Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Steve_Drake

Båtplats i Göteborg. Vad göra?

Rekommendera Poster

Har just köpt mig en båt och är som många ganska nervös över chans till båtplats. Någon som har något tips på var man kan vända sig. Jag vet att Sjöhed utanför Kungälv hyr ut platser, men priserna börjar på 6500:-. Finns det chans till andrahand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt saftigt. Jag själv sitter i samma båt nere i söder runt öresund. Mitt hopp står till ett säsångskort i Lomma hamn men där får jag flytta runt båten efter lediga platser. Annars hoppas jag komma över någon 2:a-hands-plats till våren när folk bestämmer sig för att sjösätta eller INTE. Har hört att ganska tidigt på våren kan man hitta men man skall nog ha TUR.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig, har i år äntligen fått en plats i en utav GREFABs hamnar. Har innan i 8 år hyrt i 2:a hand. Det har inte varit ngr problem. Alltid fått plats via blocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till båtdårarnas paradisCool. För ordningens skull måste jag först koaaammentera 6500:-. Utan att veta vad du får lägga (har för båt, vad ingår i priset osv) går det inte ha andra synpunkter än att det är ju en del kulor som rullar. Men du får ju en båtplats och som bonus är det nära Gbg.

 

För att helt säkert kunna njuta av den kommande sommaren, ta det som erbjuds och börja därefter leta lämpligare/billigare/bättre. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick plats för två år sedan på på Birgittas brygga på Svinholmens Marina i Kungsbackafjorden. Första hand utan ha stått i kö och kostar 2,000 (6 x2,5m) för väldigt skyddad plats, dessutom bräckt vatten tack vare Kungsbackaån= ingen bottenbeväxning. 

Visserligen 25 min i bil från centrala Gbg (eller 55 min kollektivtrafik) men annars väldigt trevligt ställe.

 

fair winds,

Leif, Gbg

 

Oceanplurra

 

 

 



Senast ändrad av leleif | 16 november 2008 | 10:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju onekligen både billigt och bra, men det käns som en bra bit från Gbg. Har man en gammel snipa också så tar det sin lilla tid att komma upp en bit. Det är ju helt klart ett alternativ som jag får kolla upp om det står still när sommaren närmar sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får tacka för välkomnandet!

Det verkar som om folk lyckas få andahandsplatser ändå.

Är det bäst att lägga ut egna annonser eller kommer det att komma ut annonser från andra??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer ut ganska mycket annonser på blocket, men jag har en uppfattning att dom flesta kommer ut på annons i juni och juli och det är ju lite väl sent, men varför inte sätta ut en annons på blocket i god tid, kostar bara ett par tior.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade full panik med att hitta en sommarplats i våras, det hela löste sig med en granne som kände en kille som hade en plats över. Båten hade 2 dm till godo från botten och platsen var för kort. Men med hjälp av muddring av sten och en jäkla massa tampar så löste det sig. Det var kul att se gubbarna glo när jag klämde in båten sakta sakta. Kommer förhoppningsvis att få platsen nästa år. Jag gav upp Blocket eftersom alla skulle ha så jäkla mycket pengar. Men var ute i god tid så kanske det går lättare.

Samma sak hände när båten skulle upp, men så fick jag tag i Sjöhed och där fick jag en vinterplats för 3400 med el vatten och upp och iläggning. Kanon tycker jag. Det tog mig ca 30-45 minuter att köra dit när jag väl hade kommit till älven. Men då hade jag problem med motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Tycker att GP är en bra plats för att söka båtplats. Sätt in en sökes i April då förfaller avgiften för Grefab platser och numer får man bara hyra ut sin plats i två år. Fick en egen plats av Grefab efter 4år. Håll ut !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla med Lerkil eller Valda båtklubb.

Förra året när jag kollade åt svärfar så fick jag tag på en plats i Lerkil.

Båda är väldigt bra hamnar åär inte så långt från gbg.

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lerkil, Kungsbacka ån mfl..

Det må vara att det inte är så långt med bilen men vem fn vill åka båt i Kungsbacka skärgård?

Hur platsen ligger med utgångspunkt för båtlivet tycker jag är betydligt viktigare än om det tar 10 min eller 1 tim att köra med bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stegerholmen har andrahands platser som står tomma. problemet är att få tag i ägaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det löste sig för Trådskaparen.

 

Året han efterfrågade båtplats var  2008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt med plats?

 

Vi ligger i Grefabs Hamn i Björlanda och hela sommaren inte haft nån båt intill. Inga fendrar har egentligen behövts.

Testa Grefab. Har en känsla att kön är kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända att den ursprungliga frågan ställdes för ett antal år sedan, men problematiken är ju minst lika aktuell än idag. Kötider i Göteborgsområdet är ett stort problem om man inte känner rätt folk (det senare gällde ju t ex Grefab till ett par år sedan). Står i kö sedan ett par år sedan men fick redan efter första året en plats i Björlanda, men eftersom det inte blev något båtköp så tackade jag nej. Vid Saltholmen/Hinsholmen är ju kötiden för vissa platser > 15 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända att den ursprungliga frågan ställdes för ett antal år sedan, men problematiken är ju minst lika aktuell än idag. Kötider i Göteborgsområdet är ett stort problem om man inte känner rätt folk (det senare gällde ju t ex Grefab till ett par år sedan). Står i kö sedan ett par år sedan men fick redan efter första året en plats i Björlanda, men eftersom det inte blev något båtköp så tackade jag nej. Vid Saltholmen/Hinsholmen är ju kötiden för vissa platser > 15 år...

Visst är det ett antal år sedan ursprungsfrågan stäldes och jag hoppas trådskaparen har fått tag på en plats, men när det gäller kötider i göteborg så har detta förbättrats. Grefab har under den gångna sommaren haft platser utan kö, detta för båtar mindre än 8,5 meter i Björlandahamnen. I övriga hamnar samt för större båtar i Björlanda finns fortfarande kö av varierande längd. Detta enligt infomation som Grefab lämnade ut under försommaren/sommaren till båtföreningarna i deras hamnar.

 

Hur köfrågan ser ut nu under hösten eller till våren vet jag inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick diverse erbjudanden från Grefab efter 15 års köande.

Det lättade ordentligt efter det att man bytt ut den mutade ledningen i Grefabs styrelse, det var tydligt.

 

Bjöla Marina på Näset har antagligen en och annan plats ledig enligt vad jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lerkil, Kungsbacka ån mfl..

Det må vara att det inte är så långt med bilen men vem fn vill åka båt i Kungsbacka skärgård?

Hur platsen ligger med utgångspunkt för båtlivet tycker jag är betydligt viktigare än om det tar 10 min eller 1 tim att köra med bilen.

Hmm..haft båt både i skärgården i Gbg och Kungsbacka. Att åka båt utanför Kungsbacka är ofta att föredra när det blåser, blir aldrig några större vågor och man hittar alltid någon ö där det är lä och där man kan bada. Är man däremot ute efter att ligga och trängas vid någon ö så är det bättre i Gbg.

//Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...