Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
impossibelle

Tips önskas gällande båten i sjön under vintern

Rekommendera Poster

Hej

jag funderar allvarligt på att ha båten kvar i sjön under vintern. Jag har förstått att den största risken med det, bortsett från drivande isflak, är sönderfrysning av kulventiler i skrovgenomföringarna. Nu undrar jag såhär, om jag häller t ex glykol eller annan frostskyddsvätska ner i vasken och stänger ventilen medan glykolen rinner genom ventilen så borde väl ventilen vara skyddad mot frostsprängning, eller??

Tacksam för alla råd och tips i detta ärende och naturligtvis även andra tips gällande vinterförvaring i vattnet.

 

Hälsningar

Johan Schött, stolt ägare till en johnson 26:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomföringarna ovan vattenlinjen är det väl ingen fara med.  Du glykolar ju inte dem när båten står på land och är de bara öppna och inte används vid minusgrader så finns det ju inget som kan frysa sönder.  Genomföringarna under vattenlinjen är jag mer osäker på, där borde man kanske göra enligt din metod, hoppas någon mer kunnig kan svara på den frågan.  Är själv nyfiken på hur man frostskyddar vattenintaget till toaletten t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant är att linda värmekabel runt genomföringen. Den sorten som rörläggare använder för att frostskydda rör utomhus under byggen, innan de isolerats, byggts in eller grävts ned. Man lägger helt enkelt kabeln runt röret eller genomföringen, stoppar i sladden i ett eluttag. Kräver förstås tillgång till landström, men det har väl de flesta som låter båten ligga i under vintern.

Fick detta tips av en bekant häromdagen. Har fungerat klockrent för honom under flera vintrar.

Ett annat alternativ är väl att ha såpass värme i båten, t.ex. med en frostvakt, eller lämplig elvärmefläkt att inget fryser. Kostar litet el, men knappast mer än vad en vinterförvaring på annat sätt skulle kosta...

Ärendet har avhandlats flitigt på en del andra forum, t.ex. här:

http://klotterplanket.marinan.com/customer/marindisc.nsf/cb8472d64af0058cc1256c4d00585bfc/3940BB92924E319BC12574EF006D3A95?OpenDocument



Senast ändrad av Segelbo | 06 november 2008 | 07:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det min 17-e vinter i sjön, i Stockholm. I allt från isfria vintrar med som minst nedåt 7-8 minusgrader till vintrar med båten fastfrusen i 70 cm is och en lägsta temp på -27! Utan strömbildare eller annan förlitan på el.

Jag gör precis som du föreslår - ser till att fylla ventil och kula med glykolblandning och sedan stänga. Det kan bli litet meckigt. Men i vissa fall som toan t.ex kan man lossa slangen i övre ändan, hålla upp den rakt så att övre ändan är ordentligt ovanför vattenlinjen, Töm ut allt stående vatten med en hävert, fyll slangen till bredden (eller minst någon dm över v.l.) med glykolblandning, öppna och stäng kulventilen snabbt.

Förslaget att hålla plusgrader med hjälp av värmeledning, lampor eller andra elektriska medel är jag en bestämd motståndare till. Risken för elavbrott är alldeles för stor, särkilt på en brygga vintertid där fukt lätt kan få en jordfelsbrytare att lösa ut eller där andra båtar kör effektslukande element. Man kan ge sig katten på att blir det strömavbrott kommer det ske en natt i januari då det är -15 garder. Och då behövs det inte många timmar innan det är kört...

Med tanke på att, mig veterligen, alla försäkringsbolag friskriver sig från ersättning för skador pga frostsprängning - man får inte en spänn för sin sjunkna båt - är oddsen alltför höga för att lita på el. Jag gör det inte och sover lungt på nätterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det jag trodde.  I mitt fall ser det ut så här när det gäller toaspolningen.  På genomföringen till vattenintaget sitter det en kulventil.  Den stänger jag och tar bort slangen från den.  Den slangen är dragen in bakom väggen och sedan ut till toaletten så det är enklare att skruva på en meter ny slang.  Fyller så nyslangen med glykol och öppnar/stänger kulventilen, rätt?  Den lossade slangen som går till toan kan jag väl köra ner i en hink glykolblandning och pumpa in i pump-toalett-tank och sedan öppna/stänga tömningsventilen, rätt eller fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack kamrater för uttömmande och i en del fall på gränsen till maniskt utförliga och underbyggda teorier i detta ämne. Jag har nu beslutat att köra på glykolvarianten, i kombination med liggunderlagsskum och för säkerhets skull med en frostvakt påslagen.

Lycka till med er vinterförvaring och må gud bevara oss för en svår isvinter.

Hälsningar

johan S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp!

Det viktiga är att kula i ventilen är fylld med glykol. Och det blir den ju om du gör som beskrivits.

