Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
ErikLind

Vad betalar ni för Service av utombordare?

Rekommendera Poster

Det är mycket snack om att den ena motortypen kostar mer än den andra att serva.

Så, vad betalar DU för service av din utombordare?

Ska svara själv vad den första servicen av min optimax 90 kostade, men jag har fakturan i hemmet och skriver därför detta ikväll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant är vad som ingår i servicen,eller hurGlad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

byte olja växelhus provtryckning o vacum ,propaxeln infettas propellern kontrolleras smörjning av samntliga smörjställen,bränslesystem kontroll ev byte bränslefilter kontroll av bränslepump slangar slanganslutningat,kontroll tändstift ev byte kontrolltändning med uppkoppling via cds dator ev felkoder gångtid mm.kontroll kompresorrem,provkörning kontroll av växel elstarten laddning kylsystemets funktion, läckage, körning med tillsats med stabiliserings medel för bränsle. kostnad 2540:- olja o bränslefilter,( OBS tändstift ej med i priset bytes vid 300tim)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare fick ett pris på min mercury 50 hk 2-takt från ca -79.  1495:- materialet, som t ex tändstift och drevolja just nu ingick även en vinterkonservering av motorn som är värd 300:- ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att detta låter lite dyrt. Första service av min Mercury Optimax 90:

 

Motorservice: 2350:-

Bränslefilter: 150:-

Växelhusolja: 170:-

Dvs totalt 2670:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betalar 150kr i material, gör service själv, och tar väl i runda slängar 1 timme eller så..

Detta avser mindre 2-takts snurra i 40hk klassen, en marina tar väl ut 1500kr för en liknade service?? Och ja 4-taktare är dyrare att serva, även om det ska göras själv så blir serviceen mycket dyrare på 4-taktare..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en optimax o gör service  på en auk verkstad så får du 5 års garanti

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan berätta vad dom betalar för service av sin 75-155hk Optimax på Auktorisead verkstad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret var nog mellan tummen o pekfingret på din huvudfråga,han kanske inte har ngn motor överhuvudtaget,men andra erfarenheter eftersom han jobbat (jobbar) med detta sista 20-30 åren. Ha en bra dagFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kvarstår min fråga.

Jag vill alltså veta vad folk där ute betalar för sina servicar av diverse 2-takts utombordare. Givetvis är också uppskattningar av proffs intressanta, men jag vill veta hur mycket det varierar för olika ägare av motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då vill jag veta vad dessa servicear omfattar.Det går ju inte att jämföra om inte alla servicepunkter ingår.Det är ju olika punkter som skall servas vid olika intervaller,här jämförs 4 takt 2 takt med o utan vinterförvaring mm. Ha en bra kvällKyss

post-10004374-1394235658,9745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kostnad som man måste räkna in är om man inte har en aktoriserad verkstad i närheten.I mitt fall hyra av trailer,lån av lämplig bil alt. ta ledigt från jobbet för att köra båten till sevice en vardag,en del tar betalt för upptagning/sjösättning så i mitt fall blev det att köpa oljefilter o oljor o göra jobbet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...