Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jonas478

Är dyr glykol bättre än billig?

Rekommendera Poster

Tack KillerBoo,

Ser att det fungerar att gå till sidan http://www.hakanssons.se/kampanjer/pdf/

och där klicka på Rek_Glykol_2006.pdf

Massor av bilmärken -- och detta APE-dokument påstår att Standard glykol håller 2 år, medan de tre typerna Long Life håller 5 år.

Skulle alltså vara värt att betala 2,5 gånger mer för Long Life... Mer om man tar hänsyn till att man inte behöver byta så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Era bilar har ju inte Volvo Penta motorer som är extra känsliga individer och som man måste gulla extra mycket med. --- Så här står det i instruktionsboken till min VP KAD44:

Kylvätska. Byte Kylvätsketillsatsernas rostskyddande egenskaper minskar med tiden och kylvätskan måste därför bytas. Om förskvattensystemet är fyllt med en frostskyddsblandning (glykolblandning) skall den bytas vart annat år. Är den fylld med en rostskyddsblandning skall den bytas varje år.

Det är alltså kylarvätskan som är känslig, närmare bestämt rostskyddet. Och som flera inlägg i tråden här ovan visar verkar flera andra leverantörer av kylarvätska vara överens med VP om detta.

Glykolen levererades av motorfabrikanten så den får klara sig ett par år till --- Du har alltså ändrat dig, Nu håller du med om att kylvätskan behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det säkert. Om man ska vara petig, leta fel osv osv (och det ska man väl om det ska bli diskussoner hehe) så var kanske trådrubriken fel från början, för där ställdes frågan om dyr är bättre än billig. Inget sas om fabrikat eller typ. Mina inlägg har iaf hela tiden syftat till att billig glykol gör samma jobb som dyr inom samma klassning av respektive typ. Alltså att VP:s glykol inte är ett dugg bättre (eller sämre) än BilligaButikens/Rolls Royce´ s dito, så länge det rör sig om samma typ och att dom uppfyller samma krav....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo... Från början hade jag ingen aning om att glykol var så krångligt...

Fast undrar om det verkligen stämmer att det går att hitta samma klassning av respektive typ som du skriver. Jag tycker inte det står tillräckligt tydligt på flaskorna vad de innehåller. Skydd mot korrosion är väldigt diffust (hemligt?) och verkar kunna vara av många sorter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är ju att enligt alla dina teorier så verkar det vara en tidsfaktor för glykolens hållbarhet. Varför finns det ingen bäst före datum på flaskan ?? Om den blir oduglig av tiden så borde den ju bli det i flaskan också.

Om det är av antal timmar i en varm motor den blir dålig av, beror det ju helt av antal gångtimmar och då skulle det ju vara angivet i manualerna som ett bytesintervall baserat per gångtimme, eftersom vissa kör många timmar per år och vissa lite mindre. Framför allt kör ju bilägare normalt många fler timmar per år än en båtägare. En yrkeschauför kör ju oerhört många timmar så då skulle dom ju byta vid var och varannan tankning.

Om det möjligen beror av att det händer något med rostskyddet vid korrosion så är vi inne på den teori som vissa och även jag själv förespråkar att korrosion sker till en viss grad och avmattas sen eftersom det fria syret i vattnet har åtgått vid korrosionen och det kan således inte fortsätta att korrodera. Glöm det med att ditt vatten skulle bli syrebemängt i ditt expansionskärl, för fria syre molekyler hoppar inte ner i vattnet utan måste blandas in. Och expansionskärlet sitter i en del där det inte cirkulerar.

Korrosion sker genom en kemisk förening mellan fritt syre och ett grundämne och om du har en gjutjärnsmotor får du således järnoxid. Men när det fria syret är slut så avstannar till stor del processen. Om du nu skall vara så otroligt noga som du tycks vara skall du kosta på dig destilerat eller avjoniserat vatten eftersom jonerna ökar korrosionshastigheten.

Har du kollat så att du inte skall använda Volvo Pentas special vatten också ??  Cool

Per

PS Nej, jag har inte ändrat mig, jag håller inte med om att man måste byta glykol var och varannat år DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på disskusionerna i denna tråd så vore det intressant att veta hur många som verkligen byter kylvätskan i sina motorer.

Jag har aldrig bytt i mina motorer.

Vare sig i bensin eller diesel. Och mig veterligen har det inte inneburit några motorskador.

Men man kanske borde göra det för säkerhets skull.....????

