Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hstrom

Betala båt nu och hämta till våren- Att tänka på

Rekommendera Poster

Utternd66!

 

Varför inte inse att du har fel!!!!

 

Jag, flipp760 och luntan1 säger ju samma sak!!!!

 

Använd lösöreköplagen då är man skyddad!!!! Enkelt, tydligt och billigt!

 

Har ni flipp760 och luntan1 någon annan uppfattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CaptainH,

 

Har möjligen fel eller åtminstone mindre rätt än jag trodde. Har inga problem att erkänna det om så är fallet. Det är ju dock inte med automatik så att en majoritet alltid har rätt. Medger dock att ni har gett frågan en dimension jag tidigare inte insett. Men det är väl precis vad det här forumet är till för eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med anledning av diskussionerna i den här tråden har jag idag gjort en del efterforskningar.

CaptainH m.fl har vad jag kan förstå helt rätt. Respekt ! Det finns ett antal fall vad gäller husvagnsförsäljning som troligen är applicerbart på båtbranschen. Husvagnsföretaget hade separata uppställningsplatser för sålda husvagnar och osålda lagervagnar. Bägge områdena låg inom firmans område. I och med att vagnarna flyttats till separat uppställningsplast efter försäljning tolkades det som att godset avskiljts från säljaren. Firman hade också vinterförvaringsplatser där flera nyförsålda vagnar stod uppställda. De hade inte lämnat frimans område men flyttats från platsen där osålda vagnar förvarades och betraktades därför som avskiljt gods.

 

Appliceras detta på båtbranschen skulle det möjligen innebära att om båten inte flyttas inom eller ut från marinan efter försäljning tas den in i konkursboet. Köparen kan då iofs ställa en fordran på konkursboet men den kommer med stor sannolikhet att betraktas som oprioriterad. Kört med andra ord. Flyttas båten till separat plats inom marinan för sålda båtar blir läget ljusare för köparen. Likaledes om köparen sluter separat avtal om vinterförvaring och båten flyttas till separat plats för vinterförvarade  båtar. Känns trots de vägledande fallen från husvagnsbranschen kanske inte som en strategi att välja. Säkrast är naturligtvis att flytta ut båten från marinan och sen antingen köra tillbaks den för förvaring eller välja annan vinterförvaringsplats. Något som flera redan helt riktigt påpekat.    

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det verkar som att det finns lika många olika tolkningar på detta som personer man frågar.
Jag ringde till konsumentkontoret på kommunen (Stenungsund) och de hävdar att man kan lämna båten på marinan/varvet efter köpet så länge man har erlagt full betalning enligt kontrakt. Detta skulle då räcka som bevis för att båten har bytt ägare och man kan således inte bli av med båten i händelse av konkurs. De refererar till konsumentköplagen paragraf 49 som tydligen tillkom/ändrades 2002.

 

Så nu vet man vare sig ut eller in igen… säkrast är uppenbart att hämta båten efter köp, detta är dock inte alltid praktiskt genomförbart L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

--A--

Nedan följer den lagtext ditt konsumentkontor hänvisar till.

Utdrag ur konumentköplagen:

49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen. Lag (2002:587).

Konsument kontoret har rätt när det gäller köp enligt konsumentköplagen. Men denna lag gäller endast köp av en vara där säljaren är näringsidkare och köparen konsument. Hur säkerställer du det??? Jag skulle aldrig chansa på det. att verkligen härleda köparens status är inte alltid så lätt även om jag vet att konsumentkontoren brukar tycka denna fråga är enkel. Men det är inte deras pengar....

Tror du att detta räcker så kan du väl tillämpa det.

Vid köp mellan privatpersoner gäller inte dessa regler. Då gäller köplagen. Motsvarande bestämmelse som § 49 i denna finns inte där.

Här talar vi om köp av båtar för många tusentals kronor. att då snåla med att säkerställa sin båt med ett enkelt lösöreköp som kanske kostar 5 000 kronor är det speciellt klokt????

För mig är frågan väldigt enkel. Har man råd att inte säkerställa att man får ut sin båt till sommaren???

