Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Spax

Orolig nybörjare som gjort första konserveringen på V8

Rekommendera Poster

Är första gången jag själv gör konservering på min Mercrusier V8 5,7l -94. Vill bara höra efter med er mer erfarna om jag gjort något fel eller bör göra något mer utöver det jag gjort.

Tillverkade en hink med slanganslutning som jag ställde på badbryggan så att vattnet kunde rinna med egen kraft till drevet där jag anslutit spolmuffen. Körde i ca 10 min med enbart vatten och sedan stängde jag av motorn och hällde i glyokol så det blev ungefär 50/50 vatten/glykol. Körde lite extra även fast jag såg att blått vatten kom ut med avgaserna, vill känna mig säker på att glykolen finns överallt i kylsystemet. Sen stängde jag av och ansåg mig nöjd.

Jag har däremot inte bytt olja och filter, för detta gjordes inför denna säsong och jag själv tycker att jag kört alldeles för lite denna säsong för att att jag ska känna att det är motiverat. Har inte hunnit med att köra mer än ca 60-70 NM denna säsong. Tycker ni detta är okej, eller ska jag behöva vara orolig under vintern för att jag hoppade över denna bit?

Jag har inte heller konserverat motorn med konserveringsolja i förgasarhalsarna som vissa gör utan jag har enbart som sagt kört glykol i kylsystemet, tycker det verkar vara lite over kill att utföra detta?! Vad tycker ni??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du skriver inte om du har en sjövatten eller färskvattenkyld motor. om det går sjövatten inne i motorn så kan du få problem. när du bytte till glykolblandningen som är kall så stänger termostaten och du får inte in speciellt mycket glykolblandning i motorn, den går rakt ut i avgasröret och det var ju inte meningen. sen tycker jag att du absolut ska köra konserveringsolja i förgasarna, det skyddar motorn nedanför förgasarana och i cylindrarna, där finns massor med ytor som gärna rostar om det blir lite fuktigt i vinter. byt gärna oljan på hösten.

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sjövattenkyld motor.

Förstod inte riktigt det där med att glykolblandningen som är kall, när jag enbart körde med vatten så borde väl det vara lika kallt? Jag körde som sagt i 10 min med enbart vatten från behållaren på badbryggan som får kallvatten från en av kranarna på marinan, dvs ej sjövatten. Sen när motorn gått i 10min och blivit varm (ca 70-80 grader), så stängde jag av och körde sedan med glykolblandningen under ett par minuter.

Jag trodde att om motorn var varm så skulle glykolblandningen gå runt i hela kylsystemet?! Har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..det är massor av vatten i blocket . Du ska tömma blocket innan med hjälp av dom tappventiler/pluggar som sitter på sidorna på motorn ! !!!!!!!!!

Sedan kan du trycka in glykolvatten via spolmuff kopplat på drevet ....

Kontenta ... du har vanligt vatten kvar i motorn nu !!!!!!!!!!!!

 

-Oljan byter du ALLTID på hösten i motor och drev !!

 

Fuskar du nu, så kostar det senare .....



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 04 oktober 2008 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Jocke.  Om du kör 50 - 50 så blandas det ut med de många liter vatten som ju finns i din motor om den inte tömts.  Töm motorn innan glykolblandingen körs igenom eller kör en fetare blandning, t.ex. 70 - 30.  Och det där med att termostaten inte öppnar sig kan man komma runt med att man helt enkelt tar bort termostaten och skruvar ihop termostathuset igen och sedan kör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en väldans skillnad om du har sjövatten som kyler inne i motorblocket eller ett trycksatt slutet system som på en bil med med expansionskärl och så. svara på den frågan först så ska jag hjälpa dig. om du inte vet svaret på den frågan ska du ta hjälp av nån som kan båtmotorer. annars kan det sluta med sprucket block och nytt motorblock som enda option till våren...

Gråter

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Tusen tack för alla tips. Då får jag göra om det från början igen.

Låter det här bättre? :

  • Varmkör med spolmuff ansluten ca 10-15min
  • Byter olja
  • Tömmer sedan blocket på vatten
  • Blandar 50/50 glykolblandning
  • När glykol blandningen kommer ut med avgaserna så häller jag konserveringsolja i förgasarhalsarna

Eftersom jag tömmer blocket så behöver jag ej demontera termostaten eller??

Skulle vara tacksam om någon kan beskriva mer detaljerat ang. konserveringsolja i förgasarhalsarna eller visa en bild var förgasarhalsarna sitter eller hur de ser ut? Vet att flamskyddet ska demonteras men sen då... Som sagt ni har med en nybörjare att göra Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej en sak du inte heller får glömma är att byta olja i drevet. Om du fått vatten i drevet an någon dålig packninge eller skev propeller axel så fryser detta till is på vintern och trycker sönder saker så byt alltid detta på hösten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en konserveringsolja som heter fogging oil, den är på en sprayburk och blir som ett brunt skumm när man sprayar. jag sprayar rakt ner i förgasarens alla portar de sista sekunderna innan jag stänger av motorn för säsongen, den ryker och går ojämt de sista sekunderna, då vet man att oljan kommer där den ska. obs du måste byta täändstift till våren om du använder konservienrsolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra det, ska försöka få tag på en sådan spray. Tändstift byte är redan inplanerat till våren. Och mitt drev lämnar jag ifrån mig denna vinter för service och provtryckning.

