Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas478

Är dyr glykol bättre än billig?

Rekommendera Poster

Fick just faktura från mitt Volvopenta varv. Fastnade på att tar 67,20 moms = 84 kronor litern för glykol. Och eftersom de hällt i 14 liter (färskvattenkylningen) blir det ju lite pengar... (

På budgetställen kostar ju glykol mindre. Kollade nyss Biltema på nätet och de tar 89,90 för 3 liter glykol = 30 kronor/ liter med moms.

Biltema har även Glykol, longlife G30 (36-1783)
Etylenglykolbaserad. Nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfri. som kostar 49,90 per liter.

Är det någon skillnad?

Eller är det bara normalt auktoriserad verkstad-pris på samma sätt som hos bilverkstäder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKILLNAD,vet ej,.Men här är det lika med döden att använda Biltemas produkter. Tändstift tex. Biltema har inga egna tändstiftfabriker . förmodligen inte glykolframställning heller.Kommer ni ihåg för ett par år sedan når dom blev stämda för att dom sålde jag TROR det var champions tändstift,av samma bolag för att dom sålde dem för billigt?Oskyldig ps.Med här menar jag alla allergiker på forumet,som smyger bland hyllorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan undra om det gick åt 14L glykol eller 14l glykolblandning  ( 50/50 ) ??

I såfall , körde man igenom motorn och sedan rakt ut i backen ? Eller var det 14L kvar i motorn ???

 Svårt att tro att din motorn behöver  14L gykol och 14L vatten för att fyllas (=28L )...   ( bara en gissning?!?!)

man frågar sig då .... hur mycket ska det vara i motorn ? Säkert en bra fråga att ställa !

Är man miljövän så borde inte varvet skicka ut glykol rakt ut på backen utan bara fylla motorn direkt utan att ''spilla'' . :-)

 

Du har lite fågor att ställa .. eller hur !   :-)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om biltemas glykol är bra? Det är väl bara att kolla om den klarar så många minusgrader som den ska göra (med en sån sticka) gör den det så är den väl bra antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var NGK´ s tändstft som dom fick sluta med har jag för mig, var väl samma med att Biltema sålde paralell importerad Mobil1 olja i 0,95liter förp, det fick dom också sluta med.

På tal om billig glykol, en del skrotar brukar sälja filtrerad glykol billigt har jag hört vet inte hur det funkar.

 



Senast ändrad av knota | 15 november 2008 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder själv Biltemas glykol när jag kör igenom kylsystemet. Fungerar jättebra för frostskydd och rostskydd. (sjövattendelen)

Motorns färskvattenkylning använder jag dyrare modellen men det byter man mycket sällan.

 

Givetvis ta man hand om det som kommer ut ur motorn och återvinner eller lämnar in på miljöstationen.

Att servicefirman tar rejält betalt är väll ingen nyhet. Det gör alla så kallade auktoriserade firmor. De som har båt har råd att betala.

Eller är det inte så?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt har en KAD 44 och enligt instruktionsboken från Volvopenta rymmer sötvattenskylningen 19 liter. Lägg till att både VVB och defroster rymmer lite, plus slangarna dit, plus att man ska ha max 50% vatten, så är väl 14 13 = 27 liter rimligt, kanske?

skicka ut glykol rakt ut på backen --- tror att du tänker på vinterkonservering av saltvattenkylningen? Den gör mitt varv helt utan glykol, de spolar igenom med färskvatten och suger sedan ut allt vatten med våtdammsugare (rejäl, jag såg den) av miljöskäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns färskvattenkylning använder jag dyrare modellen -- OK, du röstar alltså för att varvet gjort rätt, som använt dyrare glykol till just detta.

Man lär sig vartefter... jag trodde i min enfald tills nu att glykol är en enkel kemisk förening. Ungefär som ättika eller alkohol...

