Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hmm, hur skall man egentligen göra för att svara på ett inlägg med det nya forumet?

 

Vi har i alla fall en AQ 250 "airdeck" som gummibåt. Den väger bara drygt 20 kg. Vi hänger den på Snap-Davit fästen i badbryggan. Funkar jättebra. I överkant på gummibåten sätter vi en lina med snabbfäste till den lilla öglan ovanför stora luckan där bak. När vi kör viker vi helt enkelt in gummibåten mot båten och har ett litet skydd mot kapellet så inte gummibåten ligger och gnager. När vi skall ut på badbryggan vid angöring m.m. så viker vi helt enkelt ut gummibåten så den hänger i linan mot båten. Tänk bara på ankarspelet vid montering så att linan till ankaret kan gå fri. Vi riktade gummibåtens för mot ankarspelssidan och då fanns det bra spelrum för ankare och ankarlina. 

Redigerad av Flippermannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är det någon som vet vad knappen (till väster) på bilden är till för?. Jag tänkte i min enfald att den bara användes på bensin maskiner och enkelt var en motorrumsfläkt. Men min båt har en KAD44 från 2004 och jag kan inte hitta att jag har någon motorrumsfläkt. Knappen är är inkopplad till något i alla fall då det sitter sladdar i den.

 

Martin

IMG_0245.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, alveman säger:

Hej,

 

Är det någon som vet vad knappen (till väster) på bilden är till för?. Jag tänkte i min enfald att den bara användes på bensin maskiner och enkelt var en motorrumsfläkt. Men min båt har en KAD44 från 2004 och jag kan inte hitta att jag har någon motorrumsfläkt. Knappen är är inkopplad till något i alla fall då det sitter sladdar i den.

 

Martin

IMG_0245.JPG

 

Hej, vi har också en likadan eller liknande knapp trots att vi har en CMD 4,2 ES dieselsnurra i vår båt och inte heller någon motorrumsfläkt. Har sett samma knapp i en båt med VP D6 tror jag. Min slutsats är att alla båtar levereras med denna knapp och ledningar till motorrummet för att förenkla produktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radiosändare

Jag har ett Winchmatic på min AQ26DC och det kom med en 4knappig fjärr till spelet men

batteriet var kass så det bytta jag men har nu ingen funktion på spelet längre med fjärr, tydligen skall man kunna synka sändare mottagare igen men hittar inte sändaren!

Hur ser den ut? Var sitter era monterade ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funktion olika elankarspel: bättre starta egen tråd om t ex Winchmatic + ange vilken modell och typ.

 

Försök till svar: det verkar orimligt att din mottagare skulle sluta lyssna bara för att du byter batteri i sändaren. Varför skulle mottagaren sluta lyssna? Däremot så finns nog en knapp som sätter på/av mottagaren (mitt ankarspel av annat märke har en dragknapp på/av för fjärrkontroll bredvid panelen för på/av ankarspelet, vid förarplatsen), så att mottagaren inte drar ström hela tiden (mottagare måste dra ström konstant när de är på, de lyssnar på en frekvens och förstärker den signalen, plus försöker hela tiden "höra" order från sändaren). Så försök hitta knappen som sätter på/av mottagaren.

 

[varför försämrar de detta forum nu igen? Jag gissar på unga tekniker som tror att alla vill att allt på internet ska fungera som Facebook...]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ute på semester i båten (AQ 26HT årsmodell -05) och märker att färskvattnet inte räcker nånstans - dvs kortare tid än normalt. Till vår fasa finner vi dessutom att det främre kölsvinet (det man kommer åt via luckan utanför toaletten) är vattenfyllt. Det är svårt att avgöra om där är sjövatten eller färskvatten. Vet någon här om det finns någonstans det kan läcka färskvatten som hamnar i kölsvinet? Det är fukt även under färskvattentanken. 

 

Väl hemma får vi väl sätta karamellfärg i färskvattnet så att vi kan avgöra vad det är som kommer in i svinet... 

 

En annan fråga, hur kommer man åt sumpen? Var sitter den? När vi rengjorde i badrummet med hjälp av duschen visade det sig att sumpen nog lagt av, eftersom även det vattnet läckte ut i kölsvinet. Sedan dess har duschen inte använts.

