 55-80 grader och närmare 80.

2, Då stängde jag av och bytte olja och bränslefilter oljefilter.

3, Sen fyllde jag hinken igen med rent vatten Ca: 25l. Körde motorn och det lät bra och vattnet sprutade ut från skölden. När jag såg att motorn gick upp i temp för att sen gå ner lite igen antog jag att termostaten var öppen, det var dags att få i glykol. Jag flyttade sedan hinken åt sidan så inte vattnet skulle hamna i hinken igen och lät motorn fortsätta att gå tills det var ca: 5 liter kvar i hinken. Då gick jag fram och fyllde på med 5l glykol vilket innebar 10 liter i hinken. Motorn sög sedan av glykolblandningen och tempen var konstant på ca: 70 grader. Efter ca: 20 sekunder började den spotta ur sig grön blandning och jag utgick från att glykolen gått runt hela systemet. Lät den gå några sekunder till och slog sen av. Kvar i hinken var då ca: 4 liter glykolblandning. Jag hade alltså kört runt 6 liter blandat i motorn. Gjorde jag rätt? Vissa pratar om att det går åt 25 liter blandning, det låter ju väldigt mycket eftersom motorn redan efter ett par liter gav tillbaka glykolen.

Kände också på mina limpor och knän. Dem blev rätt varma. Jag kunde hålla handflatan på i 2-3 sekunder sen fick jag ta bort den för att inte bränna mig. Är det dags att byta dessa då? Och var hittar man de till bästa pris?

Tack ska ni ha!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa är att tömma motorn på vatten och sen starta med glykolblandning direkt.

Har du otur så har termostaten stängt just när man ska köra i glykolen och då glykolfylls bara limpor och knän. Alltså inte själva motorn.

I och med att man tömmer motorn på vatten innan så öppnar termostaten och fyller upp motorns kylsystem först.

Till min motor går det åt ca 18liter om jag inte minns helt fel.

Det är en big block på 8,2liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med riktigt.
Hur skulle termostaten kunna känna av att det inte finns vatten i motorn och därför öppna upp och fylla kylvattenkanalerna i motorblocket först?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en glykolprovare och läs av vad du får för värde på den glykol du får i retur.

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag chansar aldrig med detta, termostat ut innan man sätter igång. Tar några minuter extra men så har jag gjort i många år nu och hitills untan tillbud eller andra hemska överaskningar.

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 10 december 2008 | 16:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..det är så ! Man SKA tömma blocket innan man körigenom glykolblandingen !!!!!!!

Det är kanska många lite i blocket , man späder ut glykolen för mycket om man inte tömmer helt och man vet inte om det har kommit glykolblandning i blocket heller pga att termostaten inte har öppnat .Har den öppnat sig så vet man fortfarande inte hur mycket/länge !

 

Sen kan jag inte förklara i detalj om hur det går till att motorn fyller blocket först , men så är det !

Är man riktigt noga så tömmer man även limporna innan .....

 

Tjingeling!Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Tömma blocket OCH limporna först... Skulle man då lyckas med det osannolika att inte få in glykolblandningen överallt så vet man att där ligger åtminstone inget sjövatten och fryser.. Att blocket fylls upp nerifrån när det är tomt kan väl förklaras enklast med att det är just tomt. Vattnet rinner ner där då i första hand via motorn cirkulationspump, sen fylls limporna och sen kommer det ut vid skölden.. Är blocket fullt med vatten blir det bara en utspädning även med öppen termostat och därför måste man köra ganska länge för att vara riktigt säker. Termostaten sitter alltså sist i flödet från blocket och är den stängd kommer inte vattnet från blocket ut. Med tömt block/limpor så är det klart när det börjar rinna ut i skölden och man ser glykolfärgen, men så överdrivar man gärna lite och låter det rinna en stund extra så kan man sova lugnt sen.. Att mäta glykolhalten på utkommande vattenblandning säger alltså inte så mycket om blocket fyllts upp eller inte, såvida man alltså inte tömt allt först..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, tack för alla svar.

Jag får väl tömma allt och göra om det då med bara glykol. Ej varmköra först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du byta packningen till termostathuset varje år också eller klarar den sig? De där brukar ju fastna och gå sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du missförstod mig. Jag tvivlar inte på att det är bra att tömma blocket på vatten först för att slippa späda ut glykolen.  

Det jag inte fick till var hur han menade att termostaten skulle öppna bara för att blocket var tomt...först... för att sedan cirkulera...

I min VP (är väl samma på Mercruiser) så sköljer sjövattenpumpen igenom kylvatten hela tiden. När termostaten är stängd så går det förbi blocket och ut (via avgaserna), så jag har alltid vatten som kommer ur skölden.
När termostaten öppnar (vilket den gör mekaniskt vid en specifik temperatur) så går vatten in i blocket. Inte innan...

Jag håller med om att det tryggaste är att köra runt glykol utan termostat, men då måste man dels ta ur termostaten (och paja packningen, slår aldrig fel) och dels sätta i den sen igen, vilket gör att en del av vattnet i blocket rinner ut igen bakvägen.

Sen vet jag inte vad knän och limpor är...gissar att limpor är kylkanalerna kring avgas men knän har jag ingen aning om...nån som kan upplysa mig?

