Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfa

Ta bort och förebygga havstulpaner

Rekommendera Poster

Hej.

Båten upptagen

2 frågor, se bild. Skrikandes

1. Någon som har något tips hur man tar bort havstulpanerna på motorfästet utan att behöva skrapa och skada färgen/lacken?

2. Någon som har goda erfarenheter av något medel man kan lägga på för att förebygga att det växer nästa säsong? Funkar drevfärg, t.ex. International Trilux Prop-o-drev? http://www.yachtpaint.com/sweden//product_guide/antifouling/trilux_propodrev_SW.asp?ComponentID=10366&SourcePageID=7539#1

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar igen med bild. Den var lite för stor...

 

081013: Inga tips?

 



Senast ändrad av ulfa | 13 oktober 2008 | 21:33

post-2742-1394235650,0955_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tulpanerna kan du ta bort med syra och högtryckstvätt efter det.

För att förhindra beväxning bör du måla med ex.vis Prop-o-drev-färgen, den brukar funka ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har testat med Trilux inför denna sommar men blev besviken vid upptagningen såg ut som din Jag fick skrap bort allt; kommer att måla motor fästet med bottenfärg till våren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avkalkningsmedel, finns olika former av syror som fungerar, men det tar en stund..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Sök på SALTSYRA högst upp till höger i MG - den lilla sökrutan Sök i TTG marina nätverk så får du många svar.

Hanteras varsamt och med skyddskläder, handskar, glasögon och skydd för näsa och mun mm.

2. vet ej.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Madrassen

Högtryckstvätten direkt vid upptagning fungerar utmärkt, det är efter att man väntat ett tag som det blir som cement.

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag såg igår, när vi tog upp ett antal båtar med havstulpaner på, att högtryckstvätten inte bet på tulpanerna.

Bilskrapa fungerade däremot bra direkt efter upptagningen på slät botten.

Mekanisk bearbetning krävs, en hård (rot)borste bör funka.

Jag läste nyligen att havstulpaner inte fäster på silikon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova med barnacle&zebra mussel remover starbrite produkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Madrassen

Hm, tråkigt. Jag kanske hade tur. Båten hade legat i sedan april 07 och hela båten var full av tulpaner. Med högtryckstvätten och munstycket alldeles tätt intill, så förvann mina iaf. Nu hade jag en bra bottenfärg (VC17) och det kanske var det som gjorde det.

M

Ps, behöver fartygsfärg till våren Skrattande Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

blanda till en hink saltsyra ställ drev i den och var försiktig att andas in rökutvecklingen sen efter en stund är det bara att plocka upp de lösa dreven, minns jag rätt så blidas väl vätgas så rökning bör undvikas för knallgaseffekten



Senast ändrad av nikitalord | 16 oktober 2008 | 12:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.

Kommer att ta bort havstulpanderna med Internationals Barnackle Remover (syra).


2.

Kommer att försöka förebygga havstulpaner på motorfästet genom att (på den del som ligger under vattenlinjen):

Måla med grundfärg/primer.
Därefter måla med bottenfärg Trilux (som skrovet under vattenlinjen).

Både Yamaha och Hjertmans (var där idag) remommenderade bottenfärg på motorfästet istället för t.ex. Prop-o-drev.
Lacken på motorfästet plus primer hindrar direktkontakt mellan kopparn i bottenfärgen och metallen i motorfästet. Men ingen färg på bultar, brickor och anoder naturligtvis.
Triluxen (International) är tydligen inte heller så agressiv.Skrovet höll sig hyfsat rent, se bild.

Så är planen nu i alla fall Glad

 

//Ulf

 

post-2742-1394235653,9728_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också trilux samt omålat moterfäste. Tog upp för 2 veckor sedan. Båten var HELT fri från tulpaner, men motorfästet istället helt täckt av tulpaner, de satt nära på i dubbla lager.

Jag ser på dina bilder att du hade en del på skrov samt 50 % av vad jag hade på motorfäste. Knepigt att det kan skilja så mycket. Vi ligger båda i närheten av Göteborg.

Mitt motorfäste såg ut som ett litet korallrev och i somras bodde det faktiskt en liten krabba där som följde med när vi var ute med båten. Efter ett par turer valde krabban att flytta till en mer stabil plats...

Fråga, gör det något att man har tulpaner på motor fästet. Det spelar ju ingen roll när man kör. Jag hoppade i somras ett par ggr och tog bort på anoden samt runt kolvarna för trimmet. Så att inget vasst åker in och skadar packboxarna. Men förutom detta varför måla motorfäste (förutom rent estetistkt?)

Pierre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...