Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfa

Vad betalar ni för service 4-takt utombordare?

Rekommendera Poster

Själv betalade jag igår 1.757 kr för service med motorn på båten:

1.000kr  Årlig (100 timmars) service och vinterkonservering
144 kr    4 tändstift
309 kr    motorolja
36 kr      2 st oljepackning
118 kr    oljefilter
150 kr    växellådsolja

Motorn är en Yamaha 4-takt F115 av årsmodell 2007 och servicen var på en Yamaha auktoriserad verkstad (stämpel i serviceboken).

Intressant och se vad priserna ligger på där ni andrar servar era motorer.

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt OK tycker jag

Jämnför med en service på bilen då framstår detta ytterst rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja enl yamaha service ysr så ska bara delarna gå på 1459:- moms så inte vet ja vad du har fått för service gjord,bara arbets tiden är 2,6 timmar  ,låt säga att de tar lågt räknat 450:- timmen de är 1460:-inkl moms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalade oxå runt 1700kr för service på en 50hk 4takt -08.

Tycker det är i översta lagret, kan ju inte mer än max 30 min att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30min????? ja inte vet jag hur man ska bära sig åt då men efter yamahas tidlista så är det 2.6tim,å ett helt checkshema som ska göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som bra pris tycker jag. Har själv fått olika högre bud än detta. Antar att du har yamaha power insurance med 5 års garanti och då är det ju noga med auktoriserad stämpel.

Angående att serva hos Yamaha center eller hos Yamaha auktoriserad verkstad för att få 5 års garantin att gälla:

Jag har läst lite på forumet om detta och detta är mitt inlägg:

 Jag har lusläst allt som finns, och det står ingen stans att man måste serva hos Yamaha center eller hos den Yamaha-handlare där man köpte båten. Det som gäller är yamaha auktoriserad verkstad.

Men när man pratar med Yamaha om detta så hävdar dom att den måste servas där, men de kan inte visa något papper på detta....

Jag kommer att serva på auktoriserad verkstad, det räcker för att garanti skall gälla. Och det blir billigare för migCool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade min Yamaha 150 hk 4t -05 från marinverkstan idag.

Vinterkonservering ca 3500:-                                                  (Stabil i bränsle     65:- undrar va de e´ ?)

Ifjol betalte jag ca 4900:-  för service och vinterkonservering.

Hmmm - ställde in den i varmförvaring för vintern nu - undrar om det var helt onödigt med vinterkonserveringen??? Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara känsliga grejer de där motorerna.

Om jag skulle ha betalat 4000 kr per år på vår dieselmotor under de 30 år den nu uppnått skulle det bli 120.000 kr.

Men å andra sidan skulle den kanske hålla i 150 år då.

Vad är det som är så viktigt att byta bara för att det blivit slut på sommaren? Om motorn används i Californien t.ex, blir det lika dyrt med underhållet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4700kr på Yamha auktoriserad verkstad har en 100 hk 4 takt Yamaha 2002 då  ingår service på hela motorn ventiler,konservering m.m samt byte av kamrem. är det någon som lämnat in för kamrems byte  på en liknande motor på verkstad och vad kostade det?

//hj

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Piho fänrik Pierre,,

När det gäller bilar så har EU:s konkuranslag satt stopp för dumheterna, Du måste inte serva bilen på volvo eller saab verkstad. räcker med aktoriserad,

 

Trillium

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang 100 fyrtakt belt byte  ska göras vid 1000 Tim eller 60mån    beror på vad varje verkstad har för tim deb utgår från 600:- tim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På Yamaha F115 kostar det ca 5000 kr att byta kamrem inkl spännrulle på Yamaha verkstad. Skall nämligen byta på min nu till torsd. Borde kosta nåt liknande för Yamaha F100.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos Yamaha Center räckte det med att motorn var servad hos auktoriserad Yamaha-verkstad/marina. Visar därefter upp kvittot hos Yamaha Center och de stämplar serviceboken. Sparar mycket pengar på det...

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1757:- för service på en yamaha F115 måste vara helt galet ,eller så är det bara en halv service,eller icke yamaha aukt service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga dåliga pengar ni lägger ut för service och dyligt på era fina 4 taktare 2000 här och 5000 där. Är det verkligen så lönsamt att åka 4T? Man får ju en hel del soppa för dessa pengar.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man motorolja,filter,växelhusolja,tändstift och packningar m.m.

Kostar ca 700:- och gör jobbet själv på en dryg timma.

Får visserligen ingen stämpel i boken men det kan jag leva med.

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar nej,där slipper man konserveringen.Servicepunkterna varierar ju på hur mycket motorn används' kamremsbyte ventiljustering mm behövs ju inte vid varje service . OM man tittar i serviceboken så är det lätt att se vad som skall göras vid olika intervaller.Sedan så jämförs ju priserna här med förvaring mm. Tips lyssna på Wanmar han VET vad han pratr om. PS kan ju bli dyrare i Californiat eftersom man kanske kan använda prylarna mer där.Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bytte kamrem och impeller på Yamaha F115 4-takt samt årsservice inkl konservering, kostnad:

Material:
Tändstift 4 st (LFR6A11): 450,50
Vattenavskiljande filter (element): 394,00
Motorolja Yamalube 4S 10W40, 4,5 liter: 383,50
Packning (N261): 55,00
Växelhusolja Yamalube GL4 SAE90: 137,30
Packning oljeskruv växelhus: 18,30
Bränslefilter: 116,40
O-ring (1WG): 7,50
Impeller: 310,40
Packning vattenpump: 48,00
Kamrem: 665,00
Spännrulle för kamrem: 1944,40
Diverse förbrukningsmtrl: 32,00

