Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jonas478

Är dyr glykol bättre än billig?

Rekommendera Poster

Hej Roger,

motoroljan är nog ett kapitel för sig själv --- Som glad amatör tycker att jag det verkar finnas fler likheter än skillnader... Förklara gärna varför den ena vätskan som snurrar runt i motorn är så annorlunda än den andra (det är väl rätt mycket detta som denna tråd handlar om) --- Varför behåller glykol sin rostskyddande egenskap, medan oljan inte gör det?

gör det självare är många gånger är betydligt nogrannare än varven --- jag har mycket STOR respekt för erfarna båtägare som har båten som sin stora hobby och intresse. Särskilt de som har träbåt...

MEN det har kommit en ny generation båtägare som har många andra intressen (golf, jakt, tennis, poker) och verkar behandla sin båt på samma sätt som sin bil (det är nödvändigt att båten har polerad stålpropp och är nyvaxad, men onödigt att byta olja för jag har ju kört så lite). Detta verkade gälla alla de Aquador jag tittade på innan jag köpte en av dem. Så jag löper stor risk att bli misstänkt för att misssköta min båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite info om prudukt där jag jobbar och när vi började med denna glykol så upplever jag att korrosion på foder i alla fall har minskat och när jag öppnar en motor så ser syns det ingen rost. Denna glykol är den röda varianten som vi kallar ELC.Men skulle jag använda glykol bara för att skölja igenom systemet på sjövatten sidan så skulle jag använda nått billigt jag med.Men i det slutna systemet skulle jag idag inte chansa på grund av att det finns så mycke olika matriel inne i olika delar av motorn som kan ta skada av fel typ av glykol.

Recommended Use

Cat ELC meets or exceeds the requirements of the following specifi cations and

guidelines:

Cat EC-1

ASTM D-3306

ASTM D-6210

TMC RP-329

TMC RP-338

SAE J1034

Cat ELC also meets the performance requirements of Cummins, Detroit Diesel,

International, Mack and Volvo.

Discover the Difference

Cat ELC is developed, tested and approved by Caterpillar to meet the same high

standards as all Genuine Cat Parts.

Factory-Fill - Used as standard factory-fi ll for all Cat machine cooling systems.

Lower Maintenance Costs - Reduces engine coolant and additive costs by as

much as 500% compared to conventional coolants. CAT ELC eliminates the need

for supplemental coolant additives, extends coolant change-out intervals and

reduces disposal requirements.

Advanced Metal Protection - Incorporates an advanced formula technology with

organic acid additive corrosion inhibitors, such as a combination of mono and

dicarboxylates for maximum protection of copper, solder, brass, steel, cast iron

and aluminum.

Typical Characteristics {A}

Color Strawberry Red

Boiling protection with 15 psi (1 bar) radiator cap

50% Cat ELC/50% water 129°C (265°F)

60% Cat ELC/40% water (ELC concentrate

added)

132°C (270°F)

Freezing protection

50% Cat ELC/50% water -37°C (-34°F)

60% Cat ELC/40% water (ELC concentrate

added)

-52°C (-62°F)

Nitrite (50% solution) 500 ppm

Molybdate (50% solution) 530 ppm

{A} The values shown are typical values and should not be used as quality control

parameters to either accept or reject product. Specifi cations are subject to change

without notice.

Mvh/jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jagstötte på den för en 10-12år sedan

/jalmar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit samma vilken Glykol ni använder MEN blanda inte röd o grön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig kostade felaktig glykol ca 160 000 (motorbyte), vissa motorer kräver antikorrosionsmedel, har man fel, ja då korrogerar det. Hela värmeväxlarpaketet var trasigt..

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O vilken var den felaktiga glykolen? ett tips vore ju inte så dumt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, inköpt på OK och var blå.. Motorn var en AQAD30, där anoden i blocket ersattes av glykol med extra tillsats av antimedel. Tidigare modeller av motorn hade en extra anod i värmeväxlaren, denna togs dock bort senare pga emaljkvaliteten..

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae..

Visst kan du lita på att dom fyller på med rätt glykol. Men jag misstänker att problemet som Peter hade berodde på fel SORTS glykol, Inte på att den ena var/är bättre än den andra. Hans motor hade säkerligen rasat om han använt hypoidolja istf motorolja också.