Det enda jag klurar på nu är det här om jag behöver ta bort termostateten eller inte när jag tömt blocket på allt vatten? Jag vill ju vara säker på att glykolblandningen går runt i hela systemet.

Sen så har jag läst på det här forumet att det råder olika meningar angående oljebyte. I mitt fall så har jag som sagt kört väldigt lite denna säsong, max ca 60-70 sjömil. Och sist jag kollade oljenivån så var inte ens oljan svart som var på stickan. Just därför tvekar jag för att byta olja i motorn, vad tycker ni?? (olja samt filter byttes förra vintern).



Senast ändrad av Spax | 05 oktober 2008 | 10:00



Senast ändrad av Spax | 05 oktober 2008 | 10:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kan tipsa om CRC´ s Motor Protect. Jag köpte min på Hjertmans men har sett den på Jula och OK/Q8 också. Det är just en sån fogging spray eller konserveringsspray. Kostar ca 100kr. Sen ska man ha nya stift till våren om du foggar motorn, men nånstans har jag läst att ett bra tips är att starta första gången med gamla stiften då de nya annars blir onödigt oljiga tack vare vinterförvaringen. (Du ska väl ändå starta upp den med rent vatten för att köra ur glykolen i vår så det passar ju bra att byta stift efter det.)

Jag har själv inte tagit bort termostaten när jag körde i glykol (mekhandboken avråder bestämt från det och jag tyckte det verkade krångligt). Jag gjorde istället så att jag skaffade en stor avlång balja, sån man blandar murbruk i, från biltema (typ 55kr) och ställde under drevet (det rinner ut lite varstans så en liten hink funkade inte att fånga upp allt vatten i). I baljan blandade jag glykol vatten (bra tips att blanda 70/30) och från sjövattenpumpen vid motorn satte jag en slang som jag ledde ner på utsidan av båten i glykolbaljan under drevet. Sen startade jag upp och körde tills motortempen stabiliserat sig vid 80 grader. Då vet jag att termostaten öppnat.

Fördelen med detta är att jag kan köra motorn hur länge jag vill då den hela tiden kyls med glykolvatten. När jag tycker att det gått runt tillräckligt länge så kör jag i sprayen i luftintaget i förgasaren, innan jag stänger av.

Sen skruvade jag ur varje tändstift och blåste i lite spray i varje cylinder, in med stiften igen och bort med dödmansgreppet för att kunna dra runt motorn några gånger med startnyckeln utan riskera att den startar igen.

Jag skulle definitivt byta olja och filter nu i höst även om den bara gått lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spax,

Tror inte din konservering avseende kylvattnet är någon katastrof. I alla fall inte om motorn var ordentligt varm och den fick gå några minuter på glykolvattnet. Men det  finns många åsiker om hur det skall göras. Här kommer ett par varianter till:

1, enligt manualen till motorn skall den tömmas på vatten och sedan fyllas upp med glykol genom att man lossar på en slang och fyller motorn när den är avstängd.

2, jag brukar göra som du gjort men med den skillnaden att jag inte stänger av motorn mellan att den går på sötvatten och sen på glykol. Precis som du använder jag en hink med slang till spolmuffen. Hinken fyller jag med vattenslangen under tiden motorn går så den kan gå till den är riktigt varm. Sen tar jag bort tillförseln av vattnet och hinkar i glykol i hinken när nivån blir låg. Det gör att det sista som händer är att det går i outspädd glykol i motorn.

Byta motorolja (och filter) är smidigt att göra i samband med sista turen för året. Går ju bra att göra när båten är i sjön. Oljan är riktigt varm och lätt att byta.

I stället för foggingolja är det många som tar bort bränslefiltret, tömmer ur lite soppa och i lite tvåtaktsolja samt sätter tillbaka. Alternativt kör motorn från en extern tank. Att fogga exakt samtidigt som man häller i sista glykolen kräver annars lite tajming.

Drevet tar jag av och förvarar i garaget. Tappar alltid ur lite olja för att se att den inte är vattanblandad. Är den inte det byter jag inte varje säsong.

Men i år så har jag tagit ur och hem hela motorn för en riktig genomgång så därför bestod vinterkonserveringen av att ta sista turen i mälaren (sötvatten) samt suga ur oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag förstår inte varför alla vill krångla till det så mycket med olika varianter och sedan vara oroliga. Jag gör som det står i boken, tömmer allt vatten i motorn, oljekylare, limpor och alla slangar efter att jag varmkört. Häller sedan glykol 50/50 ifrån slangarna på termostathuset tills limporna är fulla och återmonterar dem. Häller sedan i tjocka slangen tills motorn är full samt slangen till oljekylaren, sedan klart!