Arbetskostnad: 1840,00

Miljöavgift: 24,00

Summa: 6399,60 exkl moms
Moms: 1599
Totalt: 8000 kr inkl moms

Stämpel i sevicebok inkl notering om impellerbyte och kamremsbyte samt serviceprotokoll.
Allt utfört hos auktoriserad Yamahaverkstad.
Impeller byter jag efter var 3:e säsong och kamrem skall bytas var 5:e år (el var 1000:e timme vilket som inträffar först) på Yamaha 4-takt.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 oktober 2008 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyligen servat Yamaha F80 och fått uppift på att impellern skall bytas varje år!!?? Har andra samma uppfattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

Tänkte serva min lilla gummibåts motor som är en nyinköpt 4-taktare 2,5 hk. Alltså, den har max gått 5-8 timmar i år. Enligt manualen så ska man göra service på den men att lämna in den för att få en stämpel känns nästan overkill...Vad skulle ni göra med en så pass billig/liten motor? Själv-service va?

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt utom impellerbyte och kamremsbyte skulle jag nog försöka klara av själv på en såpass liten motor. Visserligen är det ett plus att ha stämplar i serviceboken den dag du ev säljer motorn men näe jag tror inte det lönar sig ändå riktigt. Spara alla kvitton på det som behövs för årsservicen så har du nåt bevis för att du bemödat dig med att servica själv. Att du gör det fackmannamässigt kan man ju inte begära av en lekman så att säga men att göra service på en 4-takt är inga Einstengrejer, utom när det strular med elektriska och liknande som kan kräva felssökningskunskaper och lämpliga instrument.
Det du kan ha glädje av om du skall serva och mecka själv är en verkstadshandbok till motorn. Marinshopen har t ex el tar hem.
Annars är det bara följa handbokens servicepunkter och se glad ut.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 18 oktober 2008 | 16:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket Yamaha i denna tråd, men det kanske är intressant att jämföra med annat märke och storlek?

Jag har en Mercury 4-takt 50 hk årmodell 2005 och har alltså nyss gjort en fjärde service. Alla 4 gånger på Skanstull Marin i Stockholm. Priserna inkl moms har varit:

oktober 2005: 2018 kr (inkl ventiljustering 292 kr)

oktober 2006: 2238 kr (ventilkontroll 292 kr tändstift 176 kr)

oktober 2007: 3084 kr (ventilkontroll 560 kr)

oktober 2008: 2469 kr (hade bara kört 3 gånger i år, så jag bad dem skippa ventilkontroll)

Arbetskostnaden var 1290 kr de första två åren, 2050 kr de två senaste (båda inkl moms), så Skanstull Marin höjde sina verkstadspriser rejält förra året. En bra förbättring i år var att jag med kvittot fick en rapport från Mercury Marine Computer Diagnostic System som visar exakt hur många timmar jag kört totalt och inom olika varvtalsintervall sedan båten var ny (bra bevis på sansad körning när jag ska sälja).

Tänkvärt att folk diskuterar kostnaderna för bensin och försäkring så mycket --- för mig har service varje år utom det första varit den största kostnaden (första året var försäkringen lite dyrare). Fast jag ska sälja denna båt till våren (har köpt större) så då lär jag väl inse att VÄRDEMINSKNINGEN är den allra största kostnaden (åtmistone om jag räknar med för GPS, bättre propeller, och annan extra utrustning).



Senast ändrad av Jonas478 | 18 oktober 2008 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm det verkar dyrt att äga en ny fyrtaktsutomboradre. Man undrar hur mycket av den servicen som är nödvändig eller ekonomiskt försvarbar. Men det verkar vara lite som skrivare ni vet man köper en skrivare för några hundralappar men när bläcket är slut så kostar patronerna över femhundra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en vanlig årsservice och man gör det själv så är det inte så dyrt på en 4-taktare.
I mitt fall kan jag säkert strunta att byta stiften varje år (450 kr) då de säkert går bra att ha i två säsonger.

Men när man skall byta kamrem och impeller samt serva samtidigt på verkstad drar det iväg det håller jag med om.
Men man får trösta sig med att de går mycket mjukt och fint samt bullrar väldigt lite på lägre varv och är trivsamma att använda i största allmänhet.
Att äldre tvåtaktare med förgasare är lite enklare att serva och kostar mindre att göra årlig service på är en av dess fördelar men så får man betala med att bullrar mer och osar mer bensin under gång (speciellt i medvind) och dricker en hel del mer bensin samt är inte snälla mot miljön heller.

Visst svider det lite i plånboken när man skall göra mer än bara årlig service på en 4-taktare men det är jag medveten om och tycker det är värt detta trots allt när man tänker på vilken glädje båten och motorn kan skänka under sommarhalvåret.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall till att köpa en ny båt med en 150 hp motor till våren. Har hela tiden varit inne på en 4-takt, men har börjar fundera på en Evinrude E-tec.

Det enda jag är osäker på är hur den egentligen mår av att köra i snigelfart timme efter timme, då jag trollar mycket.

Uppskattningsvis trollar jag ca 80-90 timmar på en säsong.

Tacksam för svar.

/Lill-Hugge

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har trollat med min E-TEC 115 i ca. 180 timmar i sommar utan problem.



Senast ändrad av Matsarna | 19 oktober 2008 | 07:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK! Tack Matsarna!

Det låter riktigt bra. Kommer att gå vidare med detta spår. 

Lill-Hugge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret ifrån Matsarna skall du ta med en nypa salt, eftersom det företaget vid flera tidigare tillfällen använt detta forum till reklam för sina produkter, däribland utombordsmotorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...