Audis motorer har/hade (vet inte om dom ändrat sig nuförtiden) specialla krav på anti-freeze. Tror, rätta mig gärna om jag har fel, men tror att dom inte ens kallade det för glykol, utan nåt annat. Andemeningen o avsikten var ju givetvis densamma: Att förhindra korrosion o frostsprängning, men en helt annan produkt var det iaf. Samma sak händer ju om du häller DOT5 Silikon-bromsvätska i ett system avsett för traditionell DOT4-vätska. Packningar ger sig med bromsfel som följd. Rätt produkt på rätt plats är det nog mer som gäller, än vilket fabrikat som är bättre på att se till så saker o ting varken rostar eller fryser. Ska man använda glykol spelar det säkerligen ingen roll om man kör OK:s eller VP:s flaska.

När du byter glödlampor, byter du då till Osram för att Aquador originalmonterat det i lanternorna, eller kör du OK:s lampor?
NU blev det äpplen o päron som nån sa, men lampor lyser eller inte. Vatten fryser.. eller inte.

Men olja kan man nog inte jämföra m glykol bara för att det är 2 vätskor. Oljan har lite mer att göra än att bara smörja vid alla temperaturer o förhållanden. Glykolen ska skydda mot rost (skulle tex Shells glykol inte göra det så hade man säkerligen hört det vid det här laget. Shell har ju liksom funnits med ett tag) samt förhindra att kylsystemet fryser. Har man blandat i rätt proportioner så fryser nog inte heller OK:s glykol tidigare än VP:s dito.
80 spänn för en liter glykol är rena jvl ockerpriset i mina ögon, och inte försvarbart på något enda vis.

 



Senast ändrad av KillerBoo | 18 november 2008 | 00:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej KillerBoo,

Det har väl råkat bli två olika spår i denna tråd nu...

(SPÅR ETT: dyr och billig glykol) Du börjar med att hålla med om att det finns olika sorters glykol, du misstänker att Peter fått fel SORTS glykol --- men i slutet är 80 spänn ockerpriset. Säger du inte emot dig själv då? En viss speciell sort glykol kanske är dyrare att tillverka?

(SPÅR TVÅ: glykol jämfört med motorolja) Du skriver att Men olja kan man nog inte jämföra m glykol bara för att det är 2 vätskor. Oljan har lite mer att göra än att bara smörja vid alla temperaturer o förhållanden. OK, olja (a) smörjer (B) rostskyddar © transporterar bort värme (d) blir gammal och ska helst bytas på hösten för att skydda bäst under vintern.

Men glykol har också mer att göra än att den (B) rostskyddar, den © transporterar bort värme. Så det är väl inte så konstigt om den (d) blir gammal efter 3 år.

CH3-CH2(OH) = etanol = vanlig sprit, den blir gammal och förvandlas till ättika.

CH2(OH)CH2(OH) = Etandiol, den enklaste tvåvärda alkoholen = glykol, den kanske förvandlas till...   H2O (vatten) = O (syre)  2 st CH3(OH) = metanol = träsprit...  Bara en gissning ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjohej,

Jo, det har nog lyckats spåra ur lite ;)

Men, beträffande Spår 1: Nja, tycker inte jag säger emot mig själv vad gäller de 2 olika typerna glykol kontra priserna. Vad jag ville säga, men kanske inte riktigt fick fram var att jag inte trodde att Peters motor rasade för att han hade en dålig (läs billig) glykol, utan för att han helt enkelt hade fel typ, oavsett pris. Båda typerna finns på mackar osv och visst är den ena typen dyrare, men inte SÅ mycket dyrare.

Spår 2: Om glykolen blir gammal eller inte lade jag ingen speciell vikt vid. Det är möjligt, kanske t.o.m. troligt, vad vet jag. Men eftersom man ju normalt sett byter den oavsett om den är gammal o oduglig eller inte så spelar det ju ingen roll. Vad jag ville säga var att om man byter varannat eller var 3e år så kan man väl lika gärna betala 45 spänn som 85. På 3 år lär den ändå inte hinna bli oduglig. Inlägget blev långt o kanske lite luddigt, men kontentan var ändå att att ifrågasätta prissättning kontra kvalitet på glykolen. Om man sen tycker det är värt att lägga dom extra pengarna det gäller så är det givetvis upp till var och en. SJälsfriden kanske är värd dom extra pengarna om man har en motor som är värd det 4-dubbla mot vad jag är van att hela mina båtar kostar.

