Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jonas478

Är dyr glykol bättre än billig?

Rekommendera Poster

Har en invändning här...
det är inte additiven som skapar den tryckbeständiga smörjfilmen, den beror på molekylstrukturen i basoljan.

T ex så har amerikansk olja (alltså basolja från det området) längre molekylkedjor som gör att oljan tål högre lagertryck, medan t ex olja från mellanöstern har kortare molekylkedjor vilket ger den andra egenskaper.

Men jag håller helt med om att man inte kan likställa motorolja och kylvätska, eller argumenten för att byta dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, skulle nog istället skrivit att additiven bla kan ha till uppgift att öka en smörjoljas förmåga att uppbära höga tryck.  (EP additiv)

(Det finns naturligtvis massor av andra egenskaper som kan adderas typ korrosionsskyddande etc.)

Men vi har ju åtminstone samma åsikt vad gäller jämförelsen mellan olja och glykol Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Oceanis, Dawa m fl,

Kanske är det bara att ni gillar att käfta... Men det känns som att jag/Volvopenta har trampat på en väldigt öm tå någonstans... Ni brukar inte byta glykol, nu kanske ni innerst inne är oroliga att ni gjort fel, så vad göra... Dra iväg diskussionen till ett annat ämne = motorolja... Som ni brukar byta, det ger gott samvete...

Annars kunde ni väl acceptera att i denna tråd är motorolja bara en jämförelse, en skämtsam liknelse, ett extra argument för att man även ska byta kylarvätska. HUVUDARGUMENTET är förstås att Volvopenta säger att den sak bytas. Tror ni inte att det finns bra argument för att glykol blir gammal, så ring Volvopenta och fråga --- det vore ett bättre bidrag till denna tråd än att snöa in på liknelsen om motorolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, glykol innehåller säkert addiver som är rostskyddande.  Men det innehåller inga addiver som är frostskyddande, hänger du med?  Vatten har sin fryspunkt vid noll grader celcius i havsytenivå och sin kokpunkt vid 100.  Andra ämnen/vätskor/mineraler/metaller sina Frys/kokpunkter.  Dessa ändras inte även om de cirkulerar vid 95 grader i ett slutet kylsystem.  Rostkyddsdelen kanske försvinner, det må vara, men eftersom vattnet är fritt från syre så gör det inget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär vara du själv som snöade in på en jämförelse med olja och glykol så håll dig till saken!

Jag tror inte Volvo Penta är specialister på glykol, möjligen på VP motorer, om vi skall ringa någon lär det väl vara någon av tillverkarna av just glykol.

Eftersom du är expert i ämnet så vet du väl redan att det i princip finns tre typer av glykol på marknaden. Nämligen monoetylenglykol, propylenglykol och en long-life version av monoetylenglykolen.

Alla tillverkare följer en given specificerad standard och om det sen står Volvo Penta, Biltema eller OKQ8 på flaskan spelar ingen som helst roll. Völj den standard du anser att din motor behöver, sen kan du leta efter den billigaste möjliga inom standarden.

Din VolvoPenta blir varken bättre eller sämre med den billiga eller dyra varianten för priset beror på etiketten på flaskan och den stoppar du väl inte in i motorn.

Om du tror att din motor lever längre om du byter efter 2 år så gör det, du blir lycklig, din marina som kan lura på dig dyr Volvo Penta glykol blir lycklig och allt är frid och fröjd.

För du är väl inte så naiv att du tror att Volvo Penta själv tillverkar sin glykol enligt eget recept.

 

 

 



Senast ändrad av oceanis | 24 november 2008 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vattnet är fritt från syre --- Det trodde jag var ett skämt --- menar du allvar? --- Varför då?

Expansionskärlet innehåller mer luft när motorn är kall, mindre när kylarvattnet är varmt och expanderar. Alltså byts luften ut i expansionskärlet varje gång du kör båten (även om hålet är litet). Alltså kommer nytt syre i kontakt med kylarvattnet varje gång du kör.

