Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
philipkarlberg

Måla durk i motorbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag hade först tänkt att lägga in en teakdurk i min Lancer, men efter att ha insett hur dyrt det var överväger jag istället att spackla upp och måla durken. Är det någon som vet en bra färg (vit) som passar för detta underlag? Förbehandling? Epoxy? Vad bör jag använda för fog mellan plywood-skivorna

Tacksam för svar

Philip

post-10004028-1394235672,5472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en 2 komp färg i min båt, ifs på väggar och tak men borde funka på durken också, Annars finns det färg anpassad till kölsvin, Du kan även blanda i halkskydd om du vill. kolla på www.seasea.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst blir det dyrt med ny durk, därför har jag köpt BAMBUMATTA till min ryds 500... :)

den är väldigt vattenbeständig samt att den är rätt så snygg oxå.

finns att köpa på HEMTEX, det är bara ett tips....

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips bara: om du ska måla vitt, så använd off white (ben vit) eftersom kalkvit färg blir oerhhört jobbigt att ha en solig dag. off white ser JÄTTE vit ut den också. Bifogar en bild på en av mina gamla båtar som är målad med offwhite. Använde Biltemas Primer och topcoat. (Skratta dom som vill) Den funkar tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool Kölsvinet skall inte målas utan oljas.

Så här ser ett äkta kölsvin ut.

post-571-1394235674,5272_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan måla med en 2 komp färg, på slitytor kan man tillsätta antislip medel (som fin sand ungefär), annars har både international och Hempel färger för detta.

Gör rent ordentligt, maska av det som inte ska målas. Måla sedan med pensel eller roller.

Målade själv med interdeck från international, blev bra. Först målade jag som inlägg tidigare med biltemas off-white 2 komp. Lät torka, maskade av själva slitytorna, och slipade upp den målade ytan och målade sedan med interdeck. Den blir lite gråvit, och med viss gummikänsla, och halkfri.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...