Kemi var inte mitt starka ämne i skolan för en miljon år sen, så dina formler säger mig lika mycket som om du bytt vilka bokstäver o siffror som helst, mot valfria diton. Kan alltså inte uttala mig om huruvida det etanol blir ättika eller inte på 3 år.. liksom om glykol skulle bli metanol på samma tid. Har iallafall en pava genever i barskåpet som stått i mer än 3 år halvfull, och den smakar lika (vidrigt) som när den en gång var nyöppnad. Nån ättika är det dock inte, även om ättika säkerligen är godare än genever ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvatten system: Man byter glykolen för att rostskyddsmedlet försämras efter några år.

Sjövatten system: I min manual till VP 5.0 V8 står ingenting om att fylla med glykol. VP skriver endast att man ska tömma hela sjövatten systemet på vatten. Men mitt varv fyller ändå på med glykol. Jag tror att man kan göra på bägge sätten. Kan det vara så att man fyller med glykol för att vara på den säkra sidan gällande rostskydd och frys skador?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen KillerBoo,

Ättika... Jag överdrev/förenklade förstås lite. Det jag minns är att vin blir vinäger, som delvis är ättika --- men kollade nu, så här står det i första träffen om man söker med Google:

Ättika framställs genom att man låter etanol jäsa vidare till ättika. Etanolen försvinner allteftersom ättikan bildas. Möjligen kan det finnas spår av alkohol i ättika, men inga större mängder.

Det påstår i alla fall Perstorp som tillverkar ättika, se http://www.perstorpattika.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall var det inte frågan om pengar, utan mer okunskap. Jag tänkte glykol som glykol. Det jag missade var de tillsatsmedel som VP har i sin glykol, som säkert finns i liknande förpackningar, men kostar extra för att det är VP. Men... har man en motor som kostar XXXX kr, kör upp bränsle för XXXX kr så spelar det väl ingen roll om glykolen är dyr, bara den är rätt och inte skapar andra följdproblem, pga avsaknad av tillsatser??? Samma sak gäller ju för bälgar, impeller och oljor.. vill man vara med och leka så kostar det.

Jag avskyr problem, med original slipper man förhoppningsvis vissa av dem.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan.

Bra med allt kunnit folk. Jag har aldrig bytt glykol i min Astra från -92. Det får bli ett byte nu innan vintern. Den håller fortfarande rent frostskyddsmässigt men det är ju föga skoj om den rostar ihop inifrån (räcker så bra med att pärlan rostar utifrån Glad).

Däremot har jag haft andra bilar där jag vid kylarbekymmer fått fylla på nytt. Då har jag alltid kört med Biltema med gott resultat. Olja och tändstift oxå för den delen.

mvh

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan slutklämmen bli som detta .....

Den glykol varvet använder sig av , Googla och se om fler säljer denna sort!

 Om billig eller dyr glykol är bättre/sämre kan vara svårt att avgöra tydligen , men en prisbild på SAMMA produkt borde då bli en fingervisning om ''literpriset'' är i fas med övriga marknaden !

-Vore lite snopet om den säljes för halva priset på andra ställen ....Flört

 

*Bättre att vara ute på hal is och ha det glatt .....*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var, i korta ordalag, ungefär vad jag ville säga tidigare. Svindyr glykol är inte bättre än motsvarande glykol på BilligaButiken så länge man jämför vanlig glykol med likvärdig produkt. Ska det vara den andra typen med diverse anitkorrosiva tillsatser är säkert inte det billigare fabrikatet sämre än det dyrare och så länge man använder rätt typ lär man inte uppleva vare sig frostsprängning eller genomrostning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som verksam inom transportbranchen och alltstå transporterar Biltemas glykol,oljor,fett mm så kan jag intyga att dessa kommer från svenska tillverkare som också tillverkar betydligt dyrare (men samma) varor. Har tystnadsplikt annars kunde jag uppgett tillverkaren här.Använder själv Biltemas smörmedel etc till både båt och bil sedan lång tid!

