Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Setter

Trolling skadligt för motorn?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har någon gång hört att det är skadligt för motorn att ligga och trolla timme efter timme med båtens ordinarie, stora motor. Stämmer det? Jag tänker närmast på en Evinrude e-tec 115, 2007 som man trollat drygt 100 timmar med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara,du får blåsa ur den på vägen hem;

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en liten trollingmotor så får du bättre ekonomi. Har en 135V6 och en 4hp trollingmotor som även är reservmotor om nåt händer. 2liter tanken varar ca 3-4 timmar. Då kan du även köra RIKTIGT sakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen tanke på att själv köra trolling. Jag är mest intresserad av att veta huruvida en begagnad motor är dålig bara för att man trollat mycket med den. Eller 100 timmar kanske inte är något att fästa uppmärksamhet på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara alls, själv har jag trollat ca. 180 timmar i sommar utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser mellan raderna är det så att du har en på G?Isåfall tror jag bara att det är en fördel med dessa 100 timmar vid trolling,jamfört med fullt skaftFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Men jag har alltid varit lite avogt inställd till trollingbåtar och motorer. Varför vet jag väl inte riktigt. Troligtvis har väl någon nångång fällt en negativ kommentar kring just det ämnet. Mitt tilltänkta objekt finns på Blocket, Ryds 580. Kolla gärna och kommentera, men ni behöver ju inte rusa iväg och köpa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har hört att dom första 4-taktarna som kom ut i början av 90-talet hadde underdimensionerade oljepumpar och oljekanaler vilket gav otillräcklig smörjning vid tomgångskörning och därmed stort slitage. Detta problem bör dock vara åtgärdat sedan många år tillbaka. De motorer man ska passa sig för är nog de som suttit på ribbåtarna och gått på fullt spjäll en hel sommar.

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...