Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thorsson

Försäkring hos Svenska sjö

Rekommendera Poster

Hej ni som har svenska sjö som försäkring på era båtar betalar ni hela års premien på ett bräde?Ska försäkra min båt och fick en premie på 3000:- som jag måste betala derekt.Tycker det är dåligt om man inte kan dela upp den på kvartal eller halv år ialla fall!

 

MvH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalar helår på 1 gång.

Antar att du frågat om det går att dela upp
iom ditt inlägg.

 

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det, tyvärr. Men personligen sparade jag 3000 per år jämfört med IF, så jag kan leva med det. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här AKTA er för IF,jag hade en bil som var helförsäkrad hos dem som blev stulen o uppeldad,fick inte bilstereovärdet ens . dom tyckte den såg rostig ut när all färg var borta???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej..ja dom är ju billigast iof. Det är bara att bita ihop och betala hoppas man får hjälp av dom om det skulle hända nått,så dom inte vänder ryggen till när man får problem med stöld eller nått..som en del gör

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kom på det också akta er för IF..Blev av med mina stereo grejer i bilen dom tyckte jag köpte stereon för lite för mycke begangnad mm blev nästan så att jag blev boven sen fick inte ut en krona hade ljud för 10000Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara instämma, har haft IF en gång till bilen och det räckte. När jag blev påbackad och motparten hävdade att det var mitt fel var IF totalt ointresserade att hjälpa mig eller att ens kolla på skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har båten försäkrad i Svenska sjö.   blev av med min utombordare i fjol.

fick generös samt snabb ersättning för den.

tog ca 3 veckor från söld datum tills jag hade pengarna

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för kabelbrand förra året, hade en seriös diskussion med Sv. sjö, inget tjafs, skälig ersättning kom direkt. Helnöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska sjö har behandlat mig bra, och de har desutom varit klart billigast. Jag har betalat per helår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha varit båtägare/försäkringstagare i närmare 40 år, kan jag bara instämma i ovanstående positiva omdömen ang. Svenska Sjö. Billigt och bra! Kruxet är bara att man måste vara medlem i en båtklubb ansluten till SBU.

Samtidigt är det inte svårt att skriva en ansökan om medlemskap i en båtklubb (tidsåtgång max 5 min). Många båtklubbar är medvetna om och välkomnar nya medlemmar just p.g.a. anledningen att båtägaren egentligen enbart är intresserade av medlemskap för att kunna teckna en försäkring i Svenska Sjö. Det ger även tyngd i att många tecknar sig och att försäkringspengarna går i rätt riktning.

Jag är trött på försäkringsbolag som pungslår försäkringstagare på pengar och inte betalar korrekta ersättningar vid skada.

Att försäkringsbolagsledningar sedan renoverar sina strandvägslägenheter för försäkringstagarnas pengar, klipper miljardbonusar och säljer av försäkringstagarns tillgångar(pensioner) gör att man blir verkligt förbannad över hur förhållanden som gränsar till ren kriminalitet kan uppstå.

Det mest frapperande måste väl ändå vara försäkringstagaren som forfarande är kund i bolagen *GARV*.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill dela upp försäkringen så har Länsförsäkringar en sådan funktion.
Jag valde dem just pga av den funktionen men även två andra orsaker...de var Billigast och man fick Mer för pengarna (när det gällde min båttyp/motor).
Alltså, tycker det känns mysko att svenska sjö,atlantica m.m. var dyrare och hade sämre vilkor än länsförsäkringar. De ska ju vara inriktade på båtförsäkringar...förmånliga premier och vilkor tycker man.
Sen har jag motorgaranti på länsförsäkringar på en motor som är 5 år gammal. Tycker jag är bra.

//Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...jag har IF. Låter som att jag borde se mig om efter ett annat bolag med tanke på de kommentarer man sett här.

Blir lite fundersam bara, det fanns ju ett par stycken som hade råkat ut för skador/stölder med IF som bolag och sedan inte blivit ersatta enligt villkoren om jag tolkar det rätt?

Eftersom jag nu har IF själv så vill jag ju veta om det bara är skrönor och besvikelse för att man själv inte uppfyllt kraven som bolaget ställt eller om det helt enkelt är så att bolaget inte tar hand om sina kunder.

