Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Klasagasa

Hittat ett plastbåtsobjekt!

Rekommendera Poster

Hej igen!

Jag har hittat en Askeladden(?) plastbåt som legat på land i kanske tio år som jag funderar på att köpa loss och snygga till. Är det värt att lägga ner tid och pengar på detta och finns det något hopp?

Jag bifogar en bild och undrar samtidigt om dessa märken är från någon som tidigare försökt slipa skrovet?

Båten ska bli fräsch men inte toppskick. Vill kunna åka dagsturer och fiska med den.

Vad behöver jag göra? Kan det räcka med rubbing och vaxning eller behöver jag kliva på slipning och målning? Vad tror ni?

Tacksam för svar!

post-10005330-1394235692,1903_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är närbilden på ytan och den bilden ovan är inte världsklass, men kanske går att se båtmodell samt årsmodell kanske?

 

Tacksam för svar!



Senast ändrad av Klasagasa | 23 november 2008 | 10:09

post-10005330-1394235692,2563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du måtten på båten (längd och bredd), max godkända hk och hur många personer den är godkänd för? Kanske nuvarande ägaren vet?
Om du inte vet fabrikatet kanske det kan bli lite knepigt att avgöra det.
Kan vara en Askeladden som du säger (finns ingen ID skylt på båten?)
Skall den ha lång eller kort rigglängd på motorn?

Rengöring: prova med Y10 eller så köper du oxalsyra (pulver) i färgaffär och löser i vatten och penslar på samt låter verka en stund. Spola av med vatten. När det är rent kan du polera och vaxa.

Kolla så skrovet ej har frostsprängts om den legat ute 10 vintrar. Kolla akterspegeln så den ej är rutten.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Så tvätt och vaxning tycker du ser ut att räcka? Jag har en bit att åka till båten vintertid så bilder och kontroll av frågorna ni ställer kan bli knepigt, tyvärr.

Skrovet är iallafall jämnt och fint samt att akterspegeln ser ut att ha klarat sig ganska bra. Frostsprängning får jag lov att återkomma till!

Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kör hårt om den är frisk i grunden och priset inte avskräcker. Jag tog över min Kosterfjord 4 övergivna ekor till som legat på land ett antal år. En gick till tippen direkt men övriga är med ganska små insatser återigen i bruk. Ofta ser det bra mycket värre ut än vad det är. Skrubba och tvätta löser mycket. Tror inte du behöver slipa ngt. men det är ju svårt att se bara på ett foto. Mitt nya projekt är en liten segelbåt som jag fått ta över mot att jag forslade bort den. Den såg ganska eländig ut (se bild) men kommer att med lite arbete (Har en liten läcka vid centerbordet) och färg att se hyfsat anständig ut (hoppas jag). För min del tycker jag det är lite skoj att fixa till och kunna ha glädje av en båt som en del tycker har gjort sitt. 

Glad

Lycka till!

 

post-8983-1394235692,959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ut som att du hade lite att bita i där!

Jo jag tycker det är kul att se resultat, nog lite därför som denna båt tilltalar mig. Jag ska försöka köpa loss den billigt och se först och främst så den flyter, eller iallafall saknar hål i skrovet... Jag tror på nåt sätt på idén och sen får vi se hur mycket extrajobb det blir.

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Så här blev den efter en första tvätt med vim och skuborste, skulle tro att du får bort det mesta med motsvarande metod. Speciellt om man blöter upp det ett tag innan man går på och skrubbar.

 

 

post-8983-1394235693,5377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...