 

Obestämd

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj! Det blev mycket om glykol. Kanske följande citat kan bidra till diskussionen: ViB 12 2004 (Vi Bilägare!) s 57.
Fråga: ...när ska jag byta bromsvätska och kylvätska i min Volvo V70...
Svar: När det gäller bromsvätska... Kylarvätskan har ingen bytesintervall, sedan en lång tid tillbaka. Så länge kylsystemet är slutet och inget syre tillförs klarar sig systemet mycket länge. Däremot reparerar man kylsystemet på äldre bilar av någon anledning så bör man byta kylvätska samtidigt.
Bo Larsen, Volvo Personvagnar

Detta måste väl i lika hög grad gälla de gjutjärnsspisar som förekommer i båtar. Man måste nog också väga in glykolförsäljarnas kommersiella intresse i sitt ställningstagande. Själv byter jag bara kylvätska på min AQAD41 när jag av något skäl måste tappa ur den gamla.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo V70 - En 2004 års Volvo V70 byggs väl inte för att hålla mer än 10 år. Resten är övertid. Jag hoppas att dieselmotorn i min båt håller 30-40 år -- Kanske är det skillnaden?

Så länge kylsystemet är slutet -- som sagt ovan: På min KAD44 finns ett expansionskärl för kylarvätskan (där man kontrollerar och fyller på) som har ett litet hål som släpper in och ut luft varje gång motorn blir varm. Kanske är det skillnaden?

Glykolförsäljarnas kommersiella intresse -- Verkar finnas enklare sätt för Volvopenta att tjäna pengar än att leverera 14 liter glykol till mig... Remmarna som byttes samtidigt, till exempel.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta bilar inklusive V70 har ett expansionskärl precis som din motor. Antar att det man kallar slutet kylsystem. V 70 har dessutom aluminiumtopp, till skillnad från din, min och de flesta båtmotorer. Al är betydligt mer korrosionskänsligt än gjutjärn, så bytesintervallet i det fallet kan säkert förlängas betydligt i förhållande till de 10 år du kalkylerar med. Dessutom har Al-toppar funnits i betydligt längre tid än tio år och några rapporter om korrosionsskador p.g.a. man inte bytt glykol har jag inte hört talas om, trots Googlande. Vad beträffar försäljare av glykol tänkte jag nog mest på leverantörer som OKQ8, Shell m.fl. som, inte oväntat, brukar ange 2 år som bytesintervall. Var och en gör som han vill, men jag kör vidare på min tre år gamla blandning i, hoppas jag, flera år till. Enligt ditt resonemang borde du kanske byta var tionde år?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol-leverantörer --- De har ju en knepig sits... Om leverantör A säger 2 år så verkar det ju smart för leverantör B att säga 3 år varpå leverantör C drar till med 4 år...

Å andra sidan vill de på amerikanskt vis inte blir stämda för att korrosionsskyddet har slutat fungera. Det talar ju för att skriva kort tid med fin stil.

Eller också gör de som APE, säger att standard räcker 2 år och Long Life 5 år -- så kan de som tänker kortsiktigt välja lägsta pris, medan ekonomerna räknar och väljer 5 år, och du håller huvudet kallt och byter vart tionde år...

Mitt resonemang --- håller fast vid mitt beslut att göra som VP-varvet säger = byta vart tredje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vart mycket snack om det ena och det andra ! Men som svar på DIN fråga så behöver du knapt veta OM ?? det är någon skillnad, för din verkstad använder det som tydligen är lämpligast enligt VP !  Så då är din fråga ganska överflödig !

Har svårt att tänka tanken att du skulle kunna påverka serviceverkstan om just valet eller prissättningen av glykol !  Byta serviceställe går också , passa då på innan och fråga vad dom andra tar för glykolen om det är en viktig faktor för dig .

Du har till slut i denna tråd förlikat dig med VP rekommendationer och accepterat ett visst utfört serviceunderhåll , allt för att din motor och båt ska hålla länge och väl .

- Där kommer vinsten,och inte förlusten av ett ''högt literpris'' på glykol! 

 

Tänk om , tänk rätt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke-SeaRay,

Som du ser i detta citat har jag redan svarat dig (16 november).

Men jag förstår om du nu inte orkar läsa allt i denna långa tråd.

Vänligen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jocke,

Som du ser i citatet ovan (mitt svar till Roland, också 16 november) så är jag främst nyfiken på om det finns något i VP-glykol som gör att den är bättre.

Efter de senaste två veckornas fortsatta diskussion så verkar det rimligt att VP har en egen mix av kemikalier mot korrosion -- men ingen har ännu svarat JA/NEJ på denna fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... förändrar inte på något sett servicen på din motor! VP har en mall att efterfölja!

Om eller ja , det nu finns skillnader , hur förändrar då ditt förhållande till serviceverkstan ?

När du lagt ner så himla mycke tid på efterforkningar och trådskrivaden så lär svaren bara stanna med att du inte gör något ändå , för knappast springer du tillbaka till VP och diskuterar glykol hit och glykol dit !?!?!?! .. jag menar , du är kvar på ruta ett ändå !

