Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
kema

Salta in sill

Rekommendera Poster

Har varit och fiskat sill och efterlyser recept på hur jag ska salta in sillen, hur länge ska den ligga i och hur länge håller den sig?

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kema

Det finns många olika recept men 1 liter vatten, 1.5 dl grovsalt samt 0.5 dl socker är ett.

Olika koncentrationer ger olika resultat samt saltet (sort) avgör också. Gå ner till hamnen och prata med gubbarna som håller på så får du med all säkerhet del av deras yrkeskunskaper (hemligheter).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där blir ju sockersaltad dvs nästan gravad sill och den duger bara till inläggning sedan.  Vill man däremot kunna använda sillen till annat, tex stekt sallt sill så har du ett recept här:

Fem kilo sill och ett och ett halvt kilo grovsalt.  Knip av skallen och dra ur inälvorna men låt eventuell rom vara kvar.  Varva sill och salt i en hink och se till att varje lager sill blir täckt med salt.  Lägg på en tyngd och ställ kallt i två veckor, klart.  Sillen håller upp till ett år om den står kallt.  Tänk bara på att den måste urvattnas innan tillagning, annars blir det ruggigt salt.  Är uppväxt i en Norrlänsk fiskeby och så här gjorde vi med strömming. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gott så in i bomben e de i allafalll vart riktigt sugen på saltsill serverad med potatis o morotstuvning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, undrar dock om det inte räcker att bara ta grovsalt eftersom jag redan samlat på mig ett lager med grovsalt?

kema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...