Man får det intrycket av Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Glykol

Etandiol, trivialt namn glykol, ofta även förtydligande kallad etylenglykol, är den enklaste tvåvärda alkoholen (diolen) med formeln CH2(OH)CH2(OH).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta glykol i motorn mycket sällan är allt annat än rätt. Rekommendationen är att byta var tredje år. Glykolens rostskyddsförmåga försvinner med tiden varpå motorn kan rosta/korridera sönder innefrån.

Själv tror jag inte att Biltemas glykol skulle vara sämre än någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt val av glykol för själva motorn (färskvattendelen) bygger på kunskaper om hur olika kemikalier påverkar tätningar och för den delen väljer jag endast sådant som är rekomenderat för den typ av motorer jag har.

Nu kan Biltemas glykol säker mycket väl fungara för marinmotorer men här fegar jag och väljer säkra rekomenderade alternativet.

Precis på samma sätt som motor och drevolja där jag väljer samma fabrikat som rekomenderas för dessa.

 

Preis samma gör jag för min bil, alltså väljer rekomenderade fabrikat och byter olja eller motsvarande själv för att på så sätt reducera kostnaderna. Aldrig tveka på att reducera kvalitetsnivån.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Roland,

Bra svar, låter klokt -- jag kommer att göra som du. Det stämmer med min grundplan att låta auktoriserat varv sköta allt som gäller själva motorn. Vill gärna ha kvitton på årlig service när jag någon gång ska försöka sälja båten... Motorservice får kosta, jag tror att det lönar sig i längden.

MEN den här tråden skapade jag mer av nyfikenhet. Just glykol känns som en så enkel bit av motorn att en vanlig amatör borde kunna förstå --- finns det alltså extra kemikalier i Volvo Penta Antifreeze ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag tar upp biltema o tändstift.Någon som såg plus med Sverker angående volvo orginals tändstift där elektroden lossnade o försvann i motorn, det nämdes tillverkarens namn men jag kommer inte ihåg det ,tror det var efter 200 mil, ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..när du har sötvattenkylning så är det redan glykolvatten i det slutna systemet ! Inget man byter på vintern , man kollar bara frysnivån ( som på bilens kylare !)

Att bara tömma sjövattendelens kylsystem och inte fylla med glykolblandning är inte rätt . Glykolen har en rostskyddande effekt som är viktig !

 

Mao ... dom har inte rört ditt sötvattensystem , utan 27L har gått till annat !?!?!?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag kan bara hålla med.Vad beträffar sköljing så vore dom ju dumma om inte använde samma skölning så länge det gårCool Det kostar att bli av med glykol! Men funkar bra att Debitera till OSS lättluradeFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen Jocke,

Du kanske blir arg om jag litar mer på instruktionsboken från Volvopenta än från dig... Men... ;-)

Till exempel ska motoroljan bytas minst en gång per år, helst på hösten. Det tror jag att du och mitt varv är överens om -- eller hur?

Och kylarvätskan i sötvattenskylningen ska bytas minst vartannat år, enligt instruktionsboken. Fast mitt varv säger att det räcker med vart tredje år... Du säger inget man byter...

Konservering av sjövattendelen -- det stämmer att det står i instruktionsboken att detta ska göras med glykol. Men (som sagt) har mitt varv, auktoriserat av Volvopenta, slutat med glykol till detta -- av miljöskäl. De sköljer först rent och suger sedan torrt. Rimligen har de OK på detta från VP i Göteborg.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas 478. Jag har följt dina trådar om Aquador och Volvo Kad med stort intresse. Själv har jag bekantat mig med mina grannars metoder att låta bli  glykolkörningen och presenterat idén i en egen tråd och därmed nästan blivit hängd av forumfolket. Låter därmed väldigt befängt att volvomänskorna skulle konservera med luft vilket enligt forumet är dödsynden

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=256675

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämpligast är kanske att fråga Volvo Penta hur de gjort. Det finns konserveringsolja utan frysskydd som man kör igenom motorn och sen tappar ur. Antar att man då dels innan har sköljt bort saltet med sötvatten och att konserveringen består i att oljan därefter ligger som en skyddande hinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...tyvärr så ''tyckte'' jag nog bara i denna fråga! Jag gjorde kanske för snabb koppling till bilens värld , tydligen inte så bra!  MEN ... jag förstår inte varför en båtmotorn ska byta  glykolen i kylsystemet vart 3e år ?  Finns säkert en mer påläst person här på MG som kan förklara .

