Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Akvavit

Diesel. VW vinner över Volvo Penta

Rekommendera Poster

Spännande att du vet vad jag tänkt på... Du är alltså tankeläsare via internet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore förstås intressant att veta om Nimbus nästa vår kommer att leverera några svenska 300R med dubbelmontage. Skillnaden i pris på 639.000 kronor talar emot. Väl dyrt för att få en extra motor?

43% fler hästar kanske lockar någon, men dubbla drev ger dubbelt motstånd i vattnet.

**

Dina egna små värderingar har ju inget med vad kunder vill ha eller köper ! 

Dom kunderna kanske ser andra värden i x2 , fast det gör inte du helt klart !

Jag själv förstår dom som kan och vill lägga alla dom extra pengarna ett dubbelmontage innebär , men inte du, åter igen !  Själv så tror jag att dubbla drev inte är ''dubbelt motstånd'' utan  dubbel tillgång .

Kanske bara har med en allmän inställning att göra , vem vet?

Så tänker jag :-)



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 21 oktober 2009 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du vet inte vad jag tänker...

Och inte vilka värderingar av dubbelmontage jag har heller...

Fast visst får du tycka att de är små om du vill.

Sjävklart förstår jag att det är många goa gubbar som gärna vill ha dubbla motorer. Men det är lika självklart att fler än jag häpnar över att 300R med 2 motorer på 265 hk kostar 639.000 kronor mer än 300R med 1 motor på 370 hk. Dessa 160 extra hästar (plus alla andra fördelar & nackdelar) kostar mer än en Volvopenta D6-370.

Gissar att även Akvavit (som startade tråden) har svårt att smälta att VW-montaget kostar så mycket mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga åsikt är att jag aldrig skulle betala merpriset för dubbelmontage i en båt som fart och prestandamässigt klarar sig utmärkt på en motor. Enda rationella argumentet jag kan se för dubbelmontage är om du regelbundet åker till Gotland fram o tillbaka typ eller andra väldigt långväga utflykter över öppet hav, eller om det handlar om profesionell användning.. Dessutom ska du väl helst ha dubbla bränslesystem, separata tankar etc för att få någon extra säkerhet värd namnet med dubbelmontage..

Dessutom tror jag aldrig man får tillbaka merpriset för dubbelmontaget vid en ev försäljning på en sådan båt.

För mig är det nog mest gamla goa gubbat som talar sig varma för dubbelmontage.

 



Senast ändrad av thundergod | 22 oktober 2009 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAG fortsätter den inslagna linjen med mindre motorvolym och inom en inte allt för avlägsen framtid kommer 2.0 BiTDI 155 kW och 2.0 BiTDI 176 kW. Undrar om dessa kommer att konverteras till marint bruk.

På bensinsidan kan nämnas 1.4 TSI på 147 kW som t. ex. kommer i Audi S1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser era inlägg om än ganska gammla, ang Volvo Pentas D4 o VW. för det första så hänger inte VW med det minsta i både prestanda o förbrukning i en 6 tons båt, Har en D4 -300 åker 33 knop topp March 27 knop förbr 1,4 finns ingen VW som över huvud taget skulle komma i närheten, sen att Nimus inte får plats i deras R serie båt är kanske att den är byggd smal o därför rank som en fyll kaja.... kvalite !!!! nja .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hahaha du Kålle!

Jobbar du på pänta äller....laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...