Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kallsund

Nybörjare på segelbåt. Vad har jag skaffat tro?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Blev igår lycklig ägare till min första segelbåt (Har aldrig satt min fot i en segelbåt så jag har en del att lära märker jag Tyst). Den är väl ngt. av ett renoveringsprojekt. Till våren skall den målas och grejas med tänkte jag. Förra ägaren visste inte vilket fabrikat det är så jag tänkte höra med er kunniga seglare. Hon är 6 m lång och har en uppfällbar köl av gjutjärn (kanske kallas det för centerbord då?).

Vet någon här vad detta är för ett fartyg? Själv vet jag inte ens hur jag ska få ihop det hela med mast, segel och allt annat som följde med. Känns dock spännande att prova även denna form av båtliv.

Glad 

mvh

Kalle

post-8983-1394235676,6038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Kul att göra något nytt. Jag gjorde som du för 20 år sedan och har blivit riktigt biten. Har just beställt en ny 37-fotare och seglar så ofa jag kommit åt. (lyckades också för 8 år sedan träffa en man som är seglare så nu är man gängadFlört)

Du kommer säker få mer goda råd än du behöver med tiden men här kommer ett första från en som suttit i samma båt en gång i tiden

Be någon som kan masta på och sätta an riggen hjälpa dig med det och ta med dig någon som kan segla ut först gången för att visa hur man gör. Jag fick hjälp av en kille som var 12 år på den tiden - an var jätteduktig och tyckte dessutom att det var kul att hjälpa en vuxen.

Ska du segla annat än i en litn sjö så lär dig navigera - ta förarintyget. Då brukar man få lite säkerhetstänk på köpet.

 

Ha det så himla kul!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack.

Det ser onekligen ut att vara  en Orion 20.

Vet ngn. om detta är en bra nybörjarbåt?

 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en alldeles utmärkt nybörjarbåt, utifrån de förutsättningar som följer på denna sorts båt. Dvs en båt med 70 kg i kölen skall nog inte seglas i nåt busigare väder eller hårdare sjö. Jag gick själv runt (360 grader) i en fällkölsbåt för trettio år sedan och var ytterst nära att drunkna. Misstaget var att befinna sig i tjugo sekundmeter med grov sjö i en båt med fel deplacement/ballast-ratio. Båten var inte styv nog och det självrätande momentet för dåligt. Fel båt på fel plats med delvis fel besättning. 

Orion har kanske tjugo procent ?  av vikten i kölen plus att ofta är inte rigg, roder etc i denna typ av båt speciellt kraftigt dimensionerad. Något som dessa män och deras familjer fick uppleva på ett mycket tragiskt sätt: 

Segelbåtsolycka...     Det mesta var sönderslaget på denna båt...rigg. roder, fällköl etc . I detta fall var båten en Fabola Campus 

Men som sagt, på rätt plats i rätt väder är nog en Orion en alldeles utmärkt seglare som kommer att ge er många underbart fina stunder.  

Fair winds, 

Leif, Gbg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man seglar en båt med centerbord brukar det samtidigt betyda att man inte får segla med fasta skot. Vid en vindby ska man snabbt kunna släppa på skoten så båten inte lägger sig för mycket.

Det är så man seglar jolle som regel. Det kan räcka att ha det största seglet löst med skotet i handen och även vara på bettet med rodret och gå upp mer i motvind om man seglar bidevind=snett i motvind.

De flesta har lärt sig segla i jolle och nu har du möjligheten att träna då det är så nära jolle man kan komma med en så pass stor båt. Kolla flytmöjligheter och var beredd att bada, dvs gå inte så långt från stranden den första provturen. Det tar inte lång stund att lära sig hantera båten men du behöver öva dig och besättningen en hel del innan längre turer. Ha då en gummijolle på släp om familjen är med. Alternativt gott om flytmaterial i båten om den inte redan är osänkbar.

Vi seglade från Stockholm till Vänern en sommar med vår 2-åriga dotter ombord i en plywoodjolle och det gick utmärkt. Då hade vi hela tiden gummijolle på släp ifall nåt skulle hända.

Det var en Torellritad 6 m jolle med ostagad mast och stålcenterbord.

Segling med lösa skot blir mer aktiv segling och man kan gärna ha en skotgast för varje segel. Det blir stärkand sysselsättning för besättningen och man blir starkare efter en sommar i en sådan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hrrm, he he, ja jag märker att det är lite mer att tänka på än när man far ut med ekan en eftermiddag Tyst. Samtidigt är det ju lite av lockelsen. Jag skall nog ta en seglingskurs till våren så jag iaf. lär mig grunderna.

Hur fort tar man sig fram med motor? Det följde med en fin 4-hästars yamaha till den. Ibland vill man ju bara gå ut en kortare bit och lägga sig och meta lite makrill.

Gummijolle var ju en bra ide. Det har jag ju faktiskt en som kommer att passa fint.

Det jag tänkte vi skulle ha den till är nog ganska begränsade turer med 1-2 övernattningar.

Vi är två vuxna och två barn på 8 resp. 11. Tror ni den är ok för detta eller blir det för trångt och bökigt?

Tack för era inlägg. Tar gärna emot fler tips.