Jag missade faktiskt själv att tömma block och limpa(?) innan jag körde i glykolen och spädde ut min blandning till -22 från -37...så nu blir det att kolla SMHI.se i vinter...
(kollade med glykolprovare på vatten jag tagit genom att lossa lite pådräneringsskruvarna på motorblocket, så jag var säker på att det fanns glykol överallt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Varför är det så många som tror att man behöver/måste köra/suga in glykolen igenom motor och drev med motor igång? Det blir inte bättre snarare krångligare att förstå verkar det som...

Om man nu tömmer block och limpor samt även oljekylare på vissa modeller på sjövatten och sedan häller glykolblandningen i alla slangar som går ifrån termostathuset så behöver du aldrig heller krångla med att tga bort termostaten.

Mvh

/Persk

 



Senast ändrad av Persk | 11 december 2008 | 15:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången du tar isär går garnaterat packningen sönder. Men sen så är d lite av ett lotteri om den håller eller inte, dock är packningen skitbillig och klister finns ju till hands om så vore.. Finns så många sätt att konservera, nästan alla gör på olika sätt och uppnår på något vis ändå samma resultat. Jag gör mest detta för att slippa gå o noja om termostaten verkligen var öppen eller inte och då får d vara värt om någon liten packning stryker åt ibland..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att man kan fylla manuellt Persk d håller jag oxå med om är enklare för en ren konservering. Men när maskinen fått gått en stund i sötvatten är d lika enkelt att slänga på glycoledunken och låta motorn suga i sej den med. Sedan så byter man olja, filter och puttar sedan in båten i garaget och ser fram imot nästa sesång. Är ju en fördel att varmköra för att oljan ska rinna bättre..

Just my 2 cent..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men visst var det just konservering det gällde just nu? Konservering, gjorde jag rätt?

Att varmköra och byta olja gör man ju först av allt, sedan tömmer man vattnet...

Min frågeställning gällde mer att det verkar som att många som är osäkra verkar tro att motorn måste gå under själva glykolprocessen, det behöver den inte. Detta ställer ofta till med missförstånd samt att det finns stor risk att glykolhalten då blir för låg om det finns sjövatten i motorn kvar.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis därför gör man en stark blandning oavsett metod så är man ännu säkrare. Sedan så gör jag allt i ett svep när jag plockar upp båten, enklast och effektivast för mig. Maskinen får således gå i sötvatten först, sedan piper man över till dunk och sen oljebyte och sluterligen in i garage efter tvätt.. Klart.. Behöver inte vara den mest effektiva metoden för alla men något jag tycker funkar bra för mig..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, har gjort så på alla mina båtar efter att ha kört igenom motorn med färskvatten och sedan tömt via pluggarna. Koppla loss langarna från termostathuset och fyll på glykol/vattenblandning, skruva tillbaka - klart :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En parentes bara..


de flesta termostater har väl bypass-hål så att en liten mängd vätska kan rinna förbi även när termostaten är *stängd ?

Därför kan man fylla upp motorn med ny vätska (efter att man tömt den) utan artt varmköra.

Tar lite extra tid bara, men vätskan kommer fram dit den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar Rexco samt att jag nog vet att Du kan din vinterkonservering också (är inte ute efter att mästra någon).

Men när man läser otaliga trådar om konservering av just samma motorer så inser man snabbt att många är väldigt osäkra på sin sak och får ofta onödigt krångliga svar än nödvändigt då alla har en egen idé om hur det skall göras.

Oftast handlar problemen om hur man skall få den rätta glykolhalten in i motorn på de rätta ställena. Svaren är oftast innehållande olika varianter på hur motorn skall suga igenom antingen drevet eller igenom slangar med motor igång och om hur termostaten kommer reagera och måste då hålla på att mäta halten på olika ställen.

Därför ville jag med mitt inlägg förtydliga/förenkla saker och ting lite...

Förvånansvärt många verkar dock klara sig med att köra igenom glykolblandningen på olika sätt utan att få samma blandning överallt - kan tänka mig att det beror lite på var i landet man bor och hur många minusgrader motorn utsätts för.

Jag bor i Dalarna och där klarar man sig inte undan frysskador om man inte tömmer motor och limpor etc. på sjövatten. Som extra säkerhet och för att förhindra korrosion tillsätter iaf. jag då 50/50% glykolblandning, då vet jag vad som finns i motorn. 

Just my 2...

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst kan man uppnå samma eller nästan samma resultat med många olika metoder. Således när så många olika användare svarar på en fråga som tex hur gör i när ni byter en glödlampa så kommer genast en mängd olika svar på hur man byter lampan.

Felet jag gör är att jag förknippar konserveringen med servicen, och d är av den enkla anledningen att jag själv gör allt i ett.. Men d finns ju dom som bytt olja, filter och kanske glömt bort glycolen och sedan vill ha tipps på hur man gör en enkel konservering.. Detta har jag faktiskt inte riktigt tänkt på förens nu, ibland tar d en stund för poletten att trilla nerSkäms..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker att det klokt att köra igenom glykolblandningen via drevet ( Alpha One G1) med spolmuffen på min gamla båt.

 Även drevet får sin del av frost och rostskydd !!!

Så tänker jag !   

post-11345-1394235713,8056_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...