Nu skall det i ärlighetens namn sägas att bredvid mig brukar det ligga en 37-fots båt som inte gör ett förbaskat dugg! Han lämnar alla ventiler öppna med baktanken att fryser det så kan isen utvidga sig åt två håll och därmed inte spränga.

Och det har ju funkat. Men för en som vanligen stänger bottenventilerna när båten lämnas i hemmahamn sommartid känns det väl modigt! Med glykol i kranen frser det aldrig och man slipper oroa sig om utvidgningsteorin stämmer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge båten inte blir 100% infrusen så borde ju vattnet, som är varmare än noll, värma upp samtliga bottenventiler så dom inte fryser. Och isens tjocklek har man ju koll på. Den blir ju inte 50 cm bara sådär över natten.

 

Och hur ofta blir det under noll närmast botten i båten? Hur kallt är det då utanför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Norge er det mycket vanlig att ha båten på vatnet om vinteren - selv har jag hatt min segelbåt på vatnet de fleste vintrarna. Båten er från 1985. Man stenger bare kranene - inget behov for glykol.

Man har ingen problemer med frost på kraner under vattenlinjen.

 Jag ber om ursäkt for min svorske skrivning.

Mvh.

Arthur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha inhämtat erfarenheter av andra erfarna vinterseglare, läst en massa, tänkt och funderat och till sist bestämt mig, kommer jag att låta ventilerna vara öppna, inget glykol. Vanligtvis stänger jag dem när jag lämnar båten, men jag låter dem vara öppna under denna vinter. Tror inte att det på våra breddgrader (Tjörn) kommer att bli någon isvinter - den tiden är nog förbi...

Jag kommer att ha en elektrisk frostvakt i båten och en liten mackapär ansluten till landströmmen som skickar mig ett sms om strömmen skulle gå och ett annat sms när den kommer tillbaka igen, om det skulle bli strömavbrott eller om någon skulle dra ur kabeln av olyckshändelse eller elakhet.

Jag återkommer till våren och berättar hur det gick...

Dessemellen kommer jag förhoppninsvis att ha ett antal sköna vinter- och vårseglingar bakom mig. Idag seglade jag hem från Kungsviken till hemmahamnen. 30 M i ösregn omväxlande med kallt duggregn på tvären och växlande vindar. Torrt och varmt om kroppen och fötterna tack vare mitt fantastiska Gore-Texställ och d:o stövlar - mitt bästa klädköp på bra många år... Men fan vad man fryser om händerna när handskarna blir blöta. Är det någon som har bra tips om hur man håller sig varm om händerna. Finns det inga fodrade, vattentäta handskar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är:

Kan den lilla arean av genomföringen som värms upp av det i det närmaste 0-gradiga vattnet utanför kompensera den betydligt större arean inombords, där även själva ventilen måste räknas in, om den omgivande luften blir riktigt, ríktigt kall. Det kan ju smälla till en och annan natt trots att det annars är isfritt.

Sannolikt är det så, i alla fall i syd och västsverige, att risken att en öppen ventil fryser och sprängs är minimal.

Men - man måste nog ha klart för sig att om det ändå händer och båten sjunker står man sig slätt mot försäkringsbolaget och får stå för skadekostnaderna själv. Den risken tar jag inte, inte för det minimala besväret det är att gardera sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att ligga i en säsong. Det gör jag nog aldrig om. Det mesta gick bra men jag var orolig hela tiden. Speciellt som att vattennivåerna år 2006/2007 varierade kraftigt. Ett tag flöt båten över bryggan. När isen slutligen kom så rörde den sig men båten klarade sig.

Glykol i genomföringarna fungerade men knappast miljövänligt. Använde vägsalt för att hålla båten torr inne. När jag skulle starta motorn tidigt på våren, kladdade startmotorn igen av koldammet och all fukt i startmotorn.

Föredrar isfri hamn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv ligger jag vid en flytbrygga och har inte problem med hög/lågvatten.  Och det kommer att hänga en strömbildare under båten så att det blir en vak runt den.  Men jag tackar Eilen för alla tips inför nästa vinter och alla vintrar framöver då jag ska vintersegla.  Jag kanske rent av ber dig komma ner till klubben för inspektion då det är aktuellt Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet var nog inte att du hade båten i sjön, felet var nog val av plats. Man måste gardera sig mot kraftiga vattenståndsförändringar och inte riskera is som rör sig.

Fukten förvånar mig. Hade du verkligen en 100% försluten båt när du använde salt? Alla springor och ventiler måste ju vara täta, helst tejpade annars funkar inte salt. Har man inte en helt tät båt som man dessutom undviker att springa i är det bättre att satsa på massor av ventilation. Som sagt - jag har klarat 16 vintrar nu utan fuktbekymmer av något slag, bara med hjälp av luftväxling.