Vi kommer att se en mängd konkurser under våren både bland marinor, båtförmedlare och privatpersoner. Titta på blocket m fl internetsajter och se hur priserna går ner och mängden av båtar som annonseras ut så inser man att många har problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inte låta bli att citera mig själv efter alla inlägg, Bankgaranti!

Då behöver man inte fundera över besittingsrätt och andra krångliga juridiska irrvägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte i sitsen att vare sig lämna in min båt för vinterförvaring, ej eller avser jag köpa någon båt och lämna den kvar för vinterförvaring men efter att ha läst alla teorier och faktabaserade inlägg i den här tråden angående vad som funkar o vad som kanske funkar vill jag bara se om jag fattat det här rätt.

Enligt Flipp, Captain och nån mer så ska man alltså någon gång ha tagit båten utanför marinan för att det ska anses klart och tydligt att båten inte tillhör ett ev konkursbo? Stämmer detta?

Stämmer det även att om jag kommer med en båt jag redan tidigare ägt, utan att ha köpt av marinan ifråga, och jag vill ha den vinterförvarad och i samband med detta ingår ett avtal om detsamma, så är jag skyddad?

Isåfall är jag ju alltså inte skyddad om jag köper båten, skriver ett avtal om vinterförvaring och åker hem och inväntar våren, medan jag är det om jag kopplar vagnen på en traktor och kör ett varv på stan, kommer tillbaka o ställer tillbaka ekipaget på exakt samma plats?

Isåfall, vad är det överhuvudtaget som säger att verkligen HAR flyttat båten? Om själva den fysiska förflyttningen är av avgörande betydelse borde det väl isf även behöva verifieras med en eller annan parkeringsbot på ekipaget, eller köra traktorn på motorvägen för att få en verifikation genom polisens försorg? Sjukt om det är så att man måste flytta båten men kan ställa den på exakt samma ställe igen, 10 minuter senare.

Om man resonerar som så att man köper båten, tar hem den över natten och sen åker t företaget ifråga dagen efter, tecknar vinterförvaringsavtal varefter man lämnar båten och åker hem. Då sitter man alltså säkert??? Fortsätter vi samma resonemang, med skillnaden att man lämnar båten kvar dag ett, och åker hem tillsammans med köpehandlingar osv i sin lilla mapp för att dag 2 åka tillbaka och få ett avtal om vinterförvaring att ta med sig hem. I det fallet skulle ju inte förvaltaren kunna ta med båten i boet, eftersom man ju pappersmässigt redan haft båten i sin ägo ett dygn innan man återkommer med densamma för att få den förvarad över vintern?? Tycker det verkar befängt att en båt man betalat, registrerat som köp i säljarens bokföring, försäkrat, kanske lagt ett foto av barnen i OCH tecknat separat förvaringsavtal för, inte skulle vara skyddad för att man inte flyttat ut den på gatan o ställt tillbaka den. När ingen dessutom kan påvisa att jag verkligen inte flyttat båten de 20 metrarna eller vad det kan vara utanför grindarna. I så fall skulle ju ingen gå säker om de en gång köpt båten av samma handlare som man sen förvarar den hos....?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en annan aspekt man måste tänka på, och det är TIDEN. Hur kul är det att få rätt efter 2 - 5 års processande, utan tillgång till båten, sargade nerver och kanske fattigare pga alla advokatkostnader.

Skit i juridiken och ta båten med dig när du har pröjsat den, i synnerhet nu när konkurser kan stå som spön i backen. Låt det sunda förnuftet råda !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killerboo och jan...

 

Ni drar helt rätta slutsatser dvs:

1 när man köpt båten ta med från säljaren och ta den inte tillbaka dit.

2 om man nu inte kan detta gör ett lösöreköp enligt lösöreköplagen

3 jan... din slutsats om tid och kostnader är helt rätt!!!!!!!

GÖR DET INTE ONÖDIGT KRÅNGLIGT!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag o synpunkter

Förslaget: Betala  hela köpeskillingen om Du är nöjd med båten efter en rejäl besiktning, så blir den din..

Synpunkter: Betala varvet för vinterförvaring mm på särkilt skriftligt avtal om Du inte kan flytta den.från samma dag som köpeavtalet.

Dvs :Du kan visa att båten är betalt till fullo o att Du har tecknat kontrakt för enbart vinterförvaring på bolagets område.