Och sedan denna, som det verkar, nästan religiösa tro att glykolen är lika kemiskt stabil som granit ;-) Nog är vi överens om att man ska ha minst 50% glykol i kylarvätskan? MEN om din gamla glykol ändrar sig kemiskt och efter 3 år till hälften har blivit ett par andra kemiska föreningar -- i så fall har du ju inte >50% glykol längre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snöat in --- jag använde liknelsen med motorolja den 18 november... 19 inlägg senare i tråden tar du upp detta... nu påstår du att JAG har snöat in... Cool

Expert --- :-) eller har du missat att det är jag som startade tråden för att jag inte alls vet/visste vad det är för skillnad på billig och dyr glykol...

given specificerad standard --- de flaskor med glykol jag köpt (Statoil och OK/Q8) är väldigt fattiga på information.

om vi skall ringa någon lär det väl vara någon av tillverkarna av just glykol --- skämtar du nu igen? Om inte, så tror jag att du får ett skratt till svar om du förväntar dig att de som tillverkar glykol vet vad som har hänt med glykolen inuti en VP diesel efter 3 års användning... Nej, nej, vi är kemister som levererar det köparna vill ha, vad som händer med glykolen i motorerna är inte vårt problem. Verkar MYCKET mer rimligt att de som konstruerar och tillverkar dieselmotorer har koll på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn och fin nu...

Jag känner att jag måste bemöta dina påhopp då du faktiskt namngivit mig i ditt inlägg...

  1. Ska jag få på skallen för att jag rättar till ett faktafel..?
  2. Käfta är inte intressant men givande diskussioner där man delger andra sina synpunkter/erfarenheter/kunskaper är desto mer intressant. Eller är det kanske så att alla som säger emot dig käftar? Eller alla som svarar på en fråga i din tråd som du inte ställt?
  3. Jag brukar inte byta glykol, helt rätt. Jag har nämligen sjövattenkylt system.
  4. Varför får inte Oceanis m fl bemöta dina extra argument för att byta kylarvätska? Är vissa av dina inlägg skyddade från motargument? Ville du helst omge dig av ja-sägare?
  5. Det var du som tog exemplet med oljan och då måste ju andra få ge sin syn på saken oavsett om ursprunget var skämtsamt eller inte. Det kan ju faktiskt vara så att andra gör samma tankevurpa ang olja/glykol.
  6. Jag håller med om att det finns bra argument för att glykol ska bytas.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt Dawa,

Ursäkta att jag använde ordet käfta. Dumt eftersom det kan misstolkas. Jag menar med käfta inget annat än diskutera eller munhuggas -- eller diskutera för att det är kul att diskutera, vilket jag tycker är helt OK.

Du avslutade din rättning av faktafel: Men jag håller helt med om att man inte kan likställa motorolja och kylvätska, eller argumenten för att byta dem. Jag fattade detta som att du höll med Oceanis helt. Nu förstår jag att det var fel (din punkt 6).

Att  jag skrev det känns som att jag/Volvopenta har trampat på en väldigt öm tå var mest för att det är så många som inte verkar förstå att en liknelse inte är ett likhetstecken. Först, PCP-Roger, sedan KillerBoo, sedan Oceanis, sedan du... (trodde jag) Så jag började undra om det finns ett bakomliggande skäl, som gör att folk inte tål liknelsen?

Varför tar annars Oceanis i så hårt (i det inlägg som du HELT håller med om) och attackerar med Detta är väl en konstig jämförelse som överhuvudtaget inte har någon relevans och inte går att jämföra med kylvätskan. följt ett par dagar senare av Om du tror att din motor lever längre om du byter efter 2 år så gör det, du blir lycklig, din marina som kan lura på dig dyr Volvo Penta glykol blir lycklig.

Jag tycker fortfarande att det är en rimlig jämförelse. Båda finns i VP-dieseln. Instruktionsboken från VP säger att den ena vätskan ska bytas senaste efter 12 månader, den andra efter 2 år.