Den stora fördelen som jag ser i denna tråd, är att två läger har fått något att tänka på , byta eller inte byta sin glykol , bil som båt ! 

 

Vi leker med tanken att svaret är ..

-JA den ''dyra glykolen''  är bättre än Biltemas ''billiga'' . OK .. så vad blev det av detta då ?   Ett svar kan vara , BRA då vet jag att jag får riktiga grejjer i min motor,  för det kanske man inte anade/trodde innan !?!?! 

-Nej , det är ingen skillnad på billig och dyr glykol ,  otur för mig som betalar för servicen, men vad ska jag göra åt saken då ? Tror inte det förändrar verkstans produktval eller rekomendtioner från VP !... alltså , fortfarande kvar på ruta ett !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat: Efter de senaste två veckornas fortsatta diskussion så verkar det rimligt att VP har en egen mix av kemikalier mot korrosion 

Och den 24.e kommer jultomten...........................tror du på honom också ???

 



Senast ändrad av oceanis | 02 december 2008 | 13:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Frågan är ju varför skulle Volvo ha utvecklat en egen glykol? Vad finns det att tjäna på det? Det innebär ju att dom antingen skulle utvecklat den själva eller lagt ut det på något annat bolag. Hur som helst så är det ju en rejäl kostnad att utveckla ngt. som redan finns på marknaden. Knappast en vettig affärside.

(Kanske har jag missat ngt. i diskussionen. Orkade inte läsa igenom alla inlägg. I så fall ber jag om ursäkt)

Ha det gott.

mvh

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart tror vi på jultomtenGlad

Varför skulle vi inte? Han finns välFoten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu Jonas478 kan du få ditt efterlängtade svar. Jag skrev nämligen ett mejl till dina så högt värderade och kloka ingenjörer på VP och fick till min förvåning ett svar inom 48 timmar.

Bästa Per 

Tack för Erat mail.  

Bifogar dig säkerhetsdatabladet för våran kylvätska. Med den kan du jämföra kylvätska från andra producenter.  

Vänliga hälsningar Volvo Penta Kundservice

Detta föranledde naturligtvis mig att leta reda på en konkurents data blad och jag tog OKQ8 eftersom dom finns lite varstans och har hyffsade priser. Om du jämför deras ordinare long life glykol så är innehållet exakt samma för båda produkterna. Så du kan nu med lugn i din oroliga själ och med omtanke om din kära VP,  köra med tex OKQ8s glykol utan att din motor kommer att säcka ihop av den anledningen. Cool Cool Cool

/ Per



Senast ändrad av oceanis | 04 december 2008 | 10:03



Senast ändrad av oceanis | 04 december 2008 | 10:05



Senast ändrad av oceanis | 04 december 2008 | 10:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon- nu har vi fått svar på ursprungsfrågan i tråden.

MEEEEN behöver den bytas?????????

 

RogerFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så din huvudfråga är nu omformulerad till ...

 -Är det skillnad på likvärdig glykol,fast från olika producenter/märken  ?

 

( tillslut så fick vi/du ett svar , VP glykol är samma sak som  ex OKQ8  tydligen .Knappast förvånande, för hur många tillverkare finns det tro ???)

 

Nu borde denna ''glykoltråd' vara avklarad !?!?! ..eller finns det mer att undra över?

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. då kom jag på en fårga själv bara för de' ...!

Vad tar OKQ8 för sin glykol som var samma som VP  , så kan vi kontollera mot Jonas VP-glykol literpris och på lätt sätt svara på frågan . Är dyr glykol bättre än billig ?

Man nästan hoppas att det är stor skillnad på priset ( att OKQ8 är billigare som bara den :)

 

Snart vår ! ..eller hur ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte priset men eftersom VP rekomenderar vart annat år enligt Jonas instruktionsbok så måste ju OKQ8s glykol vara mer ekonomisk eftersom den klarar sig 5 år. Det borde åtminstone spara vart annat byte för Jonas och med 14 liter så blir det ju lite pengar CoolCool

Och vänd på det, om priset nu skulle vara lägre på OKQ8 så måste det betyda att billig glykol är bättre än dyr. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera även på om bensin på sjömacken för 15 kr/litern är bättre än bensin på landmacken som kostar 11 kr/litern.

-De é nog mer pulver i bensinen på sjömacken å den håller sig säkert längre. Konserverad.

/Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Oceanis,

Som du ser i inlägget ovan (30 november) har jag tittat på OK-produkterna. Deras Long Life påstås på flaskan vara för motorer i aluminium --- så jag förstår inte varför denna skulle passa till en VP-diesel, som du påstår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du läser Oceanis inlägg så hade han ju faktiskt jämfört produkt data för VP:s glykol med OK:s Long Life... och funnit det vara samma innehåll. Så varför skulle den INTE passa till en VP-diesel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...