Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Orris27

För dig som har en orrskär, eller..

Rekommendera Poster

Så här är kassetten med det nya hålet 30 x 7 cm. Detta hål är på insugssidan.

post-27358-1394235828,6199_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftshaktet till insugssidan. Jag har satt in gälar i skrovet som denna konsol ska anslutas till och den andra änden ( den nedre) skall gå till intaget i kassetten.

Den är inte riktigt färdig ännu. Den skall plasta mer och snyggas till med färg.

post-27358-1394235828,6855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det är fler som är på hugget.

Lycka till

MVH

MagnusGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsnyggt Magnus nu blir jag lite avis och även detta med ribben i akterruffen

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det tillkommit två orrskärägare till i tråden och en del lika entusiastiska som en annan.

Själv tycker jag det börjar gå trögt nu har väl tappat gnistan lite för det har varit för mycket motorprojekt på jobbet.Håller på med två V12 dieselrenoveringar och då kanske det inte just nu känns så angeläget och gå ut o skruva när man kommer hem.

Men nu kommer kanske våren med lite värme som kan pigga upp en lite grann annars får man väl ta sig en stänkare så man blir stark igen.

Mattias.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev väggen på akterspegeln klar bara att olja kvarSkrattande.

lägger ut ett par bilder på bogpropellern, dålig kvalite men lite ser man.

Stor SOL här vid södra Hjälmaren idag, härligtGlad.

 

Magnus

post-10000874-1394235830,6884_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är spännande att läsa om alla här som har orrskär. Jag har själv en orrskär 850-82 års modell. Jag byggde om min motorrums ventilation förra sommaren . Pluggade hålen i aktern och satte in 4 st 75 mm hål med slang. Jag hade tidigare problem med att båten rykte ganska mycket. Bytte turbon samt ny ventilation och blev nöjd med resutatet. Det finns ju alltid risk att få in vatten och sjunka som orrskären som jag bifogar länk till.

 

Ha en bra båtvår.

 

http://www.dykarna.nu/lasning/sok_-_bargning_-_sanering_57.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande läsning.

Tur att allt gick bra så ingen omkom.

Mina luftintag sitter högre upp vet ej om detta är omgjort eller?men våran är ju en 27fot

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra/se Mattias! Vad tyst den går!

Jag hoppas på att få göra motsvarande under påskhelgen, och slippa en massa felkoder :-)

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha nu när motorn nästan är klar förutom att anslutningen till laddluften slagit sig vid svetsning så den läcker lite och zinkanod för vatten i kylaren skall fixas och ett litet läckage i ett rör för färskvattnet så förutom dessa små fel så är den klar,

Så nu ikväll var jag ut och mallade upp för nya skölden.

Mattias

post-5829-1394235849,2673_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall se, efter påsk är det sjösättning och då kanske stockholm ligger inom ramarna ändå i sommar :-) Annars får du väl rooooo! :-)

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart klar i akterruffenGlad, limmade med casco flex mycket bra att limma med.

 

MVH

Magnus

post-10000874-1394235856,7361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej så långt skall det väl inte behöva gå utan jag får väl sätta på en utombordare.

Var ut ikväll o sågade upp akterspegeln så den skall passa mitt DPG drev och man blir riktigt glad när en båt från 1970 inte har en tendens till dåligt trä i akterspegeln.

Mattias 

post-5829-1394235857,0523_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Vi kan då vara ute på sjön nu, men inte med båten. Det blir nån vecka

in i juni det. Annars kan man ju ta bilen nån vecka till i år.

post-27358-1394235857,2618_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjusigt! men du har väl ingen kassett? Ser ut som min efter ombygget.. Isen släppte i Erstaviken i helgen (stockholm) nu får det vara nog.