Och jag använde liknelsen eftersom fler än Oceanis i denna tråd tycker att olja ska bytas en gång om året, medan glykolen aldrig behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, och jag ber om ursäkt tillbaka då jag faktiskt misstolkade käfta. =)

Anledningen till att så många reagerar på liknelsen är nog att vi alla vill hjälpa till att vägleda baserat på våra kunskaper/erfarenheter och därför blir lite Bror Duktig. =)
Jag tror även det är det som ligger till grund för Oceanis kommentarer. Han ville helt enkelt spara pengar åt dig genom att tipsa om längre bytesintervall men insåg att det inte välkomnades så som tänkt och valde då att retirera med kommentaren, byt då...så blir du i alla fall lycklig men du sparar inga pengar...vilket ju var grundtanken.

Jag tror jag förstår hur du tänkt dig liknelsen. Båda är vätskor i en motor med ett rekommenderat bytesintervall. Men...
Skillnaden som jag ser det är att oljan faktiskt blir skadlig för din motor om du inte byter den vilket kylvätskan inte blir på samma sätt. (Det är ju bl a därför man ska byta motorolja på hösten, inför vinterförvaringen)
Därmed skulle man kunna förlänga bytesintervallet på kylvätska men inte motorolja. Skulle kunna...om man vill spara pengar...

I ditt fall skulle jag låta volvo byta allt och ta den kostnaden. Alternativet är ju inte att förse dem med annan kylvätska, alternativet är att du byter det själv...och du ville väl ha fulla serviceprotokoll pga andrahandsvärdet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabb kik visar att Castrol har en Antifreeze för 114kr/liter som de påstår är en ren etylenglykol. Klarar bl a volvos specifikation: Volvo 128 6083

Castrols vanliga antifreeze kostar 81kr/liter

Frostys variant kostar 51kr/liter

Allt på Autoexperten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips!

Jag letade direkt på Castrols hemsida www.castrol.se

och hittade

Antifreeze NF = monoetylenglykol och rost-inhibitor

http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/F32A84BA161DA7C280257023003EE277?OpenDocument

Anti-Freeze SF (pink) =  monoetylenglykol i kombination med en avancerad additivteknologi bestående av speciella inhibitorer

http://datasheets.bp.com/bpglis/lubtds.nsf/technicaldata/8350286534B9EB4A802571340042C3B4?OpenDocument

som påstås vara stabilare: Vätskans lång livslängd innebär förlängda bytesintervall med sänkta driftskostnader och minskad miljöbelastning

och slutligen finns en vanlig Castrol Anti-Freeze = monoetylenglykol som säkrar god kylning av motorn samt effektivt korrosionsskydd

Monoetylenglykol i alla tre, alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är det förstås intressant att Autoexperten tar 114 kr för den dyraste --- då är ju 84 kronor riktigt billigt... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och då infinner sig ju frågan: Är dyr glykol bättre än billig... Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske borde jag kräva att varvet köper glykol från Autoexperten nästa gång? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt eller mycket pengar är olika saker. Precis som billigt eller lite pengar.

Att köpa glykol för 100 kr/liter som fungerar lika bra som sådan som kostar 50kr/liter är dyrt med 100kr.

Men att köpa glykol för 200kr/litern som fungerar 10 gånger så länge som glykol för 50 kr/liter enligt ovan är bara mycket pengar då man ska betala men blir ekonomiskt billigt i längden. 

Dessutom att köpa glykol för 50 kr/liter och den inte skulle vara bra för motorn och ge allvarliga konsekvenser som skulle kosta 100.000 kr att åtgärda,

då är glykol för 50 kr/liter svindyr.

Men att ge ett konkret svar på frågan om dyr glykol är bättre än billig, är omöjlig att svara på.

Jämför med att köpa bordsvatten (mineralvatten) köp sådant som kostar 10 kr/litern och smakar bra eller ett för 3 kr/litern och smakar skit. Det är vatten i båda flaskorna.

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att svara på -- lägg ned tråden alltså?

Men glykol för 200kr/litern som fungerar 10 gånger så länge har du strax innan som (hypotetiskt, antar jag) exempel. Och det finns ju uppenbart glykol som heter Long Life och liknande, så nog verkar det möjligt att någon därute kan svara på frågan.

