Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Capo

Suzuki DF 70,90,115 och 140 ägare

Rekommendera Poster

En seriös fråga: Är det någon av er som har behövt justera ventiler vid service antingen ni har gjort det själva eller lämnat bort det? Ventilerna på dessa motorer är schimsade och skall mig veterligen mkt sällan behöva justeras - men jag kan naturligtvis ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 90 hk -06.

Har inte behövt justera dem än åtminstone och det är nog som du skriver att de mycket sällan behöver justeras.

Vad föranleder frågan?

//df90 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till frågan är enkel: Förutom ventiljustering så klarar jag service själv dvs byta oljor, packningar, filter och dränera insprutningen samt övrig översyn , dvs helt enkelt ett ekonomiskt spörsmål förutom stämpeln i boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då förstår jag, blev lite rädd att jag missat någotFörvånad.

Även jag fixar servicen själv vad gälller oljor m.m

Har inte sett något i manualen om ventiljustering. Får väl kolla upp det och i såfall lämna in maskinen nästa höst.

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontroll efter 200 timmar på DF 150 om jag inte minns fel. Även om den nu inte faller inom ert intervall. Servicemanualen ger väl rätt svar...läs i den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Efter ha konsulterat en av de största aukt serviceverkstäderna i Gbg så framkom följande större Suzuki dvs 90 och uppåt är det MKT ovanligt att några justeringar av ventiler görs - görs det så är det vid första servicen. En omschimsning av ventilspel görs först då det har hänt något dvs en ventil behöver slipas eller dyl.

Så det var det - så får naturligtvis alla göra som de vill med servicen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då vet vi, tack för infon.

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capo. Men vill du inte bibehålla garantin på motorn?



Senast ändrad av Peaky | 04 december 2008 | 20:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte köpt motorn via handlare anslutna till generalimportören (KGK Suzuki), så behöver inte samma garantivillkor gälla (auktoriserad verkstadsservice etc). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinen är en 05 :a inte mycket garanti kvar på den, har dessutom varit i kontakt med andrqa serviceverkstäder -budskapet är tydligt - du får köra mycket låååånnngggt innan det är dags för justering av just dessa maskiner.

Kam kedja , schimsade ventiler - har du tur så är det bara byte av olsjor och fileter under en llåååånngg tid, bra va.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra detta. Hoppas andra 4-takts tillverkare kör på samma lösning. Däremot måste man väl fortfarande lämna in motorn för att få kamremmen utbytt. Efter hur lång tid ska den bytas på era maskiner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kamkedja, ej kamrem. Alltså inga byten

Hur gör man för och dränera insprutningen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar Suzukis motorer.

På motorns styrbordssida sitter en skruv med tillhörande slangbit på insprutningen.

Bara att lossa skruven något varv och släppa ut bränslet i lämpligt kärl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man som Yamahaägare snylta lite på tråden :-)

Detta med att dränera ,  finns det även på min F250  från 2006 ?

och är det påtalat att man ska göra detta !?!?! . Hittar tyvärr inget i manualen om detta .

Det jag bara gör till vinterkonserveringen är att byta motoroljan filter, växelhusoljan, ut med stiften och sprutar i motorkonserveringsoljan CRC ,  fettar alla nipplar , jag tar även bort hela underhuset och ställer det inne i värmen . Jo jag ska kolla impeller mm . det var där av jag monterade bort underdelen !

mao .. är det något jag missat  ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke-SeaRay, jo även vi med Yamaha snurror ska enligt instruktionen dränera den så kallade ångseparatorn under vintern. Ångseparatorn är en liten tank på motorn där högtrycksbränslepumpen sitter.

Om inte denna dräneras kan bensinen gucka till sej under vintern o skada pumpen. Man kan även slå bränslestabilisator i bensinen så klarar sej bensinen men många Yamaha-mekar jag pratat med rekommenderar att man dränerar trots stabilisator i bensinen.

Just F250 modellen har en lite speciell ångseparator med gasåterföring. Det bör stå i din manual hur du gör, gör det iaf i manualen till min F150. Vad jag förstår gör du underhållet själv på motorn. Om du inte har en orginal Yamaha service manual så skicka mej ett meddelande, jag har lite tips hur man får fatt i en sån.

Här är en länk med Yamahas senaste rekommendationer angående vinterförvaring.

http://www.simyamaha.com/category_s/1847.htm



Senast ändrad av jarb | 29 november 2010 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...