Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Orris27

För dig som har en orrskär, eller..

Rekommendera Poster

Kanon!

Slipa glasfiber,,, det har man gjort.. och kliar gör det.. Tog mig en hel dag att få rent igen. Idag var jag och köpte nya säkringscentraler med automatsäkringar, som nu är installerade. Även trimplanen lirar (det var jordningen som jag misstänkte..), det trista är att det mesta ligger dolt så det finns inte mycket att dokumentera med bilder, men när allt är klart kör jag lite miljöbilder. Var på Biltema idag, har du sett deras dioder?? Dessvärre var dom vita slut, så jag hoppas på att Örebro har dessa på vägen till syrran.

 

Peter



Senast ändrad av Orris27 | 13 april 2009 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jasså du satsar på atumatsäkringar du.

Biltema har ju en hel del prylar men jag upplever tyvärr Ö-o som ett sluttema men jag vet inte vilken sida om mälaren du åker men skulle satsa på biltema v-ås eller fick idag höra av en kompis att biltema karlstad var bra.

Körde vinkelslipen i fingret idag så nu är man omplåstrad och fått stelkrampspruta jaja det är så när en amatör håller på.

Snart lite naturbilder,de låter skönt hoppas det inte dröjer allt för länge för mig heller.

Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist, vinkelslip gör dessvärre ganska stora skador (om man har otur) lyckade även jag med det när jag höll på i motorrummet.. Det uppstår när en amatör tror han är proffs, man tappar respekten.

Även Erlandssons brygga har dessa dioder, brinntid ca 25000 tim håller dom i 8000 tim så klarar jag mig. För det priset kan jag köpa 10 st i reserv och byta ut dem :-)

När det gäller motorer, anoder och drev så är det bara original VP som gäller, en lampa från Biltema äventyrar inte säkerheten artnr 25-1992

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit över rädslan för vinkelslipen(eller fått lite tid över)så då fick det bli lite putsning av gealcoten och en liten nymålning.

Såg nu att du ringt Orris vi får höras imorgon,och du är hjärtligt välkommen och stanna till och titta på vad en idiot kan ställa till med

Mattias

post-5829-1394235873,7598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsnyggt Mattias, ringer på söndag, så bestämmer vi närmare.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute nu ikväll o släppte ner motorn i hålet och lyfte ur igen sedan jag konstaterat att det passar jävligt bra,men några småjusteringar återstår innan söndag,då motorn skall i för gott.

post-5829-1394235879,7147_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt Mattis, glider kanske förbi i helgen för en närmare syn.

 

MagnusGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först o främst måste jag tacka för besöket idag av Orris och hans familj.

Sedan kan jag bara nämna att motorn är på plats så nu är det bara att sätta igång och få till allt i båten.

Mattias

post-5829-1394235881,6468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nöjet var absolut delat, tack för en trevlig pratstund och ditt imponerande bygge ! Kul att träffa riktigt trevliga människor som man lär känna i ett forum.

Nu har jag satt igång med vårt pentry, så här såg det ut från början. Var börjar man??

post-24816-1394235891,0095_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gjorde en tänkbar stomme för vår nya ugn och spis



Senast ändrad av Orris27 | 29 april 2009 | 20:14

post-24816-1394235891,1361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iklädd med 2 mm rostfri plåt, tänk vad lätt det är att bocka plåtar med rätt verktyg!! Dvs vinkelslip... Skär ut ca 1.2 mm sedan är det bara att vika, hur enkelt som helst, tog ca 30 minuter att fixa till hela ytan

post-24816-1394235891,2005_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu börjar det att likna ett nått... bara diskbänken som fattas...

post-24816-1394235891,3237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut just nu, diskbänken är infälld i skivan och locket lägger man över hålet som skars ut. passagerarsitsen har minskats i bredd (inverkar inte på komforten, för ytan är densamma när allt är stängt) och kommer att kläs med rostfritt undertill för att värmeisolera/skydda. Locket för kastrullskåpet är på plats och kommer att bli vändbart även det klätt med rostfritt. Därmed blir alla ytor runt spisen rostfritt när man lagar mat och teak när man inte lagar mat.