Men kanske ingen som har tid att ägna åt Bryggsnack... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fy fan vilket tjafs om glykol måste vara han som alltid står före i kön...
ska ja ta den eller den.. vilken är bäst.. vilken är billigast... men den kanske är bättre på det... eller är den andra bättre på nåt annat.. när jag tar nog den eller.... kanske inte..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på OK/Q8 i dag i ett annat ärende och tog en titt på deras glykolflaskor. 69 kronor litern och på baksidan står längst ned i texten kylarvätskan bör bytas vartannat år.

= Fler än Volvopenta som påstår detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon mer än jag kontrolera vad som står i serviceboken till bilen. I min står det bara kontroll av kylmedia. Varför ligger inte byte av kylmedia med i ordinareie service, när det är sååå viktigt? Det skulle vara intressant att få reda på vad det är som förstörs/brytsned i glykolen och som därför gör det så viktigta att byte och därmed tillföra nytt syrerikt vatten. Varför är bytesintervallet två år och inte x antal mil? Finns det bäst före datum på flaskorna, nä.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget i min servicebok för bilen. Men jag kollade protokollen från servicebesöken och om 3000-mila står det under kontroll kylarmedium -37 grader och 6000-mila står det -40 grader (har 3000 mil intervall på bilen).

Lite lustigt att kylförmågan ökat mellan februari 2006 och februari 2008...

Kanske använder biltillverkare Long Life glykol i nya bilar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så konstigt att det inte står något om byte i era manualer för er bil. Era bilar har ju inte Volvo Penta motorer som är extra känsliga individer och som man måste gulla extra mycket med.

Och så sitter dom ju i bilar och inte i båtar som har lättlurade ägare som betalar vad som helst för att älsklingen skall bli glad nu när hon skall ligga under en pressening i 5 månader.

Dom rackarna tåler ju inte vatten mer än ett par månader om året.....Cool Cool Cool

Seglade från Stockholm till Helsingborg för ca  två veckor sedan och har nu planerat nästa tur till den 14 dec. Sen ska hon upp för lite garantiarbete. Glykolen levererades av motorfabrikanten så den får klara sig ett par år till ..... sjövattendelen i generatorns kylsystem fick en slurk av den billigaste sorten från macken eftersom den inte skall köras på ett tagCoolCool

lev väl !

 



Senast ändrad av oceanis | 29 november 2008 | 12:20



Senast ändrad av oceanis | 29 november 2008 | 12:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt vidare med Google efter info om propylenglykol och hittade nu att Statoil rekommenderar byte varje år i dieselmotorer:

http://www.statoil.se/file_archive/produktinformation/propylenglykol.pdf

Kontrollera regelbundet glykolhalten i kylsystemet och byt regelbundet 1 gång/år för dieselmotorer och 1 gång/vartannat år för bensinmotorer.

Slutsaten är kanske helt enkelt att det kostar lite extra att vara miljövänlig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera har skrivit i detta forum och påstått att man inte får blanda olika sorters glykol -- men att blanda vanlig glykol med propylenglykol är inte farligt för motorn, ger bara mätproblem enligt Statoil:

Produkten ger en lägre hälsorisk jämfört med etylenglykol. Den är fullt blandbar med etylenglykol, men blandning rekommenderas inte, eftersom det då blir svårt att avläsa frysskyddstemperaturen.

Samma länk som i förra inlägget:

http://www.statoil.se/file_archive/produktinformation/propylenglykol.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var in en sväng till Posten på vår OK-mack i dag och kollade då även det finstilta på den glykol de kallas Long Life --- den är etylenglykol, men innehåller speciellt korrosionsskydd för motorer byggda i aluminium OCH denna ska man tydlligen inte blanda med andra sorters glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar den manuellt då. :)

 

http://

www.hakanssons.

se/kampanjer/pdf/RekX20GlykolX202006.pdf

 

EDIT igen. Fan va svårt det var att få det att funka m länkar..... ersätt iallafall de fetmarkerade X med ett procenttecken

Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2008 | 16:52



Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2008 | 17:00



Senast ändrad av KillerBoo | 30 november 2008 | 17:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...