Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Seagate

Köp av VHF...

Rekommendera Poster

Tja!

Skulle vilja ha lite tips på bra VHF. Både fasta och hanburna. Det är ju en djungel av info. Läste en test någonstans men hittar den inte igen.

// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en nexus 2000 som jag är grymt nöjd med köp en sån.

Genomtänkt med siffror på micen osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Har nyligen köpt en Nexus (Silva) 2000 fast VHF tillsammans med en bärbar till ett mycket bra pris hos en av de stora båtvaruhusen. Nexusen saknar rattar och har bara knappar. Alla viktiga funktioner finns och den fungerar fint. Beträffande tester så rekommenderar jag absolut att man försöker bilda sig en egen uppfattning och verkligen tänker igenom hur man ska använda produkten. Min egen uppfattning är att de som utför testet inte nödvändigtvis har betygsatt produkterna på ett för dig rättvisande sätt. Det finns väldigt många parametrar som kan vara viktiga för dig.
När det gäller mina erfarenheter av VHF så har jag har valt att framöver ha både fast VHF och en handburen enhet med mig när jag är ute på vattnet. Den fasta har en helt överlägsen mottagning pga den takmonterade antennen, vidare har den en bra högtalare. Det är också lätt att ha en kartplotter kopplad till den och då kunna använda en funktion som heter DSC. Om det skulle uppstå ett nödläge så kan man genom att trycka in en knapp på VHS stationen skicka ut ett nödanrop som inkluderar din position. I händelse att du behöver lämna båten så tappar man kommunikationen med fast VHF. Därför kompletterar jag med en handhållen vattentät enhet av enklare slag. För mig tror jag att det är så nära hängslen och livrem man kan komma. Hade tidigare en handhållen enhet från ett fabrikat som toppat tester, men efter att den ramlade ner från ett bord (för mig ett trivialt fall för en handhållen enhet) så gick volymratten tvärt av !, och ingen garanti gällde. Mina nya VHf:er båda från Nexus saknar rattar och är nog mer stryktåliga.
När du köper en ny produkt i en butik (vad det än är) så lyssna gärna lite med personalen om hur det ser ut med garantireparationer. Du kan genom några följdfrågor ofta då förstå om det är några märken som reklameras mer än andra och också förstå om servicen funkar bra. Det kan skilja en hel del.



Senast ändrad av mattiasj | 07 december 2008 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ICOM - de används också inom gruvindustrin å funkar BRA! :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en handburen och använder den till att snacka med kompissarna på semestern i gbg skärgården. Jag hör bara dem som har fasta och dom hör ej mig om det är lite öar ivägen. Behöver ej vara lånt ifrån. Alla har vi motorbåtar = Lågmonterade antenner. Öppet hav funkar den bra då kan man vara normalt avstånd ifrån. Sen har jag flera båtar så det e ju bara att släpa med den. Det beror helt vad du vill ha ut av den.

Så jag hade köpt en fastmonterad med antenn. Kommer själv att inhandla en sådan på båtmässan, de brukar vara prisvärda då.



Senast ändrad av Einarsson | 08 december 2008 | 00:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade kanske varit mer värdefullt med en utläggnining om varför du är nöjd i stället för en uppmaning att köpa en produkt bara för att DU gillar den.

 

Vad gäller VHF och övrig marinelektronik så får man på ett eller annat sätt vad man betaler för. Jag hade hållit mig ifrån de billigare märkena som Cobra och Navicom t.ex. De är i och för sig funktionsmässigt väldigt bra apparater som har allt som de flesta användare kan önska, men de brister lite i byggkvalitet. Jag gillar Icom, saknar erfarenhet av Nexus,  tycker mycket om Sailor men de är ruggigt dyra och lite overkill på de flesta fritidsbåtar. Ett tips är som tidigare sagt att du fingrar runt på lite olika och känner dig för. Lyssna på ljudkvalitet, testa användarvänlighet etc. En fast VHF bör i dag vara utrustad med DSC, och det är nog svårt att få tag i någon som inte är det. En bärbar bör absolut vara hyggligt vattentät och helst ha 12 volts laddare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra att tråden startades, har själv samma frågor.

De Nexus som säljs i paket, fast bärbar, finns ju för vettiga pengar i Solna.

Dock har jag sett att den bärbara ej har laddningsbart batteri eller laddmöjlighet. Men den kan ju vara vettig som komplement i jollen.

