Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
forgus31

Lufttorkad skinka

Rekommendera Poster

Lufttorkad skinka passar bra på båten. Klarar sig bra även om det inte alltid är kallt i kylen och passar bra till kvällsölen.

Det funkar så med torkningen att man först saltar in den. Saltet drar ur vätska ur köttet när den tas upp ur saltlaken och får hänga i rumstemperatur tills den ska konsumeras. Den är klar att börja smakas av efter ett par veckor men blir bara bättre och bättre ju längre tiden går. Vilket dock oftast inte blir så lång.

 

Börja i lite skala med c:a 1 kg skinkstek. Koka upp 1 l vatten och 1,5 dl grovsalt samt 2 kryddmått salpeter (finns på kryddhyllan i affären). Linda nåra varv garn runt skinkan så den håller ihop bra och så du kan hänga upp den sedan. Ta ett kärl så litet att skinka täcks av saltlagen. Låt det stå i 4 dagar.

Ta upp och torka i rumstemperatur.

Vid val av kött ska man kanske helst ha fryst kött då ev trikiner då dött. Nu har vi inte trikiner i svenskt kött men fryst brukar dessutom vara billigare.

Jag har gjort detta några gånger och inte misslyckats. Nu fick jag tag i fryst skinka och har en 4-kilos som jag satte i lag idag. Jag låter den vara i saltlagen några dagar extra då den är så pass stor. Jag tog då 4 ggr så mycket lag förstås.

När den blivit ganska färdig - efter c:a 2 veckor kan den bli lite för torr och hård i ytan och kan då passa bättre att fortsätta torkningen i kylen. Då går torkningen lite långsammare och torkar mer på djupet och ytan blir inte stenhård. Jag ska prova att torka skinka på vinden vilket inte är så ovanligt i skinkländerna Spanien och inte minst Italien.

Man kan också torrsalta skinkan vilket innebär att man har ett lager med salt på skinkan men det är svårare att avväga salthalten och den gången blev den toksalt. Men den gick åt ändå men krävde dubbelt så mycket öl. Den ska givetvis hänga och torka ett par veckor minst även när man torrsaltar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gött ska nog testa själv bara jag får hem min hemgrisTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är glada julen snart slut slut slut

Gamla skinkor reas ut ut ut

Tänk på att med  lite framförhållning kan julskinka av lyxig lufttorkad  modell till reapris bli nästa juls delikatess för den som lyckas med torkningen!

 

En tanke slog mig. De  kylskåp vi har numera är väl försedda med avfuktning eller  gäller det bara frysarna? Skulle annars passa bra till lufttorkning. Svalt och torrt så man kan spara på saltet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lufttorkar rå skinka.

Mina skinkor föredrar jag varma, torra och lagom nedsjunkna i en fåtölj ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Man lufttorkar rå skinka.

Mina skinkor föredrar jag varma, torra och lagom nedsjunkna i en fåtölj ;)

 

Alla skinkor som säljs är inte kokta!

Jag kokar min skinka själv, tidigare saltade jag den med men har blivit nödd att köpa saltad.

 

🍽️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Pentax:

Alla skinkor som säljs är inte kokta!

Sant, men de som reas ut brukar vara kokta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...