 

Sen kan man diskutera om man ska vara 2steg före eller bara hänga hackihäl på rekommendationer ? Glykol rostskyddar , inget snack om den saken, är du rädd om din motor så bör man nog  göra det där lilla extra ! ...har alltid lönat sig , mig veterligen!

-Så tänker jag !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappar glykol sitt antifrys efter nåt eller några år?  Det vet jag inte men vill gärna veta.  För gör det inte det, då ska ALDRIG glykolen bytas.  Jämför det slutna systemet med dina element/radiatorer där hemma.  Dina element rostar inte sönder inifrån tack vare att vattnet är så otroligt cirkulerat att det förlorat allt syre.  Likadant är det i ditt slutna kylsystem, i bilen eller båten, noll syre och ingen rost.  Min gamla SAAB V4 från 69 som numera står uppe i Gävle har det då aldrig bytts någon glykol i, och den varken fryser eller rostar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..bra Terra !  Ett utmärkt argument , syreberikat vatten !!!!!!!! Tänkte inte ens jag på ...hehehehe  ( ändå så jobbar jag med el&vvs ... pinsamt Skäms)

 

 

Fan Jonas .. du har massor med frågor till varvet imorron :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen har varvet ett system för genomspolning av sjövattendelen. En tank med glykolblandning. Men först kör man igenom med vanligt vatten så systemet är rent och tömmer ordentligt. Därefter kör man igenom med glykolblandningen och tar noga hand om returen då detta är mycket miljöpåverkande.  Glykolblandningen kan då spädas lite grann med vanligt vatten och man får ev. komplettera med ren glykol i tanken. Denna blandning kan man använda till 100 tals båtar i flera år och givetvis har man filte mm för att ta hand om lösa partiklar.

Men de som inte orkar eller de som inte kan eller de som har råd att ta hand om sin båt kan man säkert fakturera för helt ny glykolblandning för vinterkonservering.

Har själv fått sådant på mina fakturor då jag tidigare valde att låta firma ta hand om min båt.

Men till trådskaparen om dyr glykol är bättre än billig? Varför bry sig om sådanna petitesser när du ändå låter en firma göra service och vinterkonservering? Du har valt att få det gjort enligt deras rutiner och har då garanti för att det ska vara gjort på rätt sätt. Priset för glykolen är bara en struntpost på hela fakturan ochh försvinner i stora priset du får betala genom att låta dem ta hand om servicen.

Är glykolen till själva motorn så ska du säkert ha rekommederat fabrikat då problem med motorer i din prisklass är något man inte vill ha och riskera att tillverkarens val av tätningar i systemet förväntar sig val av en viss typ av kylarvätska så skulle jag själv aldrig chansa.

Jag betalade för några år sedan nästan 20.000 kr för service och vinterförvaring av min lillla 6,5 m båt och om glykolen kostade ett par hundra mer, vad gör det när det ändå är vansinnigt dyrt.

mvh Roland

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med att kylvätskan i sötvattensystemet innehåller dött vatten är ju onekligen en intressant vinkling, för om det inte finns något syre i vattnet så rostar inte systemet - precis son Terrafobica påpekar.

Alltså borde argumentet om att rostskyddande additiver i glykolen försvinner/förbrukas efter ett antal år, inte vara relevant alls.

i

Återstår då argumentet att frysskyddet skulle försvinna- är det någon som hört talas om att ett färskvattensystem i en motor någonsin frusit när det varit fyllt med en glykolblandning som håller föreskriven glykolhalt???