Även biltemas bälgar för VP-drev har samma tillverkare som orginal!Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att en produkt kommer från samma tillverkare som en annan så behöver det inte automatiskt innebära att det är samma kvalitet.

Trodde ni verkligen det?

 

Då skulle alla oljor från t.ex. Mobil vara samma sak bara olika plastflaskor

I vissa fall är det säkert så att det är precis samma bara olika förpackning men dett innebär inte per automatik att det alltid är så.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det är så men i detta fall så säjer personer som är insatta i tillverkningsprocessen och även deras interna kvalitetskontroll att det faksikt är exakt samma produkter. Det kostar för mycket att ställa om tillverkningen för att göra en olja med ev sämre kvalitet och tvärtom.

Detta är ytterst känsligt, man döljer tex förpackningarna medvetet under transport  så avsändare/tillverkare ej kan bestämmas. I detta fall så anges inte tillvekarens namn utan man har ett påhittat namn.

Detta är inget unikt utan är mycket vanligt även i andra brancher!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar naturligvis inte att viskositeten är samma rakt över men kvaliteten på Biltemas 10W 30 är samma som tex Statoil's 10W 30

Men visst, det är upp tillvar och en att avgöra om man vill betala 50kr el 100kr för samma vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I färgindustrin kan en och samma fabrik tillverka flera olika märken, men för den saken skull är inte innehållet detsamma. Ta Alcro och Becker samma fabrik, två konkurrenter, som delar, men inte färgblandningen... Även lågprismärken i handeln kommer från större märken, där pigmenteringen skiljer sig, vilket försämrar täckningsgranden, man kan ju måla flera ggr och spara 20% till förmån av att man jobbar gratis :-). Så den som försöker att övertyga mig om att ett och samma märke i burken.. sorry.

Så länge original finns och det kostar några kr mer, så lär jag aldrig riskera ytterliggare ett motorbyte för att spara några hundralappar. Därmed inget fel på Biltema om man har en sliten bil där värdet inte är avgörande...

En båtmotor utsätts för betydligt fler påfrestningar än en bil i en miljö som alltid är uppförsbacke, fuktig, full av strömmar (galvaniska) pga landström, olika metaller som måste kompenseras med anoder m.m. 

men som sagt,, det är min åsikt som påverkar min plånbok.. Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glöm för all del inte att vinterkonservera fendrarna när ni ändå är igång.  Sommarluft ut och vinterluft in.  Men köp inte pumpen på Biltema för den är det nåt fel på, pumpar visst sommarluft på vintern och tvärt om.  Sen ska ju familjen konserveras också.  Ungarna är det väl ingen fara med (långt kvar till utgångsdatum) då är det värre med käringen (rynkorna ni vet)  men rejält med konsistensfett och en klädnypa i nacken så slätar det ut sig till våren.  Och till sist dig själv som du konserverar i sprit, helst en whisky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha-ha-ha -- bra skrivet -- dagens skratt Glad

Betyder inte att jag håller med -- men roligt skrivet Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just av denna anledning jag servar och reparerar i egen regi. Går ej att lita på att andra kan, och tar betalt på rätt sätt.. Eller som en kollega sa när dom hade bytt bromsar på hans V70 Har ni tappat ett helt saltkar över fakturan eller ska jag behöva stå för firmafesten i år med Han bestred räkningen och fick rätt och dom halverade fakturan..

Så visst lönar d sig att stå på sig ibland. Av samma anledning håller jag mig med beprövade konstruktioner som jag rår på själv och inte är beroende av någon extern hjälp.. Känns rätt bra att inte bidra till den i mina ögon kriminella verksamheten med saltade räkningar..

Förr fans d riktigt folk som servade och repade maskiner, nu värkar folk tro att d löser sig med en knapptryckning på en dator...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så Rexco.  Känner några båtförsäljare, och enligt dem så är ordet varvsskött nästan av ondo.  Ett ord som faktiskt är mer negativt än possitivt när båten ska säljas.  Själv är jag oerhört noggrann med min kära båt och pysslar om henne, men är ett varv det om jag lämnar bort jobbet?  Antagligen inte.  Min båt är ny för i år och har en trecylindrig Volvo Penta diesel på 18 hästar (perkins)  För att garantin ska gälla så ska servicen göras av en auktoriserad verkstad för flera tusen kronor.  För vad då?  Oljebyte i motor och         S-drev?  För mycket mer än så finns inte att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt Rätt Terra, Det är lätt att ta betalt och skita i o göra jobbet, ingen märker någon skilnad iaf, det går nog att göra så 1, 2 kanske 3 gånger men sedan är d kört. För vem jo för kunden så klart, kunden får nu pynta för en renovering av maskinen och marinan tjänar ännu mer kosing, dom gör sedan en tafflig renovering och så går d några sesånger till nästa generalras..

