Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
pintor

landström

Rekommendera Poster

Hej! Jag har problem med en bayliner 2855 99a har 230v in till en transformator för att driva kyl och varmvattenberedare och batteriladdare det är den gula transformatorn som jag läst mycket skit om. nu när jag tog upp båten så var anoderna helt slut och det har börjat nagga på drevet kan det bero på att det är en dålig transformator det är bara jag som är drabbad vid bryggan????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en riktig fulltrafo av mig så slipper du det problemet.

 

 

VARNING VARNING Upprepa inte denna typ av annonsering. Ta den via Mail.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske intresserad av en riktig trafo, om kvalitet, vikt, stolek och pris är det rätta.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om din transformator är av typ isolertransformator. Om den är det, se till att dess anslutning i båten är OK, och att landströmsjord (gröngul ledare från land) INTE är ansluten till minus eller till gröngul på båtsidan av transformatorn.

Mera om båt-el

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan!

Helt ofattbart att du ens vågar yttrar dig! Vad kallar du ovan. XXXX

Snacka om motsägelsefull. Tyst



Senast ändrad av Michel-Graf | 23 maj 2009 | 10:51



Senast ändrad av Michel-Graf | 23 maj 2009 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Det var väl tusan vad detta sköts illa från vissa användare.

Sluta kasta paj på varandra. vem tycker det är kul att läsa?

Skärp er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall landjord då vara kopplad till

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte runt på Google efter Landjord vs båten då detta ämne är intressant! Hittade många och motsägelsefulla inlägg och artiklar om det! Förvirrad! Ser gärna att nån som jobbar med det eller Vet vad som gäller yttrar sig!

Isolerad trafo verkar dock vara det som gäller.

Med eller utan smygreklam (Fy på dig!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läget ÄR förvirrat. :-) Och jag jobbar inte med el, men vet hur det skall vara. (Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt. :-)

Min inställning är:

Det finns en risk att skyddsjorden i stolpen vid bryggan har (lite) spänning jämfört med vattnet. Beroende på hur långt bort transformatorstationen ligger, bergarter, fuktighet i marken etc...

Kopplar man inkommande landströms skyddsjord till motorblock och drev så kommer det att gå en (liten eller stor) ström den vägen. Envisa rykten finns om att denna ström har skadat saker. (Det värsta fallet som är dokumenterat var inte beroende på landström utan en felaktig batteriladdare som tryckte ut 20-30 A via drevet som blev förstört på några veckor. Laddar-tillverkaren betalade ett nytt drev.)

Vad gör man åt det då?

1. Koppla inte in landströmmens skyddsjord till något annat än 220V-uttagen i båten. Inte till motor eller nåt annat.
(Då finns det bara en liten smitväg; om man har en 220V-elansluten varmvattenberedare som dessutom använder motorns kylvatten så kan det smita via glykolkylvattnet till motorn. Har försökt räkna på motståndet och det blir ingen ström alls.)

2. Galvanisk isolator mellan skyddsjorden och motorn. Två motkopplade dioder som leder om spänningen är över 0,7-1 V.
Min invändning; men om felspänningen är mer än så?  Lite dyrt och tveksamt om det funkar i alla fall.

3. Isolationstrafo. från 220 V till 220V. Tar helt bort möjligheten till jordströmmar i skyddsjorden. Kostar tusenlappar och väger väl en 30-50 kg.

 

Jag kör med 1. Billigast. Tillräckligt säkert eftersom alla anslutna apparater blir skyddsjordade.



Senast ändrad av Anders_St | 02 juni 2010 | 15:06

EDIT: 1. gäller båtar i trä eller plast. För Stålbåtar kan man fundera om det inte är 3 som gäller. Men då spelar vikt och storlek på trafon mindre roll.

EDIT 2: Och som sagt JORDFELSBRYTARE i båten, som första anslutna pryl.



Senast ändrad av Anders_St | 02 juni 2010 | 16:11



Senast ändrad av Anders_St | 02 juni 2010 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders: Du äger.

Nu är det dags att dra lite landström i båten, för det finns inte alls. VVB? Har ingen...

Nån smart pryl för att ansluta eluttaget från stolpen till båten? Segelbåtar är ju rätt så platta på däck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle faktiskt sätta landströmsintaget någonstans under däck, eller i en stuvbox. Ur vägen och skyddat för regn... Man kan ju göra ett hack i luckan till stuvboxen så man inte klämmer kabeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. glöm inte en sak;  JORDFELSBRYTARE!

Ska sitta som första sak efter intaget i båten. Billig livförsäkring.

Jordfelsbrytaren är en säkerhetsgrunka som jobbar helt oberoende av skyddsjorden. Bara på Nolla och Fas. Om inte exakt lika mycket ström kommer tillbaka i Nollan som går ut i Fas så slår brytaren av. Det räcker med att 30 mA (0.030 A) smiter fel väg så löser brytaren.

 

EDIT, sorry fel; 30 mA är standardvärdet. Det finns 10mA också, men de är nog lite för nervösa och löser ut för minsta lilla.



Senast ändrad av Anders_St | 02 juni 2010 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS2 Använd MÅNGTRÅDIG kabel i båten!

Vibrationer får enkeltrådig kabel, som är vanlig i hus-installationer, att gå av efter ett par säsonger. Får inte användas vare sig för 12V eller 220V.

El i båt ska dras med mångtrådig kabel. Gärna förtennad inuti för att motverka ärgad koppar, fast det är en lite dyr överkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...