Hur långa antenner har ni monterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Antennen som jag monterat är strax över en meter lång tillsammans med ett justerbart fäste så att den kan fällas ner vid transport och ev. låga bropassager.
Angående den handburna Nexus 1000 som följer med i paketet så är den utan laddare.
Den saknar kanaler L1 och L2. Uteffekten är 2W vilket är lägre än många andra handhållna enheter. Ljudet är dock riktigt bra. Den får nog totalt sett ändå ses som ett komplement till en fast VHF. den kan inte heller skanna genom alla kanaler som många andra handhållna enheter. Raymarines 101:a går bort då den är tung, för lågt ljud.
Har en Cobra HH325 som är helt OK har bytt den en gång då squelchen slutade fungera, batterihaken sitter lite dumt och det har medfört att batteriet har lossnat lite vid några tillfällen. Ljudet är ok.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NX1000 kan ställas in för nordiska kanaler. Man får då L1 o L2 (samt L3 och F-kanalerna).

Hämta manualen från Nexus hemsida. Där står hur man ställer in den!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

VHF???

Jag har grubblat mig halvt gråhårig under några år över denna fråga! VHF eller inte VHF? Vilken typ VHF – handhållen eller fast? Vilket märke? Vad får det kosta?

Det gäller att göra klart för sig varför man vill ha en VHF. Vad skall den användas till? När skall den användas?

En handhållen är bra för kontakt med de som man kan se, ha ögonkontakt med. D.v.s. den når till horisonten (egentligen radiohorisonten). Sjöfartsverkets VTS antenner sitter i och för sig högt och deras mottagare är förmodligen känsliga så man kanske når även dem. Men – om ändamålet med VHFen är att kunna få hjälp så är det en fast monterad med högt placerad antenn som gäller.

Att gå upp i effekt, över 2 W, för en handhållen VHF verkar mindre lämpligt. En antenn alldeles vid huvudet bör inte ha för hög effekt. För övrigt så bör 2 W räcka till radiohorisonten.

Med andra ord: Om ändamålet med en VHF är att tala med kamrater i din närhet – välj en handhållen (med max 2 W). (Anm. NX1000 har även L1 o L2 och för övrigt även L3 o F-kanalerna.)

Skall VHFen användas i en krissituation där du sitter 'fast' i sittbrunnen? I så fall gäller det att skaffa en VHF som helt och hållet kan manövreras från handenheten. Det finns ungefär tre på marknaden som klarar detta krav. Den billigaste kostar mer än 4000:- plus antenn, antennkabel med mera. Den som man vill ha kostar – färdigmonterad i båten – minst 10000:-. I mitt fall är dessa alternativ för dyra.

Skall du bara lyssa på sjörartsverkets trafikkanaler? D.v.s. vill du veta när handelsfartygen passerar sina rapportpunkter? Då kan du troligen välja vilken VHF som helst. Myndigheterna, åtmindstone de svenska och finska, övervakar, av nödtvång, fortlöpande kvaliten på VHF apparater. (Dåliga VHF apparater skulle kunna störa nödtrafik på kanal 16 och får inte säljas!)

Själv föll jag – egentligen min fru – i höstas för reklampaketet NX2000 NX1000. (Det var väl nödknappen som min fru uppskattade.) Fördelen med detta reklampaket är att man slipper välja mellan fast och handhållen. Dessutom blir det enkelt att på vårkanten kontrollera om de fungerar. Man sätter helt enkelt frun vid den ena VHFen och kollar från den andra.

Not 1. Båten skall ha tillstånd för VHF från PTS. Tillståndet gäller för godtyckligt antal VHFer i båten.

Not 2. Minst en person i båten skall ha VHF-intyg.

 



Senast ändrad av xyz123 | 08 december 2008 | 12:50



Senast ändrad av xyz123 | 08 december 2008 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om L1, L2 för Nexus 1000. Då ska jag genast gå in och hämta manualen och ställa om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till fast installerad VHF är att skaffa en bärbar med möjlighet att ansluta en yttre antenn (fast monterad). Räckvidden, vid sändning, påverkas endast marginellt med att sänka uteffekten från 25 Watt till 2 Watt. Ca 15% sämre. Mottagningen blir samma som en fast monterad VHF. Nästan bara fördelar alltså. Sen är ju den bärbara lätt att ta med i jollen eller hem. Många bärbara har som tillbehör en 12 V laddare och monofon och blir då lika lätta att använda som en fast monterad station.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag slog till på Bryggans Nexus 1000 2000 paket, så man får skruva lite i vår.

Funderar dock på vilken antenn som är lämplig. Blindkäpp är väl vanligast för motorbåtar men de rostfria som sitter på segelbåtar se snyggare ut. Varför har man olika antenntyper på segel resp. motorbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...