Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
fjtsu15

TAMD 41 A

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en båt med en TAMD 41 A från 1986.

Motorn grundrenoverad och drevet renoverat för ett par år sen.

Är det en bra motor med så många år på nacken?

Jag tvekar men med nyare motor så måste jag låna otroligt mycket pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är ingen motorexpert men olika motorers kvalitet har diskuterats flitigt på forumet. Sök så ska du säkert finna. 41-motorn lär dock vara en av de slitstarkaste konstruktioner VP har gjort. Den utgör grund även till de senare motorer i 40-serien som kom, KAD 43 och KAD44.

Men som alltid är det skötseln som avgör. Ålder och driftstid är sekundärt. 

Jag lät renovera min 41-a under förra vintern, tyvärr blev det alldeles för dyrt mest pga dyra delar. Inget speciellt för 41-orna dock. Alla reservdelar till marinmotorer kostar skjortan.

Granska i detalj vad som är gjort i det som du kallar grundrenoverad. Delarna till renoveringen av min motor kostade ca 70.000. Kan ge dig en uppfattning om vad som är gjort och vad som inte blev gjort.

Men anlita en erfaren båtmek som får titta på motorn och som kan utvärdera renoveringen så får du lite hjälp på traven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar. Verkar rätt så bra då med gammal 41A. I mina kretsar har volvo penta haft dåligt rykte men då är det mest dagisnivå på samtalen.

Eftersom jag själv inte kan mycket om motorer så undrar jag nu vad en grundrenovering av motor och drev borde omfatta?

För att ha lite mera kött på benen när jag frågar säljaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite av vad som gjordes på min motor:

Byte av intercooler inkl insats och hus, renovering av turbon (borde kanske ha bytts), nya spridare, nya remmar, bälgar, kullager, slangar, renovering av sköld och styrled, renovering av sjövattenpump inkl slangar, vidare nya packningar, sotningssatser, avgaskrökar, luftfilter, anoder, oljor, glykol etc.

Viktigt är ju också hur drevet renoverades.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för dina suveräna svar. Jag bugar!

En fråga som dyker upp i mitt huvud är att visst är dessa maskiner sötvattenkylda?

(jag har lite svårt att hitta info om dessa maskiner)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP har gamla produktbulletiner och datablad över mängder av motorer på nätet:

Arkivlänk

Skriv t ex aqad41, eller tamd41 om det var backslag du skulle ha, i rutan för motortyp så hittar du allt du behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för att ni svarar.

Jag känner mig totalt vilse med alla dessa modellbeteckningar.Man är ju liksom tvungen att visa hur lite man vet. Vad är backslag och vad är skillnaden på en TAMD41 och AQAD41?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skillnaden är just att om du har backslag så är modellbetäckningen Tamd41 och med drev (aquamatic) Aqad41.

Tamd = rak axel

Aq = drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu  blir jag ännu osäkrare. Är TAMD faktiskt med drev? Båten är en Botnia Targa 25 från 80-talet. Jag har trott att de alla är med drev, åtminstone är MKII det från 94 med hjälp av google har jag inte sett någonstans att 80-tals båtarna är med axel. Försäljaren uppger att motorn är TAMD41 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAMD = rak axel, dvs inte med drev utan med backslag.

Men många, även firmor som säljer båtar, uppger felaktiga motorbeteckningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl lita på Dig, Christer, men faktum är att jag hela tiden benämnt min TAMD 41, trots att jag har drev. Även när jag vistas hos Volvo Penta representanten i Malmö benämns min motor TAMD.

Förresten - om jag inte har basckslag för att jag har drev. Hur läggs då backen in?

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D41=motor
A=Laddluftkylare
TM=Motor för kombination med backslag
AQ=Motor för kombination med drev

Detta ger att TAMD41 är en 41-motor med laddluftkyl samt strut för backslagsmontering och AQAD41 är en 41-motor med laddluftkyl samt strut för sköld- och drev-montering.

Sen kan motorn heta t.ex. TAMD 41A, TAMD 41B, TAMD41P där sista bokstaven anger motorversion, därmed skillnad i detaljer t.ex. effekt.

Detta bokstavs- och sifferkombination gäller även för 30-, 40-, 60-, 70-, 100- och 120-motorer. Med man kan bortse från AQ-beteckningar på motorer större än 40-ans värsting 300, eftersom det liksom inte fungerar så värst bra med drev på de större rovorna...

 

Carl-Axel: Om Du inte har backslag har du backväxeln i drevets överhus. Den manövreras precis som om Du hade backslag dvs. via växelwiren.



Senast ändrad av Volvo_Penta | 06 oktober 2008 | 12:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu börjar det klarna vad som är vad. Tack till er.

Då infinner sig nästa fråga.

