Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Glennnilsson

Motorn dör

Rekommendera Poster

Tjena. Jag har en Mercury 5 hk 4 taktsmotor. Motorn går hur jämt som hellst på låga varv men när jag ökar gasen så börjar den efter en stund (30-60 sekunder) hacka till och emmelan åt smäller det till precis som den feltänder eller nåt. Efter detta hackar den några gånger men det går att undvika att den dör ibland genom att man sänker gasen. Vanligtvis dör den dock och sen brukar man få dra några ggr innan den går igång igen. Efter detta är det svårt att få den att gå stabilt igen. vanligtvis får man hålla på att dra igång den flera gånger innan man lyckas lägga i framåtväxel och få den att gå framåt utan att den dör .

Någon som har en bra hypotes på vad det kan vara för fel. Är tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Glenn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett rätt så vanligt betende på den modell av motor ,prova o öppna blandar skruven mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i bensinen - hade samma problem med Tohatshu 6 hk ( samma motor)

Dränera förgasarna och ös på med ny bensin.

 

Nad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då du ska dra igång den igen efter den dött är den sur kan få för mycket soppa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyler den bra?

Stadig stråle? Eller avtar strålen och det pyser mer?

Tiden 30-60 s är indikation på att den utan kylning går en liten stund när den är kall men sen värmenyper.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska börja med att byta tänstift, rengöra förgasaren och tanken. Ska titta närmare på kyllningen nästa gång jag använder den. tack för all hjälp. mvh Glenn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...