Om det är uppenbara fel från IFs sida borde det finnas överklaganden? Finns väl instanser att kontakta för utredning om försäkringsbolag missköter sig? Eller handlar det om att man inte hade några kvitton på ljudutrustningen för 10 000 och sen tyckte att förs.bolaget borde se mellan fingrarna?

Försöker inte reta upp någon utan bara sålla fram fakta bland alla åsikter. Vet ju själv att om jag gjort något tok som jag får betala för så blir jag ju inte nöjd, oavsett om jag hade fel från början...vilket då kan ta sig uttryck i en negativ kommentar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att ingen av er har Trygg Hansa hahahaha.

Ett sånt bolag som det slår alla rekord. Ni får betala i stället för att få ersättning. Lång tid innan ersättning är ju minus ränta och sedan så hittar dom en rostig skruv och plötsligt så är ditt objekt bara värt hälften av marknadsvärdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis bytt från Atlantica eftersom de misskötte sig så. Nu blev det svenska sjö i stället. Att betala en gång per år ser jag som en fördel (färre räkningar att komma ihåg att betala).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Svenska sjö och körde på ett dolt föremål under vattnet och pajade underhus och propellrar.Dom svarade direkt att dom ersätter men jag får betala viss del av nya grejer.Beg. ersätts fullt ut. Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan gå med i Svenska Kryssarklubben för en billig penning, det gjorde jag för att slippa gå med i båtklubb. Samtidigt får du massa bra information.

/Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö lägsta premie, inga instrument ingår.

 

För 1300 kr per år har jag försäkring på segelbåten. Självrisk 10 % visserligen men räknar som så att det viktigaste är om jag kör sönder något annat än min båt. På den egna båten blir det mer totalhaveri som försäkringen kommer att utnyttjas till. Småskavanker får jag polera upp själv.

 

Kostar som en cykelförsäkring och helårspremie bara en fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick också med i SXK för att kunna teckna försäkring i Svenska sjö efter tipps av en arbetskompis. Att det fanns andra typer av båtklubbar hade jag inte ens hört talas om - då. Året var 1970.

 

Har dock ingen annan erfarenhet av Svenska sjö än den årliga inbetalningen av premien och ett och annat båtbyte (4), genom åren - som tur är.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste hos en försäkring är vad villkoren säger om ersättningar och reparationer. Bra bolag har för båtägaren realistiska ersättningar på äldre men 100%-gt fungerande utrustning som rigg, segel och motorer.Vidare har acceptabla avtal INTE en klausul om att försäkringsbolaget har rätt att diktera hur och av vem som reparationer skall göras.

Först när man funnit några bolag som har vettiga villkor kan man se på premiens storlek och sånt.

En billig försäkring med olämpliga villkor kan man i stort sett skippa för den medför bara premiebetalningar och ingen ersättning om något händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att mång kom in och tyckte till..det får bli Svenska sjö för min del och hoppas det funkar fint..

MvH Thorsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittills bara bra erfarenhet av SvenskaSjö, visst jag får betala premien på ett bräde men den är betydligt lägre än hos andra bolag. Är just nu mitt uppe i ett försäkringsärende och har blivit bra bemött. Hoppas på att allt löper på smärtfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om kritiken mot If och kören att Svenska Sjö är bäst. Jag har alla mina försäkringar i If, har råkat illa ut några gånger och aldrig haft några som helst problem med bemötande eller ersättningar, vare sig båt, villa eller bil. Dessutom kostar min båt 12000 att försäkra i SvSjö och bara 7000 i If .... jag ser till den totala kostnaden för alla mina försäkringar (inte bara båt) och det finns inget bolag som slår If .... jag har kollat runt ..... Mats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att gratulera!!!.Kan du ge några exempel på hur det har löst sig vid dessa tillfällen när du har råkat illa ut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Bolage, finns det försäkringsbolag? Skrattande



Senast ändrad av urban-medin | 17 oktober 2008 | 08:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog föregående talare svara på,han hade nog varit där den dagen han jämförde priser.

hos insplanet.se går det bra att jämföra försäkringspriser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du får rabatter på premie och självrisk hos svenska sjö om du låter göra en säkerhetsbesiktning på din båt.

 

MvH Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett skräckexempel på resultatet efter att ett försäkringsbolag dikterat vilken firma som skulle byta ett vardagsrumsgolv. Höjdnivån på vardagsrummsgolvet  diffade såpass markant att:

 

-Om ni sett en TV-bänk rulla iväg av sig själv, så förstår ni varför...! Ofattbart!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...