 

Forsättning följer!



Senast ändrad av Orris27 | 29 april 2009 | 20:18

post-24816-1394235891,3876_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut måste ju säga att du är en riktig händig kille du orris som kan hantera både vinkelslip o såg.

Ska bli kul o se det färdiga resultatet.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat Orris, det ser riktigt bra utGlad.

I dag hoppas ja att jag får den nya klädseln monterad, då återstår bara sjösättning.

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla igen.

Tänkte visa hur fullt det blir i motorrummet skulle ha haft en D3 som dig orris då hade man kunnat krupit ner jämte motorn.

Hur går det för dig Orris är pentryt klart?

/Mattias

post-5829-1394235906,6761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! Verkligen, men trångt... I min ser det ut som en dansbana,,,

Jodå, idag har jag skurat all teak och målat allt vitt vitt, så lite olja, sen är det kapitlet avslutat. Frugan håller på att komplettera med mera blixtlås på kapellet (precis under doghouse, själv investerade jag i en kombimaskin (gammal EMCOSTAR) igår, dvs bandsåg m.m. så nu har jag beställt nya klingor och slippapper. Idag brände jag ner till Nyköping och köpte en lövsug, ser ut som en gräsklippare, men med sugare längst fram. Snart är det dags att börja sälja av lite, för det står grejer över allt.. Lägger upp lite bilder under nästa helg för just nu är det bara stökigt...

Har i alla fall ordnat med en lastbil för sjösättningen :-)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikväll blev det bara montage av luftintag och så här blev det,hoppas det räcker till.

/Mattias

post-5829-1394235911,7576_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni alla som följer tråden (kanske inte någon längre jag kanske börjar bli tjatig)men det börjar närma sig slutet hoppas jag,idag fick jag mycket el gjort bla.trim delen att funka och då börjar det kännas lite roligare igen för nu börjar orken tryta.Men skall försöka hänga i så det blir klart någon gång.

/Mattias

post-5829-1394235922,6825_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusigt Mattias!

Nej då, bara att forsätta!

Själv har jag tankat fullt, oljat all teak, bottenmålat, polerat och vaxat fribordet och doghouse, monterat badplattformen igen och har kommande helg för att fixa det sista (vaxa, dioder m.m.). Förhoppningsvis blir det sjösättning om någon vecka. (sen måste jag få tag i någon med VODIA för att lösa problemen med mina instrument.)

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello igen

Ja du orris tänk om man hade kommit så långt som du,då hade man kanske hunnit med slutfinnishen men den tror jag att jag skiter i  i år får bli nästa års bekymmer.

Nu vill jag bara få ihop eländet så jag  också kan sjösätta och jag siktar in mig på nästa helg med.

Provstartade idag efter jag kopplat all el i båten och la upp några videoklipp på min youtubesida för beskådning.    http://www.youtube.com/user/Cattoken

Hoppas du finner någon som kan hjälpa dig med dina instrument,hittade på internet en jädrans massa scheman till volvo annars,kanske kan vara till hjälp så hör av dig i sådant fall.

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne i båten precis och tog lite kort, så under helgen kommer bilder från slutresultatet upp. På söndag tar jag ned båthuset, sen,,, om någon vecka..

Har i princip all dokumentation som finns (verkstadsmanualer m.m för D3.) Även felsökning, men så kommer texten VODIA.. Nästan så att man ångrar sig att man inte tog en riktig motor och inte ett kirurgiskt instrument med felkoder  som kräver vita handskar och laptop.. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Orris

Ja du så länge jag jobbar där jag gör så är det ju enkelt meeeennnn man vet ju aldrig.

Ganska kul detta med dator på motorn så länge det funkarSkrattandeför när det går sönder blir det dyrt,de vet jag.

Men kul är det när det funkar,kolla bara här bränsle förbrukning vid 23% last 700rpm 2,5l

/Mattias

post-5829-1394235928,2822_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, då börjar vi med bild 1 som beskriver förarplatsdelen

post-24816-1394235929,456_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...