Det enda som jag vet är att när jag en gång i tiden hade för lite glykol i en bil så blev det en sörja av kylvätskan då temperaturen sjönk ner mot -18 grader och kylvätskan enl. test skulle klara -6 grader.

En koll på kylvätskan varje år ock en ev komplettering med lite glykol om det behövs borde vara fullt tillräckligt....... eller???

Någon mer här som tror att vi båtägare slänger ut en massa pengar på glykol( och säkert en massa annat också för den delen ) i onödanRynkar??

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland Ringhede,

Tack för bra svar. Och vad gäller din fråga...

...trådskaparen om dyr glykol är bättre än billig? Varför bry sig om sådanna petitesser när du ändå låter en firma göra service och vinterkonservering?

... så är jag bara nyfiken. Trodde (som sagt i går) att det bara fanns glykol ungefär som diesel eller T-röd.

Nyfikenhet (kunskapstörst) är väl orsaken till mycket som skrivs på Bryggsnack...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo allt är ju relativt!84kr/litern gånger 14 blir ju hursomhelst ca 1200 kulor.Hur många blir blåsta på det?Förvånad 20 lappar service, jo jag Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att du o Jocke drar i väg väldigt långt...

Har du alltså tittat in i varje hörn inuti i kylaren i din gamla SAAB -69... ;-)

Som sagt --- Varför resonerar ni inte likadant med motoroljan? Det finns ju inget syre kvar i motoroljan, så man behöver aldrig byta motorolja...

Jag håller mig till instruktionsboken från Volvopenta, så länge inte auktoriserat varv säger att man kan ta det lugnt (som de gjort på flera punkter -- t ex att glykol genom sjövattensystemet är USA-tänkande)

OCH som sagt: instruktionsboken till KAD44 säger vartannat år för byte av kylvätska. Mitt VP-varv säger att det räcker att göra det vart tredje år.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst stämmer det att det kostar pengar att ha båt. Och att det kanske just i år kostar mer att anlita ett auktoriserat varv. Men som jag skrev i mitt första svar till Roland ovan:

Det stämmer med min grundplan att låta auktoriserat varv sköta allt som gäller själva motorn. Vill gärna ha kvitton på årlig service när jag någon gång ska försöka sälja båten... Motorservice får kosta, jag tror att det lönar sig i längden.

Jag tror att många gör-det självare missar den effekt detta har på andrahandsvärdet på båten. Om jag vill sälja om 5 år och då skulle säga Jorå, motorn har jag fixat själv varje år, då tror jag att det imponerar måttligt på besiktningsmannen. 

Och min erfarenhet hittils är att mitt VP-varv är betydligt billigare per timme än både min tandläkare och min bilverkstad... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt --- Varför resonerar ni inte likadant med motoroljan? Det finns ju inget syre kvar i motoroljan, så man behöver aldrig byta motorolja...

 

Nu blandar du väl ihop äpplen och päron- motoroljan är nog ett kapitel för sig själv eller hur?

En sak kan jag dock hålla med dig om -jag skulle aldrig trots flitige den flitige gör det självare jag är

försöka laga mina tänder självFlört.

I övrigt så kanske det impomerar på en besiktningsman att du gjort servicen på varv, men min erfarenhet

av gör det självare är att de många gånger är betydligt nogrannare än varven, bl.a av den anledningen att man kanske gör jobben själv för att man inte har tillräckligt stor (penga-)pung och följaktligen inte har råd med några haverier orsakade av slarvigt utförda service.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härmed vill jag meddela at jag kommer att starta en FIRMA med inriktning på vinterkonservering någon som vll vara med ?Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh va f-siken, då kan man ju inte kalla siggör det självare längre- då blir man ju en gör det själv åt andra´ reSkrattande

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...