Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
NiklasAlbin

Köpråd

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle tacksamt ta emot lite råd, tips och erfarenheter inför båtköp nu i höst.

Jag kollar på en styrpulpet mellan 4,5 och 5 meter. Föredrar planlösning med U-soffa. Motor ska vara tillräcklig för att åka vattenskidor och göra upp mot 30 knop, förmodligen 50-70 hk.

Jag siktar på en motor från 90-talet, årsmodell på båt är mindre viktigt bara det är bra skick på båten. Gärna eltilt.

Håller ögonen på följande:
Örnvik 481/485 (ej provkört)
Ryds 495 GT (ej provkört)
Jifa 500 (har provkört i lugnt vatten, bra intryck över lag, dock instabil vid kurvtagning och kan tänka mig att den slår en del vid  sjö pga platt skrov)
Flipper 475 (ej provkört)
Lohi 465 (ej provkört)

Har även tittat på och provkört Ryds 480RSI, men strök den från min önskelista. Den verkar vara för lätt och reser sig kraftigt vid gaspådrag. Dock bättre kurvtagning än Jifa 500 tycker jag.

Alla tips, synpunkter och rekommendationer mottages tacksamt!

/Niklas



Senast ändrad av NiklasAlbin | 06 oktober 2008 | 20:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Stiltje i min  tråd... Jag gör ett till försök!

Någon som har ägt/kört någon av ovanstående?
Vilken styrpulpet är det bästa alternativet? Någon annan modell kanske?
Rimmligt pris?

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte din budget, men en Ryds 530Gt eller en Saltö 530. Där har du båtar med rejäl V-botten, kräver visserligen hyfsat kraftig motor. Men det är stadiga och sjövärdiga båtar som dessutom tål hög sjö. Priser lite diffusa, dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt i samma sist för 1,5 år sedan. Det slutade med en uttern 5001 med 70 hk. Den går bra, lagom motor tycker jag. Har inte provat andra båtar men hade valt en med så ljupt v-skrov som möjligt för gångens skull även om det kräver starkare motor. Den båten väger 480 kg utan motor så tyngd finns... på gott och ont. Dessutom hade jag nog valt en med mittpulpet, skönt att båten inte lutar när man kör själv. My 50 cent.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

har du kollat på Ryds 510 GTI?

Har själv en Yamarin 5910, längd 580cm med en Yamaha 115, mycke nöjd, kan varmt rekomendera yamarin, grymma sjöegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta gärna på en Yamarin 490 (som begagnad) eller 50 SC som ny. Se tilll att du helst får 60 hk på den så räcker det bättre än den på 50 hk som jag har.

Går mycket bra i sjön för sin storlek och är välgjord i såväl stort som smått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en lohi 465, dock kanske med en lite liten motor för vattenskidor (35hk). Mycket stabil i sjön, hyfsat med stuvutrymme, mycket plats å röra sig på för en styrpulpet. Enligt min personliga åsikt en båtmodell som är värd att provas.

 

/mvh Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...