Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Athene2600

Tamd30 startar trögt

Rekommendera Poster

Hej!

Problemet med Volvon, TAMD30 -87, är att den inte vill starta som förr. I våras när Nimbusen sattes i sjön fanns inga problem, 30 sekunder göldning och den gick som en klocka. Hela sommaren gick också utan problem men nu i början av september efter en längre tid vid bryggan började motorn bråka. Istället för att starta genast kan jag få vrida nyckeln upp till 6-8 gånger i flere sekunder (8-10) förrän den  motvilligt hostar igång.  När den sedan väl kommit i gång är tomgången helt OK.  Motorn ryker den kanske litet mer än normalt men det kan ha med andra saker att göra .  Den tar också varv normalt och kraften finns kvar. Vid 3200 varv har jag samma hastighet som tidigare i somras. När motorn väl blivit varm startar den sedan nog ordentligt...  Startbatterierna, 2x75Ah är laddade, laddningen funkar  ~ 13,8v körning osv, osv. Har tankat normal diesel i år sen det blev förbjudet i Finland att köra men brännolja... enda tillsatsämnet  i bränslet är Biltemas diesel tillsats för spridarna, eller något.   Har ingen erfarenhet av dieselmotorer, därför räknar jag upp allt möjligt och antagligen omöjligt också. 

Båten har varit i min ägo i snart 3 år och blivit väl omskött... oljebyte, bytta bränslefilter både nere vid motorn och uppe vid tanken , turbons luftfilter m.m allt som kan och bör bytas på våren bytes. Bränsletanken är alltid full över vintern för att minimera kondens och kollar jag det genomskinliga filtret ser jag vare sej rosk eller vatten. Bryggsnack vid klubbens brygga ger alla möjliga alternativ, allt från dåliga spridare, glödstiften slut, turbon sagt upp kontraktet för att nämna några. Som ni ser, HJÄLP behövs för att få problemet löst. Jag tackar på förhand för alla uppgifter som jag får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det låter helt klart som att glödstiften har slutat göra sitt jobb, kolla att reläet fungerar, om det gör det så är det bara att plocka ut glödstiften och prova dom med 12 volt så märks det om dom fungerar.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också vara backventilen i matarpumpen. Om den läcker rinner bränslet tillbaka och sedan måste man köra med startmotorn ett tag för att pumpa fram nytt. Har själv haft detta fel på vår AQAD41. Ett bra sätt att kolla är att stänga av motorn så fort tomgången har stabliserat sig och sedan göra ett nytt startförsök. Om motorn då startar snällt och villigt pekar det på backventilen. Typiskt är att ju längre tid det tar innan nästa start desto svårare blir det att starta. I mitt fall tog det flera dagar innan problemet blev märkbart igen. Känner också igen den ökade rökutvecklingen, men förstår inte riktigt varför det blir så. Pumpen på AQAD41 kan inte renoveras utan man måste byta ut den. Skulle tro att det sitter samma pump på din motor. Att turbon skulle vara orsaken in ditt fall tror jag inte alls på. Spridarna? Möjligen, men mindre troligt. Gödstiften? Du ser på voltmetern om spänningen sjunker när du glöder. Om den gör det borde stiften vara OK.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...