Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
kaptenanders

Missade att spola ur min utombordare

Rekommendera Poster

Hej hej, jag la upp min båt i början av oktober och när jag fått upp båten upptäckta jag att sötvattenförsörjningen på uppläggningsplatsen var avstängt vilket innebar att jag varken kunde sötvattenköra den eller vinterkonservera den. Jag sprayade in lite konserveringsmedel i förgasaren och vid tändstiften när motorn var avstängd, men jag antar att det inte hjälpte nåt vidare.

Är det någon som vet om min motor är fördömd nu? Det är en mariner 30hk från 80-talet någonting.

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Det spelar en viss roll var båten har gått. Jag menar hur salt vattnet är där den gått. Även om du kört i de saltare kusterna tror jag du kan vara ganska lugn ändå.

Jag tar upp min båt ganska sent (ska göra det på söndag om rampen är snöfri) och brukar ta med mig en 25 litersdunk med vatten som jag via en spolmuff kör igenom motorn med. Men det betyder inte att motorn är fördömd om du skulle missa detta ett år. Men är det så att motorn tidigare i livet alltid ställts undan för vintern utan att spolats ur så kan problemen lura bakom nästa hörn.

Men som sagt, en gång spelar mindre roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt för överarbetade vinterkonserveringar är överdrivna. Jag har haft samma motor i snart 20 år på min stugbåt som står på land 10 månader/år och ALDRIG gjort annat än slänga en presenning över den. Aldrig bytt ett tändstift, aldrig spolat nånstanns eller sprutat in nån onödig olja i några cylindrar eller ngn förgasare. Motorn går i och för sig i Norrbottens skärgård där vattnet är bräckt. Går som en klocka och har alltid gjort det.

P.S Startade min folkabuss igår och den gick igång efter 50m bogsering - brum brum. En kall höstkväll 1998 backade jag in den bakom bagarstugan i föräldrahemmet och vred av nyckeln Cool 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Se till att byta olja i växelhuset, ta bort propellern och fäll ner motorn så att eventuellt kvarvarande vatten rinner ur kylsystemet. Sen kan du nog sova lugnt och invänta våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför med hur många utombordare som står uppfällda och oanvända på sommaren. Många sjösätter i maj, åker kanske 1 gång i juni å sen någon gång i Augusti. Däremellan spolar man ju inte ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaren, då kan jag lugnt gå i ide nu då. Men till ChristerN har jag ytterligare en fråga. Menar du att man kan ta en dunk med vatten bara och en spolmuff. Suger motorn i sig vatten utan att det är tryck i slangen? Trodde man behövde ha tryck? Då kanske jag kan åka ner med en dunk i alla fall. Jo jag bytte faktiskt växelhusolja.

MVH Anders

Kul att man har fått epitetet landkrabba, stämmer ganska bra faktiskt



Senast ändrad av kaptenanders | 28 november 2008 | 17:10

post-10006517-1394235696,4036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med dunken var nog att placera den högre än motorn och dra slang ned till spolmuffen. Då löser ju farbror Newton alla problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipp760 skrev helt rätt:

Tanken med dunken var nog att placera den högre än motorn och dra slang ned till spolmuffen. Då löser ju farbror Newton alla problem.

Jag tar upp dunken i båten. Sätter ett hemmagjort lock med en ansluten slang på dunken. I andra änden på slangen sitter en spolmuff på en vanlig Gardena-koppling. Sen vände rjag på dunken, startar motorn och tar bort luftningslocket på dunken. Ibland när vattnet börjar närma sig slutet sätter jag dit en dunk med färdigblandad glykol och stänger sedan av motorn när glykolen/vattnet är slut.

Epitetet Landkrabba växer du kanske ifrån under vintern Förvånad om du skriver fler frågor/inlägg här i forumet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för sköljning och glykolspolning är att använda sig av en 25 liters dunk modell Jula.
Den har en stor kork och en liten kork. Om man tar bort den lilla så passar en 19mm slang perfekt, jag köpte en svart slang med spiralmönster som är lättböjlig jag skruvas fast den med slangklämma. Skruvar sedan fast en spolmuff i andra änden av slangen, den passar också till 19mm. Vid spolning så har man dunken högre än växelhuset och lägger den ner och skruvar bort den stora korken. Det har funkat perfekt för mig men det blir ju inga längre spolningar förstås.

 



Senast ändrad av mattiasj | 02 december 2008 | 09:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare skall inte behöva köras med glykol. Dessutom är det mycket hälsovådligt om det läcker ut på marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...