Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
M_i_c_k_e

Ombyggnad av akterspegel

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera en gammal (60-tal ?) motorbåt. Har tagit bort akterspegeln då den var i mycket dåligt skick. Otätade hål.... Nu är frågan. När jag ändå ska göra en ny akterspegel ska jag då behålla det gamla måttet för kort rigg eller ska jag bygga om (höja) för lång rigg. Jag har ingen motor ännu och det verkar vara betydligt lättare att hitta en bättre begagnad med lång rigg jämfört med kort rigg. Har inga ambitioner att båten efter renoveringen måste vara original, dock ska den bli i toppskick.

När det gäller rigglängd så verka det vara ca 390 mm för kort längd och 500 för lång rigg, stämmer det?

Kolla gärna renoveringen under följande tråd : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249269

/ Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller rigglängd så verka det vara ca 390 mm för kort längd och 500 för lång rigg, stämmer det?

Nja.. Det kan variera mellan olika tillverkare och motorstorlekar. Kommer inte ihåg nu men jag har för mig att det rör sig ungefär så här..

Kort rigg: 38-42cm
Lång rigg: 48-52cm

Rätta mig gärna om någon upptäcker att jag har fel..!

Hur som helst så är dina mätvärden så kallade medelvärden och borde fungera bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! På min Selco har jag en konstruktion som jag enkelt kan lyfta av och kan därmed köra både kort och lång rigg. Det är ju en känslomässig fråga, och med tanke på den begränsade tillgången på kortriggar och ditt ickebehov av originalutförande så är det ju klart försvarbart att bygga en akterpegel för långrigg. Men skulle du snubbla över en fin tidsenlig motor med kort rigg så finns ju kanske risk för ånger. Själv har jag haft turen att ha fått fatt i 2 motorer med kort rigg, en Merc 500 -64 och en Evinrude Big Twin 40 -69. Så nu åker plåtbiten av och nästa år ska jag åka med min vackra Big Twin på aktern.Glad

Mvh Rille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag renoverade min Sweet Sixteen gjorde jag akterspegeln för lång rigg.

Köpte tre st mercury, alla var kortriggade.

Var tvungen att såga ur akterspegeln för att kunna använda någon motor. :-(

Använder en Merc350-61 nu som jag ska förlänga till långrigg, så nu måste jag höja akterspegeln till långrigg.

Gör detta för att den kortriggade motorn hamnar för långt ner i motorbrunnen, problem med reglagevajrar plus att den är svår att tilta upp.

Och så är det ju så att en vacker Mercury måste ju synas. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte spela så stor roll hur jag ska göra. Men är det någon skillnad i värdet på en begagnad motor beroende på om det är lång eller kort rigg. Verkar vara ett större utbud med långa riggar. I allafall vad det gäller lite nyare motorer.

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...