Byter oljorna i motor och drev naturligtvis efter detta samt olje och bränslefilter. Behöver inte vara krångligare än så...just my 2 cents.

Mvh

/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det enkelt för mig, (har en liten Mercruiser på 3.0l) varmkörde med muff, bytte - medans motorn va igång till en hink med 10l 60-70% glykol, lät motorn sug i sig allt och stängde av just när hinken blev tom - funkade i alla fall i förra året.

Men en bättre ide vore väl för miljöns skulle samt att man då är söker på att det är glykol i motorn att ta bort termostaten innan så behöver man ju inte ens varmköra - bara en tanke.

Det bäste för miljön borde väl vara om alla körde i samma tunna? tex att man i respektive klubb i samband med upptagning hade en tunna eller motsvarande på en truck med glykol (50/50) i som man bara körde motorerna i? Sen e det ju bara att mäta glykolhalten i tunnan med jämna mellanrum eftersom alla motorer innehåller vatten så blir det ju blaskigare & blaskigare - sen kan man ju lämna detta till nästa år? - Visst det blir en STOR kostnad första året av glykolinköp - men nu spånar jag bara....



Senast ändrad av gost | 07 oktober 2008 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde din variant som jag tyckte lät bra. Efter att ha tömt motorblocket, knän och limpor så hällde jag i glykolblandningen i samtliga slangar vid termostaten.

Det enda jag blev osäker är angående oljekylaren, hur tömmer man den på vatten? Eller räcker det inte med som jag gjorde att jag hällde i glykolblandingen i den slang som oljekylaren går i? Hällde i tills det rann ut bak vid drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det räcker bra så, kom bara ihåg att fylla i den grövsta slangen till blocket också.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt det är gjort! Jag hällde i glykolblandningen i samtliga slangar som går till och från termostathuset. Och det var den tjocka slangen till blocket som svalde mest, så pass mycket att jag fick åka och köpa mer glykol. Trodde en 12 liters blandning skulle räcka till allt men icke sa Nicke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har suttit här och läst det ena efter det andra och varit ner i båten och letat efter kranar o pluggar men bara hittat två undr limporna. Jag kan inte hitta några på motorblocket.

var hittar man dom

Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plugg 3A material i pluggen mässing.http://www.crowleymarine.com/mercury_parts/1014/250.cfm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av att låta motorn suga upp glykolet medför några problem. På min gamla båt så testade jag modellen, med varmkörd motor och allt. Glykol 50/50 ur en hink, men så nojig som jag är. Så kunde jag inte låta bli att kolla hur detta gått, så jag plockade ut termostaten och mätte med glykolprovare...-3 grader...Jag var glad att jag kollade!

Varför blev det så tänkte jag, förklaringen är nog ganska enkel. Termostaten är inte helt öppen, med följd av att det mesta av glykolblandningen leds förbi i termostathuset. Och man vet dessutom aldrig när termostaten är det heller. Man kan se på tempmätaren när den öppnar, men när den stänger är svårare.

Om man kör med recirkulationsmetoden, så är det nog viktigt att man mäter glykolblandningen innan man är klar. För att när du blandar glykolet måste du ju ta hänsyn till allt vatten i kylsystemet. Tex i min Merc 5.0 fick jag på i en så där 16 liter. Så säg att du har en 10lit hink med 50/50 blandning, så är blandningen ca 85/15 när du är klar. Vilken fryspunkt det har då vet jag inte exakt, men det är inte vintersäkert för mig. Med dagens milda vintrar kan man nog klara sig ett tag, men rätt vad det är så kommer en köldknäpp.

Så jag skulle personligen föredra att tömma systemet helt först, sedan hälla på direkt i slangarna som någon beskrev tidigare. Krångligare och lite söligare, men du vet vad du har i kylsystemet. Eller så kanske rent av bara tömma kylsystemet på vatten, tomt på vatten inga frostskador.

Iden med att kunna ha gemensamt glykolkar i marina, är inte dum. Men det krävs nog att alla har tomma kylsystem som skall vara med. annars så kommer blandningen tunnas ut väldigt fort. Och man kommer att vara tvungen att hälla ut glykolvatten för att få plats med glykol.... Men miljövänligt när alla på detta sätt minimerar spillet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina trakter är det vanligt att man struntar helt i dessa glykolkörningar. Systemet är uppbyggt för att klara saltvatten, Omedelbart efter att man tagit båten upp på land så startar man och sätter gasen i botten. Detta gör att hela systemet tömmer sig på vatten och det blir inte fickor med vatten.

Själv har jag alltid klottat med glykol men jag börjar fundera kring nyttan med det, helt gratis är det inte heller och när man vet om grannbåten som gjort det ca 20år utan problem.

 

Vad säger ni, finns det faror med detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Gasen i botten utan att impellern får pumpa vatten låter som en dålig idé i mina öron...

Mvh

/Persk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är naturligtvis ett fritt val av dej om du vill prova på att köra med full gas och låta impellern snurra i sjukt högt varvtal utan vatten, men jag lovar dej en sak: Den tar skada!

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...