 

Hoppas ngn har kloka tankar kring detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Aquan26HT säger:

Hej! Ute på semester i båten (AQ 26HT årsmodell -05) och märker att färskvattnet inte räcker nånstans - dvs kortare tid än normalt. Till vår fasa finner vi dessutom att det främre kölsvinet (det man kommer åt via luckan utanför toaletten) är vattenfyllt. Det är svårt att avgöra om där är sjövatten eller färskvatten. Vet någon här om det finns någonstans det kan läcka färskvatten som hamnar i kölsvinet? Det är fukt även under färskvattentanken. 

 

Väl hemma får vi väl sätta karamellfärg i färskvattnet så att vi kan avgöra vad det är som kommer in i svinet... 

 

En annan fråga, hur kommer man åt sumpen? Var sitter den? När vi rengjorde i badrummet med hjälp av duschen visade det sig att sumpen nog lagt av, eftersom även det vattnet läckte ut i kölsvinet. Sedan dess har duschen inte använts.

 

Hoppas ngn har kloka tankar kring detta. 

 

Hej,

 

sumpen sitter under trappsteget ner till ruffen. Själva trappsteget sitter med ett par skruvar, vill minnas att en av dem är en genomgående skruv som sitter inne i toan. När du tagit bort steget så hittar du en liten plastlåda som rymmer den länspump som skall dränera vattnet från avloppet i toan.

 

Färskvattnet tar väl alltid slut för fort? ;) Skämt åsido så kan jag inte tänka att ett läckage från den ordinarie vattentanken som sitter längst bak på styrbords sida kan ta sig till kölsvinet utanför toan. Läckande vatten hamnar under motorn och pumpas ut av länspumpen framför motorn. 

 

När det gäller fukten under färskvattentanken så hade en gång vårt lock börjat gänga upp sig med läckage som följd. Försök skicka in ett barn, hobbit eller annan kortväxt person för att kolla om locket sitter ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns det något sätt att stuva undan det stora bordet i "sittbrunnen" om man bäddar upp solbädden?

Jag har själv inte provat ännu ochmanualen säger ingenting om detta.

 

Mvh Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎07‎-‎17 på 10:10, JakobR säger:

Hej,

Finns det något sätt att stuva undan det stora bordet i "sittbrunnen" om man bäddar upp solbädden?

Jag har själv inte provat ännu ochmanualen säger ingenting om detta.

 

Mvh Jakob

Hej, jag antar att du med sittbrunnen menar u-soffan. Vi brukar inte använda solbädden/extrabädden särskilt ofta. När vi har gjort det så brukar vi helt enkelt lägga bordet på golvet under den nyskapade solbädden. Vi vänder det bara upp och ner så att fästet för benet hamnar uppåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till AQ26 och Winchmatic, efter mycket letande hittade jag radioreläet bakom främrelådorn dvs under förarplatsen. Gick dock inte att nå utan att demontera lådor med ram. 

Efter lite surf hittade jag instruktioner hur man kan synka relä mot sändare, men funkade inget vidare. Ringde Winchmatic som sa att det var inte ovanligt att de gick sönder och kunde sälja ett nytt kit för 3900kr. Hmm kändes dyrt så jag ringde carguard som gjort sakerna. De sa att det som gick sönder oftast var sändaren. Beställde en ny för 500kr och funkade perfekt. 

 

Ovan kan vara bra för er med Winchmatic monterat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter veckorna i skärgården i sommar har sonen starka önskemål om att få en jolle. Men, vi ligger på boj i hemmahamnen. Någon som har erfarenhet av jolle på en 26HT och angöring/lossgöring på boj? Blir ju svårt att ha den på badbryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎06‎-‎16 på 11:02, Flippermannen säger:

Hmm, hur skall man egentligen göra för att svara på ett inlägg med det nya forumet?

 

Vi har i alla fall en AQ 250 "airdeck" som gummibåt. Den väger bara drygt 20 kg. Vi hänger den på Snap-Davit fästen i badbryggan. Funkar jättebra. I överkant på gummibåten sätter vi en lina med snabbfäste till den lilla öglan ovanför stora luckan där bak. När vi kör viker vi helt enkelt in gummibåten mot båten och har ett litet skydd mot kapellet så inte gummibåten ligger och gnager. När vi skall ut på badbryggan vid angöring m.m. så viker vi helt enkelt ut gummibåten så den hänger i linan mot båten. Tänk bara på ankarspelet vid montering så att linan till ankaret kan gå fri. Vi riktade gummibåtens för mot ankarspelssidan och då fanns det bra spelrum för ankare och ankarlina. 

