Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Erik

Akterspegel på Marieholms Sweet Sixteen

Rekommendera Poster

Gäst Erik

Hej, Håller på att renovera min Sweet Sixteen och har en liten fundering vad gäller höjden på akterspegeln original. Det har tidigare suttit en kortriggad motor monterad, men den har haft en tendens att tappa greppet när båten planar. Som jag förstått det så har en kortriggad båt 15's akterspegel medans en med långrigg har 20. Var nyss ute och mätte på mitt projekt och den verkar ha 16, så det blir nog att modifiera den lite. Men frågan är, vad hade Sweet Sixteen för höjd på akterspegeln original? Skiljde sig detta beroende på årsmodeller? Kunde man få den med kort eller lång? Någon som har koll på detta? Tacksam för svar. Ha de bra i sommar! //Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

Hej Erik! Har du fått något svar på din fråga? Jag har fått tag i en sweet från femtiotalet. Någon &%¤& har lyckats att bygga om hela motorbaljan plus sågat ner akterspegeln i tre steg, ser ut som &%&¤. Som det är nu har jag 17 tums höjd. Jag håller på att renovera så det vore ju bra om man viste vilken höjd det ska vara. Mvh Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sten

Jag lagade upp min akterspegel för att passa olika höjder på motorer : såga till rätt höjd. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erik

Verkar vara fler med samma problem :-) Jag bytte motor till en tidig 60-tals mercury istället, den hade 2 längre rigg än min från sent 60-tal. Så nu fungerar den riktigt bra. Fast det känns som att akterspegeln är lite låg, finns en viss tendens till att spola in vatten över akterspegeln om det går lite sjö. Måste bygga en bättre motorbrunn till nästa sommar. Ha de gött! //Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Håller också på att renovera en gammal marieholmare, men en Canberra. Canberran är nära besläktad med Sweet Sixteen. Är egentligen samma skrov försett med högre fribord, 10 grader V-köl och lite steglister. På min båt visade sig hela akterspegeln vara rutten, dvs plywoodförstärkningen. Har pillat bort allt trä nu, och ska bygga ny inifrån. Har kollat runt lite, och tycker att det är mycket intressant med gamla marieholms-båtar. Jag har även gjort en enkel hemsida om min renovering. Intresserade kan kolla på: http://hem.bredband.net/micklar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...