Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ellertz

Tips på bra DC 18-22 ft

Rekommendera Poster

Hej!

Jag går i lite båtköpartankar nu i denna finanskris. Mest för att amerikanska bankerna säljer ut båtar till riktigt bra priser. Men nu är det så att jag aldrig haft en DC förut såja vet inte riktigt vad man ska tänka på.

Ja har kollat lite grann på Chaparral 196 BR förut, men nu är ja mer inne på en Sea Ray 215 express cruiser, för då får man ett litet krypin.

Så nu undrar ja bara vad ni lite mer erfarna tycker! För och nackdelar med båtarna osv...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

215 är en trevlig båt tycker jag. Lagom storlek och har många bra egenskaper.

Den går helt ok i sjön, relativt snabb och stark (med V8). Jag tyckte det var mycket enkelt att manövrera/köra båten, bra uppsikt och konsekvent beteende. Båten är ganska tung och stabil.

Jag gillade planlösningen som känns mycket rymlig och fräsh. Stolarna är breda (vilket även båten i sig är) och har bra komfort och sittställning (bra körställning såväl sittande som stående). En bra inbyggd stege i ruffdörren för att komma up på fördäck. Aktersoffan är stor och jag tycker att det var bra att man kunde ta ut sidodelarna för bättre tillgänglighet när man la till etc. Med dom uttagna blev det lättare att röra sig i båten än om soffan hade varit fast. Sen har båten en stor badplattform, viket jag faktiskt tycker är riktigt trevligt (finns även en dusch där).

Ruffen är helt ok, den stora fördelen är att den känns lite högre än många andra DC jag har varit i. Man kan relativt enkelt röra sig i ruffen och den känns luftig. Den har både handfat och avskärmad toalett. Dock tycker jag att detta tar lite för mycket av sovplatsen, vilken kan bli lite trång. Men för några nätter går det helt ok att övernatta ett par personer. Det går också att sova på aktersoffan.

Nackdelarna jag kanske kan se hos båten är att pga ruffen har så bra takhöjd så blir fördäck sluttande, vilket gjorde att det var ganska svårt att gå på fördäck (lätt att halka), sen är ju pulpiten låg och inget att hålla i direkt (lägga till med fören kan mao bli lite knepigt i vissa lägen som på många USA båtar). Samma sak att det inte finns något skarndäck alls. Att toaletten tar lite för mycket plats är en annan sak som sagt.  Sen tycker jag att modellerna före 97 har lite sådär färgsättning kosmetiskt (men funktionellt detsamma), har för mig jag såg någon med turkos relingslist till exempel. Jag har för mig att vissa kan bli lite solblekta i gelcoaten, är kanske inget farligt direkt, men kanske man kan kolla efter. Jag har även för mig att fästena till kapellbågarna är av plast, dessa kan iof lätt bytas ut, men inte helt ok orginal tycker jag. Lite trångt i motorrummet också.

Det är en båt som känns större än vad den är, på många sätt känns det som denna båt hör hemma i 23 fots kategorin med sina utrymmen, tyngd och hur den beter sig i sjön. Vilket jag tycker är bra, men det gör att den också drar ganska mycket bensin och kräver en hyfsat stor motor. Så man kanske inte bör jämföra båten med många mindre 18-20 fotare i storlek etc.

Generellt tycker jag att det är en mycket trevlig båt att vara ute med på dags/helgturer och fungerar mycket bra även om man är ganska många i båten.

 

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp aldrig en BR .. bara en massa problem med kapellbitar och regnvatten som kommer in !

En DC med ''krypin'' är att föredra, tänk den kvällen ni bestämmer er för att stanna kvar efter sväng på sjökrogen ,  ... helt klart det bästa alternativet !

 

Regel nummer ett med ett pris på båt , se till att du kan och vill lägga 25-50' till på en uppdatering direkt . Det finns massor på motorn som bör kontrolleras för en trevlig och trygg färd 2009 .

 

post-11345-1394235709,9961_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp aldrig en BR .. bara en massa problem med kapellbitar och regnvatten som kommer in !

Hej,
Det beror helt på vilken bowrider man då menar.
Finns bowriders som det kan regna in i främre sittutrymmet utan att det blir minsta problem. Har själv en bowrider som jag haft i 6 säsonger och jag känner ej igen mig i påståendet ovan. Allt beror på hur tillverkaren tänkt till. Om du endast menar amerikanska bowriders kanske det kan ligga en korn av sanning i påståendet vad vet jag.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå ''Buse''... :-)

Hur attans ligger du över i din båt , att somna efter 12 GT är nog inga problem .. jag menar rent praktiskt !

post-11345-1394235710,0546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte heller igen påståendet att det skulle läcka in i BR-delen...och jag har ju en amerikansk BR. Men jag har ju inte koll på varken Chris Craft eller Sea Ray, kanske är de du menar läcker in... Flört

Jag hade själv svårt att välja mellan krypin-båt och öppen-för-båt...såg fördelar med bägge, men efter att ha kartlagt hur jag använder och tänkt använda båten, kryddat med lite realistiska insikter (om mig själv) så föll valet ändå på en BR. Men det är ett högst personligt val...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dito som Dawa, efter mycket funderande såg jag mer nytta med öppen för, än med täckt sådan. Därför blev det en Yammarin 58BR istället för en dito 59DC.

Kör och fikar bakom rutan, fiskar framför den. Kör då utan dynor där fram, enkelt att skölja av blod och fjäll som skvätter efter sprattlande makrillar Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...