Jag är lite smådryg och citerar mitt eget inlägg eftersom Aquan26HT har liknande funderingar. Bojar är ännu inte så vanliga här uppe i norra Sverige, men börjar finnas bland annat vid kommunbryggor. Har noterat att boj blir vanligare desto längre söderut man kommer. När vi ligger vid boj brukar vi göra fast linan på samma sida som ankarspelet och då är det inga problem. Då vi lämnar båten fäller vi in gummibåten och i det läget är det gott om utrymme på den sida linan sitter.

 

Ibland brukar vi låta gummibåten sitta kvar i fästena på badbryggan och lägga ned den på vattnet om vi vill ha bättre sikt när vi t.ex. käkar eller bogserar någon. Det skulle väl kunna gå att lämna gummibåten på det sättet i hemmahamnen, men då finns det väl risk för att den blir skitig eller får någon beväxning om du har båten söderut. I Bottenviken har vi ju inte dessa problem med havstulpaner och annat. 

 

Ett större problem är nog att grabben din säkert även vill ha en motor på gummibåten. Det är inte det lättaste att få med en sådan på Aquadoren... En elmotor kan man väl förvara i stickkojen och jag har för mig att det finns något inlägg långt tillbaka i tråden med någon som förvarat en vanlig båtmotor liggande på badbryggan.

 

Jag försöker bifoga en rätt dålig bild som i alla fall visar hur gummibåten sitter.    

 

59802683c6b62_Gummibt.thumb.jpg.ed2e6b2ea9f35b10a7c8121b417a3ba3.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Flippermannen säger:

Jag är lite smådryg och citerar mitt eget inlägg eftersom Aquan26HT har liknande funderingar. Bojar är ännu inte så vanliga här uppe i norra Sverige, men börjar finnas bland annat vid kommunbryggor. Har noterat att boj blir vanligare desto längre söderut man kommer. När vi ligger vid boj brukar vi göra fast linan på samma sida som ankarspelet och då är det inga problem. Då vi lämnar båten fäller vi in gummibåten och i det läget är det gott om utrymme på den sida linan sitter.

 

Ibland brukar vi låta gummibåten sitta kvar i fästena på badbryggan och lägga ned den på vattnet om vi vill ha bättre sikt när vi t.ex. käkar eller bogserar någon. Det skulle väl kunna gå att lämna gummibåten på det sättet i hemmahamnen, men då finns det väl risk för att den blir skitig eller får någon beväxning om du har båten söderut. I Bottenviken har vi ju inte dessa problem med havstulpaner och annat. 

 

Ett större problem är nog att grabben din säkert även vill ha en motor på gummibåten. Det är inte det lättaste att få med en sådan på Aquadoren... En elmotor kan man väl förvara i stickkojen och jag har för mig att det finns något inlägg långt tillbaka i tråden med någon som förvarat en vanlig båtmotor liggande på badbryggan.

 

Jag försöker bifoga en rätt dålig bild som i alla fall visar hur gummibåten sitter.    

 

59802683c6b62_Gummibt.thumb.jpg.ed2e6b2ea9f35b10a7c8121b417a3ba3.jpg

 

Tack för svar Flippermannen! Kruxet är att vi ligger på dubbel lina i hemmahamnen, dessutom trångt mellan bojarna. Med båten på bryggan har jag en känsla av att det blir svårt - ta bojen på sidan av båten och föra den bakåt blir inga problem, men när linan sen ska löpa bak och lägga sig som ett V med en lina från varje sida blir det krångel. Tror jag... men jag kanske måste prova för att se.

 

Motorfrågan blir ett senare problem... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Går i köpartankar på en Aquador 26 HT med en Volvo Penta D4 300HK årsmodel 2011

Vad ska man betala för en sådan båt?

Hur är dessa motorer?

Är det något man ska se upp med eller titta extra noga på inför ev köp,vad gäller både motor och båt?