Har det någon betydelse i praktiken mellan backslag drev jämfört med om backen är i drevet? Är någondera alternativen hållbarare eller billigare att förnya?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Volvo_Penta

Mildan himmel så mycket man lär sig. hade ingen asaaaning om de uppgifter Du kommer med - och trodde att jag hade backslag. Förstår ni nu varför jag inte vill serva min motor själv.

Tack för ett fantastiskt forum

Carl-Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått svar på utförd renovering enligt säljaren.

Renoveringen utförd på Volvo-verkstad.

Motorn plockad helt i sär. Nya kolvar, alla lager, stefor och tätningar.

Drevet (290DP) har alla tätningar nya och ny axel.

Ingeting nämnt om intercooler, turbon,remmar och annat mm som ChristerN nämde. Är detta något som jag bordea oroa mig och låta utföras efter ett eventuellt köp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du drev har du med allra största sannolikhet backslaget i drevet. Tror det visserligen finns drev utan backslag, men inte för fritidsbåtar.

Har du (separat) backslag så har du rak axel.

En båt med drev har generellt bättre köregenskaper. Konstruktionen är vanligen också effektivare vilket leder till högre toppfart/lägre bränsleförbrukning. Nackdelen är att konstruktionen är känsligare, mer att serva och framförallt dyrare. Söker du primärt enkelhet ska du nog ha rak axel.

Drev sitter framförallt i planande båtar. Rak axel sitter framförallt i snipor och halvplanande båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt detta, jag blir nästan mera förbryllad. En sak blir man säker på, servicen skall jag inte göra själv!  TAMD är alltså motor med strut för axelmontering till ex. backslagsmontering men kan ändå monteras för drev. För drev används vanligen strut för drevkoppling(AQAD) men inte i detta fall för Targa 25????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det för dig.

Som Volvo_Penta skriver:

D41=motor
A=Laddluftkylare
TM=Motor för kombination med backslag
AQ=Motor för kombination med drev

Är det en TAMD så har den axel med backslag. Eller omvänt: Har den axel med backslag så är det en TAMD. Förutsatt att det är en 41A vi tittar på. Även den båt du frågar om.

Har den drev är det en AQAD41A.

Punkt slut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag vet är att säljaren envisad med att den är en TAMD och att den har ett drev. Att den har drev är jag hundra på. Jag försöker inte krångla till det utan försöker bara förstå och det är väldigt svårt...

Jag läser dock om AQ är drev och TM är backslag med rak axel. Detta är motsägande till försäljaren



Senast ändrad av fjtsu15 | 12 oktober 2008 | 22:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara tillägga att jag är väldigt tacksam att ni vill hjälpa mig. Helt otroligt fint forum. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli väldigt förvånad om det sitter en TAMD i Targa 25.

http://www.targa.fi/windows.php?page=boats/t25/window9.php

Visst har jag sett någon båt med mittmonterad AQAD-motor och kardanaxel mellan strut och drev, men en sådan installation ryms nog inte i en Targa 25. En sådan lösning valdes troligen för att kunden prompt ville ha drev för enklare manövrering men ändå mittmotor för placering av tyngdpunkt.

Kan Du inte be säljaren skicka Dig bilder av drivpaketet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren har fel. Inte ovanligt att säljare har. Utger sig ofta för att vara proffs. (Hahahahahahahahaha)

Det är möjligt att motorn är märkt TAMD men har någon gång blivit konverterad. Hursomhelst. Drev=AQAD

Men...

Om du vet att den har drev, och

Om du vet att det är en 41A-motor.

Vad spelar det egentligen för roll mer än att tvista med en försäljare? Se till så du anlitar en seriös besiktningsman som tittar på att allt är OK och sen kan ju säljaren säga vad han vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte spelar det i sig ngn roll, jag har redan bestämt mig. Men när man googlar runt så hittar man massor med Targabåtar som har TAMD. Det måste vara ett allmänt sett att utrycka 41:ans eller 40:ans motor med TAMD för MÅNGA försäljare. Strunt samma men förbryllad blev man en tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då är provkörningen gjord, jag blev nöjd. Båten levereras efter en vecka och sedan är det bara att köra på, kul.

Nu vill jag bara TACKA alla er som svarat i denna tråd. Om intresse finns så kan jag återkomma senare med mina erfarenheter av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör gärna det. Det är alltid kul när någon delar med sig av sina erfarenheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft båten en tid och med sjöegenskaperna är jag verkligt nöjd. Det som irriterar är att det kommer vatten på vindrutan i grövre sjö. En bagatell men ändå.

Annars är det som vanligt när man köper gamla grejer. Vissa saker är slitna, tyvärr. Men när man inte har råd att köpa nytt så får man putsa och reparera.

Motorn, den var förövrigt som ni konstaterat en AQAD41:a.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...