Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
nemtrix

Vatten i oljan, hittar inte felet

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag upptäckte vatten i oljan. Trodde först det berodde på att jag fick en läckande kylslang som sprutade vatten och fyllde mycket av båten. Efter lite efterforskningar så kan jag inte tänka mig att detta skulle vara orsaken eftersom motorrummet är dränerat så där blev det aldrig någon större vettensamling.

Jag har iaf rivit toppen avgaslimpa samt cylindern utan att ha hittat någon sprucken packning för det borde man se eller??

Funderar på att lämna in rasket på provtryckning för att se om kylkanalerna är sönderrostade. Fick tipset om oljekylaren men jag har ingen sådan monterad. Eller jag tror inte det iaf. (Håller på att lära mig detta)

Så vad tror ni är troligast, och går det att provtrycka själv och i så fall hur gör man då?

Vad kostar en provtryckning av 3 toppar samt en avgaslimpa? Har plockat ur spridarna!

Har även en fråga ang shims.

På cromemarine säljer dom storlek 0,3 och 0,2mm vilken ska jag beställa?

Bara en shims var tillräckligt intakt (Antagligen bytt någongång) dom andra 2 låg i småbitar.

Ska jag bara ta typ 3 st 0,2mm eller kan det sluta med katastrof. Känner att jag vill få ihop motorn nu innan det blir 18 minus och drivis.

Känns dumt att chansa att topparna/avgaslimpa är täta och sedan upptäcka att jag får riva motorn igen.

 

Motorn är en MD3B och den är sjövattenkyld, har bara gått 1 sommar i saltvatten innan i sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att o-ringarna i botten på cylinderfodrena har tackat för sig.

tryck ur cylinderfodrena ur deras mantlar och du kommer att se felet(o-ringen sitter i fodret)

Men som sagt ingenting är helt säkert, kolla upp att topparna är helt plana, syna de gamla topplockspackningarna noga för att utesluta att det inte är där vattnet har runnit ner i vevhuset.

Vad det gäller shimsning så gäller det att ha huvudet på skaft, för att mäta foder höjden är lättast när toppen är nyavmonterad.

Magnetfot och indikatorklocka behövs.

Om mot förmodan ett foder har sjunkit måste det shimsas om till rätt höjd, kalkyleringen får du göra själv.

post-10006417-1394235689,9041_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid så lätt att se om topplockspackningen gått sönder.

På vår MD11C fanns en spricka i metallringen på packningen som syntes först när jag inspekterade packningen riktigt noga. Den hade delat sig på en sträcka av 10-20 mm och syntes först när man pillade med nåt vasst från cylinderhålet sett.

Kom ihåg att plana cylinderhuvudena innan du monterar ihop. Det ska vara ordentligt plant annars blåser du lättare packningen. Det finns ofta gropar som inte syns. Kolla med en stållinjal runt om. Det ska inte lysa igenom på något ställe.

Att mäta upp höjden går att göra med ett digitalt skjutmått någorlunda exakt. Det svåra är då att hålla det helt vertikalt. Shimset är ändå i 0,1 mm och den noggrannheten klarar ett digitalt skjutmått. Om du inte shimsar rätt får du fel kompression.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara sjövattenpumpen som läcker igenom packboxarna,det gjorde det på min md11c och då fick jag vatten i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD3B har inga lösa cylinderfoder. Kom först på den snarlika MD17C fr.o.m. 1975.

Med shims, avser Du cylinderfotspackningen ?

Oljekylaren på denna motorn brukar vara utförd som en extra adapter som sitter mellan oljefiltert och blocket. Har Du inget där kylslangarna ansluts till vid oljefiltret utan det sitter direkt i blocket som på en bilmotor, har Du med största sannolikhet ingen oljekylare.



Senast ändrad av IngemarE | 20 november 2008 | 12:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet hur man testar om kylkanalerna håller tätt?

Shimsen är som någon skrev cylinderfotspackningen!, Trodde det bara var ännu en packning tills jag hittade den på crome marine.

Är det den shimsen som satt på motorn som jag ska mäta med ett skjutmått????

Känner att just själva mätningen verkar komplicerad, annars är det väldigt lärorikt att plocka ner motorn, man lär sig mycket och man upptäcker att en gammal disel som min är lättmekad eftersom det mesta är mekaniskt.

Att alla ytor måste vara plana vet jag och en stållinjal är inköpt.

Ska granska topplockspackningarna igen, Jag lägger upp bilder från renoveringen i min blogg om det kan hjälpa er att hjälpa mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då din motor inte har lösa foder har du inte samma problem med att mäta upp höjden. Möjligen om det finns shims även på din motor. Kolla i en servicemanual. Att de delat sig låter inte rätt då shims i plåt är sega och måste i så fall klippas om de ska gå i bitar.

Du har sannolikt en lite mer lättmekad motor då uppmätningen av läget (höjden) av lösa fodren i cylindrarna är ett precisionsjobb. När man monterar nya foder eller monterar tillbaks de gamla kan de hamna på lite olika lägen pga rost i cylindrar, onoggrannhet vid tillverkn. mm. Då mäter man upp och lägger shims under i valbar höjd om 0,1eller 0,2 mm för att alla förbränningsrummen ska få samma volym i kompressionsläget.

Bra att riva en gammal motor för att bli lite mer bevandrad i motormysterierna. Kunskaper man har kvar hela livet och värdefullt när man hamnar på en öde ö utan verkstäder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den packning jag hittat vid foten av cylinder kallar cromemarine för shims, därav denna fixering.

Dessa är i någon sorts, ja tror man kan kalla det väv/plast.

http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=18849

 

 

Den enda hela som satt i

http://byfiles.storage.live.com/y1pUNXiy6VhbKXCpU6LqVhtkChbJVyNjK47IBV7Xfi2kzsxA6pc20ItkoOazy-cSwES

 

Och en bit av dom trasiga

http://byfiles.storage.live.com/y1pcq4DDMZI99JklpahxOZzAzQKzLc14vY_umATHx_9F3EW4MfcdB5GJjfPHDUIwvBU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig! som du sa så ser md3 och md17 identiska ut.

Motorfamiljen md1b,2b och 3b har fasta cylindrar medans Md 5,11 och 17 har lösa foder och en mindre slagvolym än sina syskon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara berätta att jag själv fick vatten i oljan i min MD1B. Det visade sig bero på att jag klantade mig när jag bytte impeller eftersom jag drog ut hela axeln och därför förmodligen skadade o-ringarna när jag tryckte in den igen. Jag testade att detta var felet genom att bypassa sjövattnet med en enkel pentrypump. Därefter bytte jag oljan några ggr och såg att det inte kom in vatten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...