Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kallsund

Var hittar man material till dynor?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag saknar dynor till min segelbåt. Tänkte nu tillverka egna eftersom modellen (Orion 20) verkar vara ganska ovanlig så det finns säkert inte att få tag på nytt. Vet någon var man kan köpa råmaterial till detta i södra sverige?

Tack på förhand,

 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av sängfirmor som skär till dynor enligt spec. För ett tiotal år sedan fixade vi detta till stor belåtenhet. Hittar inte firman nu men denna länk kom uppdirket spinn vidare på det så hittar du snart någon

 

http://www.sangvaruhuset.se/?page=sida_sangar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Tyst Korkad fråga kanske men hur tjocka dynor brukar man använda till en segelbåt?

 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 cm brukar vara bekvämt. Gärna lite hårdare material i sittgrupp och lite mjukare i kojerna. I sittgruppen kan man med fördel lägga en kulle i framkant som knästöd men det blir nog inte aktuellt i din båt då du kan behöva alla platser som sovutrymme ibland.

Lite vadd på ovansidan av kallskummet  gör det mjukt och skönt även med en hårdare kärna.

 

Kolla lite på sitthöjden i din båt också så dynornas tjocklek inte gör så att du stöter huvudet i taket.



Senast ändrad av ciaraud | 18 november 2008 | 12:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den frågan är nog så långt ifrån dum man kan komma. Det enkla svaret är att det inte är tjockleken som spelar roll, inte heller hur hård madrassen är. Det som har enskilt störst betydelse är vikten på madrassen. Tyvärr dikterar detta även priset.

Länkar till ett företag i Karlstad som gav mig hur mkt hjälp som helst när jag skulle sy kapell o göra nya dynor t min båt. Dom anses allmänt som billiga, men ska man ha kvalitet på grejerna finns det nog inte ett sånt ord som billigt... mindre dyrt möjligen.

 

http://www.ideaab.se/default.asp?url=http://www.ideaab.se/rwdx%5Ccache%5Claagprisladan_996.asp

 

 



Senast ändrad av KillerBoo | 18 november 2008 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Tjenare Kalle!

Jag köpte ett par dynor/madrasser på Jysk, till mkt bra pris. kollade först hos en lokal dyntillverkare på orten. Men billigast var att köpa madrasser på Jysk och skära till själv...

Ha d bra///Hälsn Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jo jag har förstått att dynor inte är det billigaste att förvärva. Vill dock helst inte lägga ner några större summor innan jag vet om detta med segling blir en permanent hobby. Samtidigt så blir nog familjen mer positiv till det hela om dom sover bekvämt.

Jyskalternativet kunde ju ändå vara intressant till att börja med. Sedan kan man ju byta till bättre dynor om man känner att det behövs. För egen del duger säkert en jyskmadrass jättebra. Hur skär man lättast en skumgummimadrass för att få ett bra resultat?

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med bandsåg. Har man inte tillgång till det så duger en vanlig fogsvans. Med kniv el sax får du ojämna kanter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi handlade oxå dynor på Jysk, klart billigast av de alternativ jag hade. Jag använde en machete som man har när man skär isolering. Funkade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju förnämligt. Jag håller på att inreda en liten snickarverkstad i uthuset och nu får jag ju en legitim anledning att skaffa en bandsåg.

Glad

 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad som avgör kvaliten på skumplast är hur mycket olja den innehåller, sittkvalite har högre densitet, satsa på bästa möjliga om det ska sittas på.

Bra kvalite är inte så dyr och billagre blir det med tanke på att man slipper göra om jobbet påföljande år när skumplasten börjat mjukna för mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Hejsan kalle

Bandsåg el vinkelslip brukar funka bra. Ett annat nöd alternativ är att sätta madrassen i kläm/press, med hjälp av ett par brädor och några skruvtvingar. Då är det lätt att skära ett rakt snitt med en vass kniv...

Hälsn Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

såg att trådskaparen bor i halland dvs inte så långt till gislaved och skumplastboden, anledningen att skummplast håller lågpris här är att följande stora fabrik ligger där se länken

http://www.recticel.se/

Skumplastboden är deras fabriksförsäljning.

Så offra du en tusing och få alla dynor färdigskurna efter mått och i hög kvalite, ingen ide att offra fingrar på provisoriska lösningar av tillsågande av skumplast som ej är avsett för bruk i fordon. Sen finns en hel del andra smarta saker billigt där jag rekomenderar deras bäddmadrasser sys efter önskemål blixtlåsförsedda och sen väljer du själv vilken kärna du vill lägga in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hmm, går det på runt en tusing så är det ju kalas. Föreställde mig flera stycken tusingar vilket vore lite väl med tanke på att båten förmodligen inte har ngt. större värde i sig.

Ska definitivt kolla upp med skumplastboden vad dom kan erbjuda.

Stort tack för tipset.

Glad 

 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kan ta ett pris ex

byggde för en tid sen en varadagsrummsmöbel storhemmabio soffa i vinkel bäddbar till jättesäng plats för 4 pers sovande  2 långa dynor  2 stora 4-kantiga iläggs och sen långa armstöd, bäddmadrass med löskärna samt tog med en extra tunn bäddmadrass till båten totalt 1400:- måttskuret och klart.

se bilden  obs här är bäddelen utdragen ryggkuddarna ingick ej utan tog från ikea

post-15930-1394235690,614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det där var snyggt. Då borde jag ju rimligtvis kunna skaffa fina dynor till mitt fartyg utan att bli helt ruinerad.

Glad

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...