Hur mycket tjänar Du på att vänta till våren om Du har denna frågeställning????Inte så stor risk att den kursar....Hur vet Du det? Och frågan är väl NÄR vet Du det? företaget lär nog inte ringa Dig o berätta att det tyvärr är på obestånd...tyvärr allergisk mot Inte så stor risk att dom kursar...... 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd igen för att få ett klargörande.

Om jag skriver på ett köpeavtal nu på hösten med min befintliga båt som inbyte och handpenning, gamla båte lämnas nu på hösten. Resterande summa efter handpenning betalas vid leverans i vår av den nya båten. Jag kräver och får bankgaranti på den insatta handpenningen (övervärdet i min gamla båt). Är jag safe då? Jag tolkar det som så iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om något ändrats lagmässigt i denna fråga sedan 2009? 

 

Ska köpa en båt, förvisso av en handlare som vill ha full betalning i samband med kontraktet men jag kommer inte ta emot båten förrän i Mars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Themariner:

Nån som vet om något ändrats lagmässigt i denna fråga sedan 2009? 

 

Ska köpa en båt, förvisso av en handlare som vill ha full betalning i samband med kontraktet men jag kommer inte ta emot båten förrän i Mars. 

Att köpa av en handlare gör inte köpet tryggare, snarare tvärsom. Om båthandlaren går i KK innan du hämtat båten så ingår din båt i konkursboet.

 

Du måste säkra köpet/kapitalet på något vis om du vill känna dig trygg. Bankgaranti är ett sätt att skydda kapitalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Att köpa av en handlare gör inte köpet tryggare, snarare tvärsom. Om båthandlaren går i KK innan du hämtat båten så ingår din båt i konkursboet.

 

Du måste säkra köpet/kapitalet på något vis om du vill känna dig trygg. Bankgaranti är ett sätt att skydda kapitalet.

Att ”ta båten i besittning” brukar hindra den från att ingå i ett ev konkursbo. Det kan vara genom att ställa in några få personliga prylar som visar att du gjort detta. Fick jag lära mig en gång för länge sen och det har nog inte ändrats sen dess.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändå är det bästa alternativet att vänta till våren. Tja, om någon annan köper den kan du hitta mer. Jag funderade också på det och bestämde mig för att vänta lite efter att ha läst på forumet. Tack.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Att ”ta båten i besittning” brukar hindra den från att ingå i ett ev konkursbo. Det kan vara genom att ställa in några få personliga prylar som visar att du gjort detta. Fick jag lära mig en gång för länge sen och det har nog inte ändrats sen dess.

Du kan kanske få rätt efter fem år av rättstvister.
Jag skulle inte betala mer än en handpenning (<10%) vid kontraktsskrivning och resten vid avhämtning. Måste erkänna att jag blir väldigt misstänksam när handlaren vill ha betat på en gång....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om handlaren är en skummis (troligtvis är inte fallet så, men teoretiskt, hänt många gånger att seriösa firmor har övertagits av kriminella som tagit lån och gjort massa annat skumt genom att utnyttja firmans goda rykte) och säljer din båt en gång till och  den 2e ägaren tar båten hem.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på han som berättade här på MG att han fått sin båt utmätt för att den stod på grannens tomt och grannen fick ekonomiska problem.

 

Det mesta tydde på att det inte var grannens båt, men kronofogden trodde att det var arrangerat så att det skulle se ut som att grannen inte ägde båten och tog den.

 

Om jag minns rätt slutade det hela med att han som berättade köpte en ny båt för att det tog så lång tid att ev. få tillbaks den utmätta båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-02-07 vid 18:31 skrev Mackey:

Jag kom att tänka på han som berättade här på MG att han fått sin båt utmätt för att den stod på grannens tomt och grannen fick ekonomiska problem.

 

Det mesta tydde på att det inte var grannens båt, men kronofogden trodde att det var arrangerat så att det skulle se ut som att grannen inte ägde båten och tog den.

 

Om jag minns rätt slutade det hela med att han som berättade köpte en ny båt för att det tog så lång tid att ev. få tillbaks den utmätta båten.

Syftar du på mig så gick det till så.

Förlorade i tingsrätten, vart bara matt och köpte ny båt som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...