Vad är ungefärlig bränsleförbrukning?

Räcker motorn till att få båten i planing snabbt?

Vad betalar ni ungefär i försäkring på en sådan båt?

 Tacksam för svar av Aquador ägare el fd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi har en 26HT 2012 med D4-300 som införskaffades förra sommaren och vi är väldigt nöjda. Vanligtvis så är vi 3-4 personer ombord och då är storleken perfekt. Motormässigt så är det inga problem. Brukar marscha på 2900 varv och då gör hon ca 27 knop. I juli så bodde vi 3 nätter med 7 personer och två hundar modell mindre ombord vilket fungerade om än lite trångt. På minussidan så är det lite trångt i motorrummet för service och att färskvattentanken är för liten för ett par dagar i naturhamn (vattnet sinar fort). En vecka i Stockholms skärgård inkl. transportsträcka från Västerås t.o.r. så hade vi en snittförbrukning på 1.2 liter per NM vilket är riktigt bra. 

Vi är väldigt nöjda med båt och motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Aquadorare!

 

Jag har lite elbekymmer på min 26:a

 

Trots 50w solcell, nytt kylskåp och alla lampor bytta till LED, så räcker mina två 100Ah inte mer än 3 dagar. När jag börjar försöka nysta i problemet så fattar jag inte riktigt hur det är draget.

Jag har (se bild) 4 st brytare K1 ,K2 + K1 + K2.

Vänstra K1 går till bogpropp

Vänstra K2 går till startmotor (Nytt AGM-startbatteri på 75Ah, 750CCA )

Högra K1 går till ALLT annat Trimplan, belysning, Kyl, Lanternor, Vindrutetorkare etc

Högra K2 vet jag inte men den måste vara på om motorn ska starta annars klickar bara startmotorn,

vilket är skumt med det nya startbatteriet..

 

Generatorn ger 14v vid körning men det verkar bara gå till startbatteriet för jag ser ingen öking på förbrukningsbatterierna vid gång.

Fråga 1: Finns det inget skiljerelä någonstans? Borde väl vara standard, eller ?.

Fråga 2: Ska verkligen instrumentering, vindrutetorkare etc gå på förbrukningsbatterierna? När de är slut och jag åker hem i regn och rusk så har jag varken lanternor eller vindrutetorkare.

Fråga 3: vad har högra K2 för funktion?

Fråga 4: Bra tips för att finna strömtjuven, någon?

Har ni några generella erfarenheter ni kan delge? Är det någon som gjort om eldragningen i er båt?

 

 

AquadorEL.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Master770 säger:

Hej Aquadorare!

 

Jag har lite elbekymmer på min 26:a

 

Trots 50w solcell, nytt kylskåp och alla lampor bytta till LED, så räcker mina två 100Ah inte mer än 3 dagar. När jag börjar försöka nysta i problemet så fattar jag inte riktigt hur det är draget.

Jag har (se bild) 4 st brytare K1 ,K2 + K1 + K2.

Vänstra K1 går till bogpropp

Vänstra K2 går till startmotor (Nytt AGM-startbatteri på 75Ah, 750CCA )

Högra K1 går till ALLT annat Trimplan, belysning, Kyl, Lanternor, Vindrutetorkare etc

Högra K2 vet jag inte men den måste vara på om motorn ska starta annars klickar bara startmotorn,

vilket är skumt med det nya startbatteriet..

 

Generatorn ger 14v vid körning men det verkar bara gå till startbatteriet för jag ser ingen öking på förbrukningsbatterierna vid gång.

Fråga 1: Finns det inget skiljerelä någonstans? Borde väl vara standard, eller ?.

Fråga 2: Ska verkligen instrumentering, vindrutetorkare etc gå på förbrukningsbatterierna? När de är slut och jag åker hem i regn och rusk så har jag varken lanternor eller vindrutetorkare.

Fråga 3: vad har högra K2 för funktion?

Fråga 4: Bra tips för att finna strömtjuven, någon?

Har ni några generella erfarenheter ni kan delge? Är det någon som gjort om eldragningen i er båt?

 

 

AquadorEL.JPG

 

Hej! 