Glad påsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår monterades båda regalgekablarna med tillhörande anslutningar till drev och styrbox dessutom provstartades D3an, Huston we got a liftoff. Fan vad skönt att ha passerat ytterliggare en milstolpe. Fast jag blev lite rädd när det började att spruta en röd vätska, men jag hade missat att sätta tillbaka impeller med tillhörande lock, så det var konserveringsvätskan som kom ut..

Idag blir det svagström, nya kopplingsplintare, skiljerelä m.m. Båt-El helt enkelt..

Tänkte faktiskt lägga in LED under badplattformen, samt LED-ledljus i båten för nattläge, dvs hitta nattetid utan att tända allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det funka med motorn.

Led är tidens melodi har själv grejat med egna idee`r vad gäller detta har byggt in dioder i trälister för att dölja dessa lite och få lite annorlunda.Har själv gått och tittat på något passande till badbryggan men inte hittat något i bra prisläge.

Själv skall jag sätta fast skölden och börja måtta in var motorbädden hamnar och börja forma den.

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag gick jag igenom elen, till en början ruffen, gjorde rent drevet o.s.v.... Vilket elände, den som gjorde detta motage hade inte mycket koll på ampere och volt. Nu ligger allt på plintar, med en ordentlig matning av resurser, imorgon bär de iväg till Ljusterö i norra skärgården, koppla vatten och vara trevlig... På såndag skall all el vara avslutad

Måndag är en bonusdag

Nästa helg skall inredningen på plats, total ombyggnad.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F-an nu när skölden var på plats fanns det ju helt plötsligt möjlighet till att mäta lite noggrannare och satan till mitt förtret så är cc vevaxeln till botten tråget 250mm och mäter i båten då är detta mått cirka 265mm till det absolut djupaste stället så nu blev det problem pga. skrovvinkeln käkar en del på höjden åt hö-vä tråget är ju 30cm brett.

Näää nu skiter jag i detta för idag och super jag ner mig så man får en annan syn på det hela.

GLAD PÅSK.

Mattias 



Senast ändrad av jalmar | 11 april 2009 | 14:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man flyga till månen, så borde även detta gå att lösa., fast jag fattar egentligen inte problemet? Kommer motorn för långt ned, eller blir det för högt på sidorna i botten pga skrovvinkeln? Vad händer om du höjer skölden med 5 cm, kommer drevet upp för högt, så kan man ju förlänga underhuset (sista utväg)

 



Senast ändrad av Orris27 | 12 april 2009 | 06:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp enligt mina mätningar igår så var måttet från cc i skölden till botten i båten 250mm

Men efter ett dygns påskfirande och lite lungt o sansat uppmätande idag så har måttet ökat till 320mm och mitt problem är löst och det blev inte så dyrt heller bara 2L sprit.

Jaja är huvet dumt får kroppen lida.

Mattias.

post-5829-1394235860,9818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt, du ser, tack vare spriten löste det sig! 

Själv har jag tampats med elen, fan vad kabelstammar som går till styrboxen, nästan omöjligt att få till det och få plats.. Monterat instrumentpanelen konsol och kompletterat med lite strömbrytare och 12v eluttag. Även försökt att få igång Webaston, men troligen har jag för lite diesel i tanken, så den gick inte igång.. Nya utmaningar blir det imorgon, Fyllde även i ny hydralolja, efter att ha renoverat kolvarna till trimplanen, inte heller den ville igång,,, troligen utebliven jord. Jag har även gjort rent under båten med en häxblandning av citronsyra och algtvätt och skurat med en svamp, så nu är det klart för bottenmålning (gör det strax innan sjösättningen. Jag hoppas på att få all el i ordning under morgondagen. Sen blir det köksbygge nästa helg :-)

Så nu skall jag fixa till mig, för ikväll blir det fest igen,,

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på hur min motorbädd får bli.

Fy vad damm det är i båten och jag själv ser ut som f-an

och till råge på allt så tog polyesterplasten slut men får väl köpa mer imorgon.

Mattias

post-5829-1394235861,8355_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja Mattis nu går det undan igen, det ser ju fin fint ut.

 

magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...