Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micke-b

Tomgång och vatten AQ145

Rekommendera Poster

Jag har bytt motor och drev till en beg AQ145a som jag nu har startat för första gången på 1 1/2 år, motorn var konserverad. Först gången jag försökte starta så bara bluddrade den till och stannade, det visade sig att bränslepumpen var kass. När jag skruvar ur tändstiften så ser det ut som vattendroppar på stoften från cylinder 2-3-4, kan det komma bakvägen om man kör startmotorn upprepade gånger och länge? Efter att ha bytt pump och stift så provar jag igen med startgas och den startar men går inte på tomgång, den vill ha minst 2000 varv samt pumpa med gasen (accpumparna ger extra soppa om man pumpar). När motorn blivit varm så spinner den som en katt på tomgång och svarar på gas. Jag kollar oljepåfyllningslocket = svordomar, vit choklad på undersidan av locket vilket innebär vatten i motorn. Jag kollar kompressionen och den ser väldigt bra ut någon decimal under 12 bar på 4an och någon decimal över 12 bar på ettan, 2-3sn ligger på 12 bar, alltså jämn och bra komp. Ingen synlig olja på oljestickan och inte heller vad jag kan se ner i ventilkåpan. Däremot har jag vatten på oljepåfyllningslocket, kan det vara någon form av kondens? Nu när jag har varmkört motorn ett par gånger så startar den lättare men tomgång vid kallkörning finns inte under 2000rpm. Jag har inte sett något vatten på tändstiften men är ändå osäker på om det kan vara något vattenintrång i motorn. Motor och avgaslimpa ser väldigt välskött ut och inga synliga defekter. Limpan är bytt för ca 3år sedan och då gjordes toppen i ordning (enligt säljaren men ej verifierat).

Fråga, varför har jag ingen tomgång när motorn är kall?

Var kan vattnet på oljepåfyllningslocket komma från?

Kan avgaslimpan vara roten till all världens ondska, (iallafall lokalt i min motor)?

Ska jag byta limpan för säkerhetsskull eller kan jag test den på något bra sätt?

Är det något mer jag bör kolla innan jag börjar riva i motor och limpa igen?

HJÄLP....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan dyker upp här på Maringuiden med ca en månads mellanrum. Svaret är tyvärr enkelt; dessa motorer saknar choke vilket gör att de går dåligt på tomgång kalla. Blir bättre med brytarlös tändning. Sök på Ignitor.

Jag skulle, innan jag började riva i motorn, köpa på mig lite billig olja och göra några oljebyten för att se ifall vattnet är ett övergående problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Flipperskepparn, det var inte alls tyvärr utan snarare vad skönt, det verkar vara standard på den här maskinen. Att byta tändsystem till brytarlöst kan vara ett lagom vinterjobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite kondensvatten (oljeblandat) på undersidan a påfyllningslocket trodde jag nästan var standard på alla motorer, framförallt när de börjar gå varma efter lång tis vila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade tidigare en likadan morot och ja...all världens onska huserar faktiskt i limpan....plocka av den och kolla så att du har kvar mellanväggen mellan avgaskanalerna. Cyl 1 och 2 resp 3 och 4 har egna kanaler första biten och om denna delning störs genom att mellanväggen rostar bort, vilket den förr eller senare gör, så beter sig motorn som om hin håle själv farit i den...Mellanväggen löper hela vägen bak till någon cm innan öppningen, har jag för mig. När du nu har av limpan så passa på att kolla avgaskanalen på speciellt fyrans cylinder...längst akterut...den har en benägenhet att korrodera kraftigt när limpan inte är frisk och går den...så blir det dyrt...om du vill hålla dig till marinprylar. Nu är toppen inkl. kam på din motor samma som på en B23E så det går att hitta ersättningsprylar. Jag bytte på min och hittade en bättre beg. topp för en tiondel av priset på skroten. Blev tvungen att sätta igen hålen för insprutarna och för puls-air systemet men det var lätt gjort. Om man sen vill så är det ju möjligt att installera sprut...om man är lagd åt det hållet.

Sen kan jag bara instämma med föregående talare...montera Ignitor....motorn blir som ny...startar nästan av sig självt....och jag inbillar mig att den började gå billigare dessutom.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Maltez skrev att ett topplock som 4:ans avgasport har korrodera sönder på, blir dyrt.

Men det behöver det inte bli utan det finns ett specialverktyg som man fräser ut det korroderade materialet och ersätter det med en stålring.

Jag tror inte att det är så många VP återförsäljare som har detta specialverktyg, man kan få ringa runt till några stycken innan man hittar någon som kan hjälpa en.

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med flipperskepparen. Jag har haft en 145A en längre tid. Ingen choke på 145A, måste har rejält med gas när Du startar och sedan hålla rimligt högt varv till motorn blivit varm. Kondens på locket är standard. Riv inte motorn, bra komp då är du rimligt säker på att allt är som det ska. Möjligen kolla avgaslimpan, men det ska rätt mycket till för att  motorn ska gå dåligt. Viktigt när Du vinterkonserverar är att Du inte trycker in vatten i systemet utan låt impellerpumpen suga in vattnet/glykolen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...