 

Känner tyvärr inte alls igen mig i denna installation - är det en nyare 26a eller en gammal som tidigare ägare har renoverat? (haft Aquadorer byggda -06 och -08 och detta är inte från den generationen). Är detta innanför manluckan vid förarplatsen eller någon annan stans i båten? Originalinstallationen av landström / generatorladdning laddar alltid båda batteribankarna, men om något inte fungerar eller är felinstallerat så kanske det inte lirar längre. Förslag: Mät med voltmeter på förbrukningsbatterierna när motorn är igång om du får ett förhöjt spänningsvärde..? Kolla sedan om du hittar ett skiljerelä och mät upp på detta. (Skiljereläerna sitter inte i brytarskåpen utan mellan generator och batterierna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Eborgelin säger:

 

Hej! 

 

Känner tyvärr inte alls igen mig i denna installation - är det en nyare 26a eller en gammal som tidigare ägare har renoverat? (haft Aquadorer byggda -06 och -08 och detta är inte från den generationen). Är detta innanför manluckan vid förarplatsen eller någon annan stans i båten? Originalinstallationen av landström / generatorladdning laddar alltid båda batteribankarna, men om något inte fungerar eller är felinstallerat så kanske det inte lirar längre. Förslag: Mät med voltmeter på förbrukningsbatterierna när motorn är igång om du får ett förhöjt spänningsvärde..? Kolla sedan om du hittar ett skiljerelä och mät upp på detta. (Skiljereläerna sitter inte i brytarskåpen utan mellan generator och batterierna).

 

Hej.

Det är en tidig 26:a från 1998 (dock finskbyggd)

Luckan med dessa brytare är under aktersoffan.

Jag ska leta vidare efter ett ev skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-15 på 00:28, Aquan26HT säger:

Hej! Ute på semester i båten (AQ 26HT årsmodell -05) och märker att färskvattnet inte räcker nånstans - dvs kortare tid än normalt. Till vår fasa finner vi dessutom att det främre kölsvinet (det man kommer åt via luckan utanför toaletten) är vattenfyllt. Det är svårt att avgöra om där är sjövatten eller färskvatten. Vet någon här om det finns någonstans det kan läcka färskvatten som hamnar i kölsvinet? Det är fukt även under färskvattentanken. 

 

Väl hemma får vi väl sätta karamellfärg i färskvattnet så att vi kan avgöra vad det är som kommer in i svinet... 

 

En annan fråga, hur kommer man åt sumpen? Var sitter den? När vi rengjorde i badrummet med hjälp av duschen visade det sig att sumpen nog lagt av, eftersom även det vattnet läckte ut i kölsvinet. Sedan dess har duschen inte använts.

 

Hoppas ngn har kloka tankar kring detta. 

Vår båt hade läckage där med och då var det 90 graders böjen mellan genomföringen och avstängninsventilen till toans vattenintag som läckte. va bar dragen med nån tätmassa/ klet några varv för att få ventilen att peka åt rätt håll och sedan lämnad att torka. funkade ett tag men sedan läkte det mer o mer efter vibrationer och att man stängt och öppnat ventilen nån gång. fick dra om allt och nu kommer inte en droppe längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-14 på 23:01, Silverfox säger:

Vår båt hade läckage där med och då var det 90 graders böjen mellan genomföringen och avstängninsventilen till toans vattenintag som läckte. va bar dragen med nån tätmassa/ klet några varv för att få ventilen att peka åt rätt håll och sedan lämnad att torka. funkade ett tag men sedan läkte det mer o mer efter vibrationer och att man stängt och öppnat ventilen nån gång. fick dra om allt och nu kommer inte en droppe längre.

Vi hade problem med glapp i infästningen efter pumpen. Så pumpen pumpade ut allt vatten när vi körde... 

 

Såg till att sätta fast det ordentligt och nu stänger jag alltid av färskvattenpumpen när vi kör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Kikar efter senare modell av 26 HT. Är mest intresserad av D4-D6 men dyker upp några intressanta objekt med Mercruiser QSD 4,2 ES. Är det en gammal förlegat motor i jämnförelse med VP ?

Tacksam för synpunkter :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, stefan66 säger:

Hej !

Kikar efter senare modell av 26 HT. Är mest intresserad av D4-D6 men dyker upp några intressanta objekt med Mercruiser QSD 4,2 ES. Är det en gammal förlegat motor i jämnförelse med VP ?

