Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
iw31

PROPLLRAR

Rekommendera Poster

Hej,

Jag bytte min standard propeller (YMA Black Steel 13x19) mot en rostri Ballistic 13x19 - cuppad, för att få ned toppvarvet lite grann. Propellerna har funkat bra, men nu så har motorn en tendens att inte längre orka över 5700 då jag är ensam i båten, och jag skulle gärna vilja nå max rpm på 6000 då. Jag funderar på att gå tillbaka till en propeller med 19 stigning och ingen cuppning, för att få varven tillbaka. Jag vill gärna ha en högblank rostfri i fortsättningen också, och undrar vilken modell av prop som skulle passa mitt ekipage bäst, finns det något i Yamahas eget sortiment av prop som skulle kunna passa..?

Tacksam för all input jag kan få! / Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske Yamaha Performance 3 rostfria stål propeller 13 1/2 x 18 tum kan ge önskvärt varvtal och prestanda.
http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/8455/all/1.aspx

Har själv Yamaha F115 och Yamaha Black Steel 13 x 19 och landar precis på 6000 varv/min på fullgas med bara mig ombord.

Ballistic brukar vara väldigt effektiva propellrar med liten slip. Kolla här t ex:
http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0
Kanske du kan låta Propellertrim knacka till din nuvarande Ballistic så den får lite mindre cup?

Mvh

/Bo



Senast ändrad av bossee | 02 november 2008 | 11:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bossee,

 

Den propeller som du föreslår, är den också cuppad, så att jag jämför med någorlunda likadana propellrar? Om denna är cuppad, så borde jag ju faktiskt få tillbaka mina 300 varv, då stigningen justeras nedåt med 1.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...