Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Kajjan91

Förpikslucka

Rekommendera Poster

Hej alla klubbmedlemmar. Har någon av er en förpikslucka på sin hydra? Hade själv nämligen tänkt att jag kanske skulle montera en sådan på min. Om ni har en förpikslucka kunde det vara intressant om man fick se lite bilder på den.

Tack i förhand

Mvh Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Har själv haft funderingar på en lucka och det skulle varqa trevligt ifall man kunde hitta några idéer på hur man gör det snyggt...
...taket är inte helt plant preceis förom masten och babystagets laster bör tas om hand på ett bra sätt så att det inte börjar läcka runtom skylighten efter ett kort tag i hård vind.

navigare necesse est! /Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte någon förpikslucka men har också haft lite tankar på att det skulle vara fint.

Om du gör slag i saken så är jag gärna intressserad av att höra resultatet.

Mvh Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog ingen lucka denna säsong med eventuellt nästa, kan ju bli lite knepigt med tanke på babystaget i fören men jag hör av mig om det blir aktuellt med en lucka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På vår Hydra finns en förpikslucka som, enligt uppgift, monterades av Boo Marin vid tillverkningen. Förutom att det kommer in dagsljus i förpiken så är den väldigt praktisk när det är dags att vädra eller vid lassning och lossning. Luckan är av fabrikat Lewmar och vad vi kan se så läcker den inte.

Med vänlig hälsning

az0932

 



Senast ändrad av az0932 | 02 november 2009 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu finns det bilder från Hydran Våga som bland annat visar förpiksluckan. Bilderna finns i vårt fotoalbum.

Vänliga hälsningar från

az0932 

 



Senast ändrad av az0932 | 16 november 2009 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Du bör nog ladda upp bilderna i ett annat filformat som fler kan ta del utav, tex .jpg, just nu har du formatet .tif och de kan inte alla se.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fixat! Nu är samtliga bilder i fotoalbumet i jpg-format.

Hälsningar

az0932

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter det en Lewmar 10' lucka mellan mast och ventilator...
...förrutom luft och ljus så kan väl enbart en normalstor skalle och en och annan bib passera. Men de två första var det jag ville komma åt. Ska se om jag kan lägga upp någon bild på jobbet och resultatet!
Segla lugnt nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bananaz!

Vilken förbättring, en Hydra med en förpikslucka! Förutom att det kommer in mer dagsljus i hela salongen plus att det blir en förbättrad vädringsmöjlighet, så underlättar luckan både vid lastning och lossning. Sammanfattningsvis är det en riktig rejäl komforthöjare.

En ny förpikslucka är ett omfattande ingrepp i en Hydra. Till Hydrans fördelar, vid alla former av förbättringar och förändringar, är båtens måttliga storlek och dess enkla konstruktion. Ett bra utgångsläge om man, förutom ett lyckat resultat, vill se rimliga nivåer på omfattning, tidsåtgång och kostnader.

Ha en riktigt fin segling i sommar med en förbättrad och ännu häftigare Hydra!

Hälsningar az0932

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten bild över slutresultatet!
Nu i veckan mönstrar jag på en X119 för en veckas skärgårdssegling. Kommer bli underbart!

post-18271-1394237157,452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten bild från insidan. Köpte till en innerram med myggnät.
Ovansidans kurva på rufftaket är kompenserat med en teakram som jag slipade till efter takets böj.
Förstärkningen av mina nya röstjärn syns tydligt under mastfoten också. Ska maskeras och snyggas till med lite lister och listighet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...