Sedan så finns d dom som kan och gör ett bra jobb och tar rätt betalt med. Dom får man inte glömma. Men denna typen av service tycker jag mig försvinna i allt fler verksamheter.

Sen så händer inte särskilt mycket nyskapande grejer heller, vid d här laget tycker jag att vi borde ha utvecklat maskiner som går på vatten och aldrig går sönder. Men som jag ser d så går vi baklänges i utvecklingen. Vi har nått till den punkten att vi har massa teknik som inte fungerar.. En 78as v8a drar lika mycket sås som en splitter ny mpi osv En ny volvo v70 drar lika mycket som en sleten 740 osv. Detta går att översätta till precis allt men frågan är ändå om d inte är dags att plocka fram d slitna uttrycket d var bättre förr..

Men nu glider vi i från ämnet. och jo jag har köpt glycole både av biltema och av övriga leverantörer av billig glycole på stordunk. Användr dock samma blandning om och om igen spetsar bara lite mellan varven..  Så gör även många av dom större marinorna, dom har ett kar dom kör ner maskinerna i, alter använder muff kopplat till dunk.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Terra,

Tror, som sagt den 17/11, att värdet av varvsskött beror mycket på vilken typ av båt det är. Som jag skrev då:

MEN det har kommit en ny generation båtägare som har många andra intressen (golf, jakt, tennis, poker) och verkar behandla sin båt på samma sätt som sin bil (det är nödvändigt att båten har polerad stålpropp och är nyvaxad, men onödigt att byta olja för jag har ju kört så lite). Detta verkade gälla alla de Aquador jag tittade på innan jag köpte en av dem.

Jag, som just har letat båt via Blocket i Stockholm, har pratat med flera båtägare som haft chockerande dålig koll på vad deras (dyra) båtar kräver i form av skötsel och underhåll. Som t ex inte har en ANING om att det står i instruktionsboken att en VP diesel ska köras minst var 14 dag för att inte korrosionen ska börja gnaga --- annars skulle de knappast berätta t ex att de i september inte har kört båten sedan i juni...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt --- Varför resonerar ni inte likadant med motoroljan? Det finns ju inget syre kvar i motoroljan, så man behöver aldrig byta motorolja...

Detta är väl en konstig jämförelse som överhuvudtaget inte har någon relevans och inte går att jämföra med kylvätskan.

Motoroljans primär uppgift är att smörja motorn och dess smörjande egenskaper försämras ju mer den används. Främst genom att vissa addetiver helt enkelt förbränns och försvinner. Addetiverna gör att man får en smörjfilm som är tryckbeständig. Tillika kommer det förslitningspartiklar i oljan från slitage i motorn som fungerar som slipmedel. DÄRFÖR måste oljan bytas men skulle kunna användas igen om den renas och om man tillsätter nya addetiver. Vilket man faktiskt gör på stora fartyg med hjälp av olje centrifuger och filter.

Jag tror på Terrafobicas tes om att det egentligen inte borde behövas byta kylvattenblandningen just pga att syret försvinner men det gäller nog egentligen mer för gjutjärns block. Där borde det definitivt vara så, så länge det finns en antifrys funktion kvar. Vilket det antagligen gör i all evighet.

Möjligen kan man ha andra fenomen i lättmetall block och dör behöva byta av andra orsaker.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per,

Trevligt med en olje-expert:

... egenskaper försämras ju mer den används. Främst genom att vissa addetiver helt enkelt förbränns och försvinner. ...

MEN det verkar ju från många av inläggen ovan som att det finns additiver i glykolen också, kanske fler i den dyra Volvo Penta Anti Freeze som jag fick ihälld i min motor?

OCH det är väl mycket möjligt att 95 grader värme i kylsystemet räcker för att dessa additiver ska vara slut efter 3 år -- eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...