Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
HasseTT

Taklucka - luftmotstånd?

Rekommendera Poster

Har en Monark 670 med en oduglig taklucka som måste bytas. De takluckor jag tittat på inom rimliga prisklasser är ca 700x700mm. Problemet är att dessa har en max öppningsvinkel på ca 100-110grader, och kommer således att stå nästan rakt upp under färd, då jag alltid kör med huvudet ovanför.

Kommer detta märkas genom sämre bränsleekonomi? Lägre fart? Alternativet är att öppna de två luckorna det handlar om mot varandra, men då kanske båten blir vindkänslig vid tex angörning Eller är det försumbara petitteser jag yrar om? Båten toppar ca 20knop och marschar ca 7-12knop.

MVH Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ingenting om Din båttyp men aldrig att jag skulle monterat en taklucka som jag inte kan öppna helt - förutom luftmotstånd lovar jag att Du kommer att få ett rejält nackdrag med den lucka Du beskriver. Köp en lucka Du kan öppna fullt ut, dvs fälla bakåt.

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om någon av de luckmodeller som säljs kan fällas helt bakåt? Det vore ju det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som din båt har modifierats, för som standard är det väl kapellduk som täcker luckan i styrhytten på Monark 670?

Det låter som en uppenbar klämrisk att ha en lucka som inte går att öppna helt, och böri så fall förses med en idiotsäker låsning i öppet läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är den modifierad, mycket riktigt är det kapell original. De luckor jag har tittat på går alltså att öppna helt upp och en bra bit till, men tyvär tycker jag inte det räcker, blir som en bromsskärm ändå. Fina låsanordningar har de också, låsbara dämpare. Får se hur jag löser detta, skjutlucka är överkurs och kapell uteslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem. Löste det genom att montera av stödet och stoppet. Nackdel kan inte ställa luckan på glänt eller halvöppen får lägga en kloss i mellan. Fördel öppningsbar 180 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog finns det väl luckor som både går att öppna 180 grader, ställa i olika lägen, halvöppet, kvartsöppet etc.

Jag har i vart fall en sådan (vet tyvärr inte fabrikat). Fortsätt leta - sådan lucka finns.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...