Glad

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Hurley18  ( 6 meter), liten midgethavskryssaresom vi seglar med två mindre, 4 och 6 år. Det blir ju lite campingstandard à la 60-tal men helt ok för ett par nätter om det är fint väder. Då är man ju mest utomhus vid stranden i nån fin naturhamn. Badar, fångar krabbor, grillar och har det bara suveränt. Längre tid i dåligt väder...hmm..då ska man nog packa ned en familjeterapeut också....

Barnen älskar att styra båten, speciellt när vi seglar...överhuvudtaget gäller det att engagera resten av familjen så mycket det går...den bärbara datorn i ruffen (secondhandköpt för kaffepengar på Blocket och dubblerar som navigationsburk) är perfekt att ha ett par barnfilmer på när dom tröttnar på att segla. Då får jag och fru en fin egen stund i sittbrunnen, tid att snacka, planera rutten etc.  

Stor fördel med liten skuta är det minimala jobbet att renovera och rusta båten. Bottenmålningen tar ett par timmar och jag har totalrenoverat båten på en bråkdel av den tid det skulle ta att göra iordning en 31-fotare. Billig hamnplats, billig landplats också, så behöver ma inte ha dåligt samvete om båten får ligga still en längre tid. Investerings-och årskostnaden är ju så liten. Också att  man kommer in i naturhamnar där nästan bara motorbåtar annars kommer till. Dessutom nu när jag har seglat själv om höstarna blir man så himla väl mottagen i hamnarna med denna lilla minihavskryssare. 

Jag har en Evinrude 4,5hk, farten är c:a 3-4 knop vid bekvämt varvtal. Å andra sidan väger en Hurley 1,2 ton med familjemedlemmar, din båt är ju betydligt lättare.

Kolla de känsliga punkterna på båten. Skrovgenomföringar, roder, kölinfästning...är riggen (wire, vantskruvar mm) intakt...masthaveri eller läckande skrov kan ju bli riktigt trist..likaså ett sprucket roder.

 

Fair winds,

Leif Gbg

Bloggen Oceanplurra

 



Senast ändrad av leleif | 12 november 2008 | 10:47

post-17090-1394235678,7011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Hurleyn ser fin ut. Glad

Det låter som att vi har samma inställning till det hela. Det måste vara hyfsat lätt och smidigt med underhåll etc. annars blir det mest bara en plikt att hålla på tycker jag.

Det finns en läcka på min vid centerbordstrumman som måste plastas till våren. Sen tänkte jag provsegla lite innan jag beslutar om jag skall gå vidare med upprustningen. Annars tyckte jag det var bra att den är så lätt så att den kan trailas.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om det lilla båtlivet.... jag har för närvarande två båtar, gissa vilken jag tillbringade flest timmar under segel med i somras?

ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool  gissar på jullen....men är det en renoverad Fingal som ligger bredvid ?

 

Leif, Gbg

 

 

post-17090-1394235684,3058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med trailer låter ju inte så dumt. Innebär ju att man kan hänga på båten bak på bilen och sen bara välja i vilket vatten man vill segla. Masta på och rigga brukar ju gå snabbt med dessa små skutor, min tar ungefär trettio minuter, och då gör jag det ensam! . Hamngubbarna brukar se lika förvånade ut varje vår, på samma tid har dom med assistans ungefär hunnit bära fram masten till kranen..

Skrattande 

 

Sail on..

Leif, Gbg

 

bloggen Oceanplurra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju faktiskt en rätt stor fördel nu när du nämner det. Kommer nog att ha den stående på trailern i början iaf. Då kan man ju hyfsat lätt åka till lite olika insjöar med familjen och segla runt över en helg. Dessutom slipper man ju bottenmåla och dona.

Vår brygga i kungsbackafjorden är ändå lite för liten för en segelbåt (till och med min Glad.) Där ligger bara mindre ekor och motorbåtar.

mvh

Kalle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det va den gröna längst bort i bild? Cool

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu va Hr Andersson observant, jo nog hade det varit kul att få testa en Parant, även det en fisksätra. Å som Leif har observerat så är Rosa II en fingal, å eftersom han skriver renoverad så tackar jag Leif för berömmet!!

Ha´ t pent Smoegen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kungsbackafjorden tycker jag är en suverän träningsbana inför större strapatser, och öarna längre ut i fjorden är fina med bra naturhamnar för oss som inte sticker så djupt; Hällesö, Vendelsö, Vindö....flera med små stränder, bra för barnen. Dessutom oftast ingen trängsel, i alla fall inte jämfört med att gå norrut under sommaren...Marstrand tex är mitt favorithatobjekt i juli. Som en blandning av julrea på Åhlens och tonårsfylleparty på Finlandsbåten...

Själv ligger jag längst inne i fjorden, på Svinholmens Marina. Har man trailer så finns det ju en bra ramp i Gottskärs hamn.

fair winds,

Leif

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi ju nästan grannar, samma fjord i alla fall. Glad

Jo fjorden blir kalas att öva i. Just ikväll (lördag) skulle man nog inte vilja vara ute. Det blåser på rätt rejält nu.

Vi har bryggplats vid Vickan. Låter spännade med öarna längre ut. Med ekan går vi mest bara till Kalvö (Begränsat nöje när det blir helt tokfullt med folk) och ut på fisketur utanför Gottskär. En liten segelbåt ökar ju räckvidden lite.

Håller just på att torka ur ruffen med kupefläkt eftersom det regnat in i den. Takluckan (eller vad det heter) hade stått öppen där den stod uppställd innan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...