Om man väljer polypropylenglykol istället för etylenglykol har man minimerat miljöpåverkan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang hanskar så finns det utmärkta hanskar hos tex Bååths för jolle segling i nipren med förstärkningar. Mina barn har sådana och jolleseglar hela året om.

 

Lycka till med iliggningen, vi står nu i den varma vinterhallen. Ska slänga ett öga till din båt när jag är nere och fixar.

// J-O



Senast ändrad av PrimeX | 13 november 2008 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag var faktiskt inne på Naturkompaniet i går och hittade fina Waterproof handskar med tejpade sömmar och gosigt foder. Skall testas på lördag när jag skall ut och segla!

Kan förresten tipsa intresserade om att det i går startades en Vinterseglarkommitté i Kryssarklubbens västkustkrets.

Tack, du får hemskt gärna titta till min båt om du har vägarna förbi. Kommer att ligga på B-bryggan under vintern. Du har ju mitt nummer om det skulle vara något...



Senast ändrad av Segelbo | 13 november 2008 | 09:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall tillägga att jag även kommer att ha dieselvärmaren påslagen och inställd på ca 5 grader, så att den slår till om strömmen skulle gå och/eller det bir kallare än så i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Is och ventiler i all ära, men tänk även på att förtöja rätt. De förtöjningsgods som du använder på sommaren kanske inte räcker på vintern då vindarna kan vara elakare. Även vattennivån varierar kraftigare på vinterhalvåret. Speciellt viktigt att tänka på om du inte ligger vid en flytbrygga. Ligger du med pålar vid en fast brygga. Lägg uttjänta bildäck fyllda med skum el frigolit  runt solpen och förtöj i däcket. Förtöjningen följer med vid vattennivå förändringar och ger dig dessutom lite svikt i förtöjningen som skonar knaparna vid kraftiga vindar.
Problemet är vid förtöjningen mot bryggan där är det inte lika lätt att få något som följer med nivåförändringarna. Kraftiga gummi- eller fjäderavlastare kan rekommenderas.
Komplettera gärna med förtöjningar midskepps också. Dvs har fler förtöjningspunkter på båten, dels ligger den stadigare och skulle en knap el tamp gå åt fanders så har du en reserv på plats redan. Har du möjlighet så fördela tamparna på olika knapar.

Tänk också på att lägga båten något längre från bryggan än normalt då vindar mot bryggan kan få din båt att komma för nära. Ligger du med fören mot bryggan och har stävankare, kan både ankare och brygga få allvarliga skador.

Tänk på att regnvatten som samlas på båten kan frysa och spränga sönder. Ligger du på land täcker du ju båten på ett helt annat sätt än när den ligger i sjön. Dessutom brukar man luta båten något på land så att vattnet rinner av. Det funkar inte så bra i vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloka ord det där om förtöjningarna.  Fast täcka båten kommer jag att göra.  Tänker bygga om min Press & sonställning.  Idag är det fäst i pulpit och pushpit och står sedan med tre benpar på däck.  De benparen ska istället förankras i mantågsfötterna och förses med utliggare som presenningen kan fästas i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kapseglade i frankrike på vinter jag användade gummy handskar typ MAPPA, det är inte för seglare men för diskare.

Det var bra allafall, handerna är varma när vi winchar det är bra fykt problemet som gör att det blir omöjligt.

Jag användade de varje gång att jag skulle wincha eller ta en skott, handerna ska vara tork och livet blir 100% bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykol är bra men varför inte använda olja i stället, det skulle stå mellan kran och vatten, när det blir is det blir som ett mjuk propp.

Är det fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu väcker jag liv i den här tråden igen, för nu närmar sig den första vinterliggningen för mig.  Följande har gjorts:

Strömbildare har inköpts och även ett sms-larm som varnar om strömmen går (funkar även som inbrottslarm)  Slangar, trattar och glykol för frostskyddning av genomföringarna, men även två frostvakter på vardera 200W att lägga intill genomföringarna.  Hela båten ner till durken är isolerad men själva durken är iskall att gå på, så jag köpte några liggunderlägg och skar till så att de passar, och sedan ett gäng små och billiga trasmattor från IKEA som jag lagt kors och tvärs ovanpå, riktigt skönt men kanske inte så båtmässigt Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, förra vintern avlöpte väl för oss. Hade det i stort sett isfritt hela vintern. En lagom stor elvärmefläkt i båten, en 75W glödlampa under diskbänken och en under handfatet i toan. Öppet in till motorrummet. Inga alls problem, inte ett enda strömavbrott hela vintern, så sms-larmet hade det lugnt... Torrt och fint i båten. Kommer att köra samma koncept i år igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...