Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mauen

Någon med m670 vaken i vintermörkret?

Rekommendera Poster

Tänkte bara kika lite vilka aktiva medlemmar vi har kvar i 670 klubben nu för tiden.

Har ni några projekt på gång inför kommande säsong? Fått iordning på vinterförvaringen?

Min 670 webbsida är också nyuppdaterad på www.olgaflyter.se inkluderat 670 forum, nya bilder m.m.

 

mvh

Mauritz - mauritz@olgaflyter.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag är vaken för båtfrågor även denna tid på året. Planering pågår för nästa och följande säsonger. Skall köra nästa säsong med den utrustning jag har för närvarande skall sedan lyfta ur motorn en B 20 och göra en rimlig renovering så den kan fungera bra i ytterligare några år. I vår hamn med ca 420 båtar har vi just nu 4 st Monark 670.

Ha det bra  Göran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rimlig renovering, innefattar typ nya packningar osv då? B20 är ena sega rackare o gå, jag håller fullständigt med dig så länge hon tuffar och går så får det spisen sitta i, sen är de ju lätta att piffa upp och skaffa reservdelar till. Sen vi bytte den spruckna toppen till en ny med nya packningar osv, så har hon faktiskt gått utmärkt nu i några år. Har 3st propellrar som skall lämnas in för lagning, lackning och balansering. Vet en kille som gör det för en bra peng per snurra.

Jag körde runt med glykolblandat vatten m.m denna gång då jag tidigare har försökt tömt henne helt på vatten men märkt att frostpluggar samt kopparrörsfästen till kylvattencirkulationen har fått sig lite påfrästning fast jag trott det varit tomt, (kört motorn torrvarm osv), kanske inte blir så mkt minus grader i vinter?

4 monarker i eran båthamn? vore roligt om de hittade hit också till klubben. Till sommarn blire mer ut på vattnet från örebro hamn då jag har mer tid, detta år fick jag en underbar dotter och har inte haft tid med så mkt båtåka.

Dig göran hadé ja redan räknat med du skulle vara vaken oavsett väder oavsett hamn Cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! nu ligger båten täckt och klar i bersån 5 m från huset i väntan på våren.

En hydralstyrning ligger på önskelistan  rep av propellern som behöver snyggas till

efter en liten grundkontakt men jag toppade 37 knop(gps) med nya motorn 26 är bra marsfart

suger i sig lite mycket soppa men lite just/byte av munstycken så blir det ok

åka VP 140 var bra men åka V8 vibbrations fritt vilken kraft/ax det är en dröm 

kosta vad det kosta vill!!Guld

Mwh Kapten M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo för tusan, här liggs inte på latsidan! Bygger om taket mm i vinter, letar för tillfället efter de mest prisvärda takluckorna som går att uppbringa! En för mej ovan förarplatsen och en för lilla gumman bredvid! Dock har hon börjat ta befälet över 670in så jag lär ju få sitta bredvid men men...

Förhoppningsvis räcker även tiden till att se över maskineriet också, vp115. Utbytesblock sen ca 5 år konverterad biltopp och renoverad förgasare till i år trodde jag skulle duga, men icke!! Maskinhaveri i stort sett varje tur, det finns möjje saker som kan trilskas på en motor...Avgasrör/krök.vattenpump. Toppackning.batteri.fördelare.propeller. läckage överallt från för till akter. Men men, nya tag -09!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaptenmorgan - Kan ju säga att man blir lite smått avis Glad. Jag har också funderat lite på en motoruppdatering men det får vänta tills det blir stabiliare tider och ekonomin tillåter, samt sålänge min puttrande lilla b20 visp gör sitt så sitter jag glider ja gärna med som det är. Roligt att din motoruppdatering fungerar!. Vad e det för en spis

HasseTT - Min 115 gick för några säsonger sedan (bilder finns på hemsidan), toppen sprack vid en insugskanal, men ny topp och packningar så gick det igen, ny avgaskrök också. Nu får man väl hålla tummarna att blocket håller sig nån säsong till, det e ju bäst före datum på dessa rackare. Vilka typ av skjutluckor är du ute efter? Luckor man skjuter fram o bak typ? eller två luckor? Jag e faktiskt lite inne på det också, men tänker igenom en liten konstruktion änsålänge. Hur menar du ditt bygge med en ovan förarplats med två platser?

Nu ser man verkligen fram emot våren, då man kan börja jobba lite på båten nere på varvet igen!



Senast ändrad av Mauen | 15 januari 2009 | 00:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte du motorn själv? Får en smallblocksmotor plats utan att man behöver såga i båten?

Vore jättekul med lite mer info.

Jag har en VP 140a i min Monark, och det skulle onekligen vara kul att kunna marcha 25-26 knop.Cool 

post-22515-1394235753,2193_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut den 07-08 det vart lite ändringar iframkant och på främre motorfästet mm

jag har bilder i min sjöbod som du kan kolla på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla Monarkägare som kollat detta inlägg. Tycker mig se på en del bilder att ni saknar Monark kronan 670 skylten på era båtar. Vill ni köpa sådana så hör av er till mig, kostar 300:- för två stora och två små.     Ha det bra i vintermörkret. Våren kommer även i år. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smaskens Tungan,

Har hört att det kan vara osäker stabilitet med halvplanande skrov vid för höga hastigheter? är detta något att tänka på eller bara ignorera och låta knopen öka med halvplanande skrov? har känns hon vid 25 knop?

Göran dina skylter är intressant med dock inte för tillfället, jag hör av mig till dig lite mer framöver i vår då ja tänkte sätta igång med vårrustningen.



Senast ändrad av Mauen | 21 januari 2009 | 19:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

22-26 knop är hon stadig pga att motorn väger ca 160 kg mer än 140:an efter det får man hålla i hatten och kolla att gumman sitter ner för då bär det iväg. Men fart över 26 knop kör jag bara vid fint väder och ibland vid start upp på planing som går på 6-7 sek till marsfart

det är en känsla som bara en v8 kan åsta komma

Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju helt suveränt.Cool

Jag tittade på bilderna i din sjöbod. Avundsjuk är väl inte rätt ord, men jag skulle bra gärna vilja ha en likadan spis i min gamla Maya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jajjamän har ju precis skaffat en monark 670 SkrattandeOch det sitter en 230hk v8 i den vad vi fick höra av han vi köpte den av ska den toppa på ca 34 knop men det blir väl bara när det e fint väder elr om man skulle tycka det va kul med lte extra fart skulle tro att den marchar på 22-24 knop o det e ju en hygglig fart att marcha i.Annars e det väl den vanliga vårrustningen som väntar slipa ner lite trä bak i sittbrunnen o göra det fint samt inne o kabinen.Längtar till våren så man kan sjösätta.Cool Sen en fråga e det nån som har en bra lösning på fästen till en extramotor på 5-15hk skulle vara gött eftersom vi fiskar en hel del o när kan ligger o trollar längs med kusten kan det vara lite meningslöst o ligga o köra med v8:an

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jepser, kul att du kikade in på min sida!, kul med v8!, Nu har jag servat drev m.m och provstartat motorn, såg ut som vinterkonserveringen gjort sitt. Sjösättningen är inte långt ifrån nu, förra året blev jag sen, den här gången ska inte bli lika sent ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...