Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
u22224103

upptagning av albin 23

Rekommendera Poster

undrar om det finns någon som vet var man sätter stropparna när man lyfter en albin 23 utan att skada staget till rodret ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag lyfte min satte jag alltid stroppen innan cheddan börjar. I fören cirka en meter in. Använde alltid breda band och det funkade perfekt.

Har sett andra som lyft i början på cheddan men det finns ju ingen anledning att ta taget där.

Mvh

Henrik (fd Albin ägare)

post-10006071-1394235809,0312_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Henrik, som gammal Storforsbo så glädjer det mitt hjärta att se en så vacker båt ligga vid Lungsundsbron.

Själv är jag Albin23 ägare och har den just nu här på Västkusten. Vi har alltid ett fantastiskt äventyr när vi ska ta upp båten då jag glömmer att markera på skrovet vart staget under börjar. Som tur är så är vår lastbilschaufför av den nogranna sorten som tar tid på sig och ser till att bandet hamnar så nära som möjligt där staget börjar. Tyvärr hamnar ju det bandet så långt fram så det är besvärligt att få jämvikt. Vi brukar då ta det främre bandet ganska långt bak för att lyckas. Ytan mellan banden är oroväckande liten men hitentills har det gått fint.

Mvh

Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärfar har en Albin 23 som jag brukar hjälpa till med sjösättning och upptagning. vi dar det bakre bandet framför drevet. Dvs vi för igenom bandet innanför staget till rodret. Vi för igenom en tamp mha av båtshaken så det är enkelt att dra igenom stroppen. Se bara till att hålla allting spänt så att inte stroppen lägger sig på drevet. Hände en gång lyckligtvis utan att drevet eller något annat tog skada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukade ta ett tunnare rep och binda fast en halvliters petflaska och sen hänga på badbryggan för att kunna peta den framför rodret med en båtshake

Fredrik

post-11478-1394236210,7791_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...