Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GustavB

"bubblor" i epoxy

Rekommendera Poster

I måndags tog jag upp båten som legat i sedan jag gjorde epoxybehandling av kölen förra året. Kölen har klarat sig helt från rost så man får ändå säga att projektet har lyckats!

MEN! Till min fasa upptäckte jag när jag slipade att det bildats små bölder här och var, och som när jag slipade blev till små hål (bilden).

post-15224-1394235637,8779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en närbild också där jag har skrapat lite. Man kan se att det är mörkt runt hålet som att det har kommit in fukt. Det turkosa innanför är epoxyspackel så det är några lager kvar innan järnet som tur är.

 

Men vad är det som har hänt här? Vad har jag gjort för fel? Går detta att förklara? Och framförallt, går det att åtgärda på något annat sätt än att slipa bort hela skiten igen?

 

Varma hösthälsningar

Gustav

 

post-15224-1394235637,9259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan så böldpestbehandlade jag en äldre segelbåt med InterProtect som skulle vara bra för den typen av behandling.

Jag upplevde som du att första hösten så hade det kommit bubblor på alla ställen där det fanns ett lite tjockare lager av epoxyspackel. Jag slipade ner så mycket som behövdes på hösten och lät det vara så tills våren då jag lade på ny InterProtect och sedan höll det sig bra så länge jag ägde båten. Så här i efterhand tror jag att det beror på temperaturen/fukthalten vid spacklingen.

 

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetgirig och kunskapstörstig som jag är så köpte jag en bok för ett par månader sen, strax efter att jag köpte min första styrpulpetare,( ja jag är en landkrabba) som inte var i bästa skick. Men det fattade jag inte då... Boken heter Vårda din plastbåt. Jag läste igenom boken och har lärt mig mycket om båtvård tack vare den. Skall renovera min båt innan sommaren, och har fått mycket bra tips tack vare den boken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm.. verkar som att det blir till att acceptera att det blir en del extra jobb till våren ändå.

Tänker mig att jag slipar bort bottenfärgern, slipar runt de små hålen, målar ett nytt lager epoxygärg, spacklar jämnt och så ett nytt lager färg.

 

Men hur borde jag ha gjort för att undvika detta? Någon som vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser mer ut som det är lokala korrosionsskador som har uppstått pga av att det på små lokala ställen inte har varit tillräckligt täckt med epoxi.

Bottenfärgen ger inget skydd alls utan den får nog anses som helt genomsläpplig för vatten.

Eftersom järnkölen är gjuten och t.o.m kanske var rostig innan behandling så finns det ju små toppar och dalar i ytan. Alla toppar blir känsliga för dom täcks dåligt av färgen. Naturligtvis beror det sen på hur många lager du lagt på. Själv har jag nog 5-6 lager epoxi på min köl.

Om du ligger med landanslutning eller har något ädlare material i närheten så räcker det med små, millimeter stora skador i målningen för att du skall få korrosion. Faktiskt är det värre med små skador än stora.

Jag skulle slipa ur skadan lokalt och bättringsmåla.

Jag förstår inte varför du skall slipa ner bottenfärgen, det brukar räcka att högtryckstvätta och måla igen. Om du slipar skadar du just sådana ställen som jag nämt, dvs små toppar i ytan med lite färg och sen börjar problemet på andra ställen.

Per



Senast ändrad av oceanis | 13 november 2008 | 08:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...