Tacksam för synpunkter :-)

Hej, det finns många olika åsikter om VP och CMD. Du har säkert läst några av de trådar som behandlar ämnet. Det finns väl just en sån tråd om jag minns rätt, även om jag tror att den spårade ur en smula.

 

Vi har en CMD 4,2 ES 320 och det som skiljer den från QSD är att vi inte har commonrail insprutning.

 

Jag kan då i alla fall förklara hur vi resonerade när vi valde den istället för VP.

 

Vi hade tidigare haft VP och flera gånger blivit förbannade över deras svindyra delar. På den tiden vi köpte var i vart fall delarna billigare till CMD. Jag frågade också runt hos återförsäljarna/verkstäderna och fick klart besked om att de haft mer reklamationer och strul med framförallt D6. Dessutom blev båten klart billigare med CMD. En försäljare på båtfirma sa att VP gick lite tystare än CMD. Jag hade själv svårt att höra detta. Nackdelar med CMD är att den, även om den också har sex cylindrar, har en mindre volym än en D6 och inte samma brutala vridmoment som D6:an. Det finns dock tillräckligt med både kraft och effekt. Jag vill också påstå att D4/D6 är en mer avancerad motor än vår när det gäller elektronik och därmed har en något lägre bränsleförbrukning. Kanske har QSD-versionen närmat sig VP på den punkten när den fått commonrail? Alla servicepunkter är lätta att komma åt på CMD förutom luftfiltret som sitter på ovansidan bakom den stora motorluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-31 på 23:38, Flippermannen säger:

Hej, det finns många olika åsikter om VP och CMD. Du har säkert läst några av de trådar som behandlar ämnet. Det finns väl just en sån tråd om jag minns rätt, även om jag tror att den spårade ur en smula.

 

Vi har en CMD 4,2 ES 320 och det som skiljer den från QSD är att vi inte har commonrail insprutning.

 

Jag kan då i alla fall förklara hur vi resonerade när vi valde den istället för VP.

 

Vi hade tidigare haft VP och flera gånger blivit förbannade över deras svindyra delar. På den tiden vi köpte var i vart fall delarna billigare till CMD. Jag frågade också runt hos återförsäljarna/verkstäderna och fick klart besked om att de haft mer reklamationer och strul med framförallt D6. Dessutom blev båten klart billigare med CMD. En försäljare på båtfirma sa att VP gick lite tystare än CMD. Jag hade själv svårt att höra detta. Nackdelar med CMD är att den, även om den också har sex cylindrar, har en mindre volym än en D6 och inte samma brutala vridmoment som D6:an. Det finns dock tillräckligt med både kraft och effekt. Jag vill också påstå att D4/D6 är en mer avancerad motor än vår när det gäller elektronik och därmed har en något lägre bränsleförbrukning. Kanske har QSD-versionen närmat sig VP på den punkten när den fått commonrail? Alla servicepunkter är lätta att komma åt på CMD förutom luftfiltret som sitter på ovansidan bakom den stora motorluckan.

 

Tackar för svaret :-) Intressant att höra hur andra tänker. Nöjd med båt o motor i övrigt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎02 på 16:05, stefan66 säger:

 

Tackar för svaret :-) Intressant att höra hur andra tänker. Nöjd med båt o motor i övrigt ?

Ja, vi är nöjda med både båten och motorn. Som sagts många gånger förut är det väl egentligen bara färskvattentanken och stuvutrymmen som är för små. Enda riktiga driftsstörningen med motorn var matarkabeln till startmotorn som var slarvigt pressad och började glappa med en del obehagligheter som följd. Måste vara någon på Aquador-fabriken som druckit en starköl för mycket under lunchen innan monteringen. ;) 

 

Jag tycker motorn känns helt rätt till båten effektmässigt. Vi marschar 25-27 knop om sjön medger detta. Har bara maxat en gång och då nådde vi 37 knop. Motorn ryker inte och lukten märks bara om man kör sakta med kapellet öppet bak och stängda takluckor så det blir baksug in i båten.    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är nästan helt ny i båtlivet och skulle vilja ha hjälp och tips utav begagnatköp.

Mitt båtliv har hittills bestått i att köra runt i en ny Yamarin 63DC i ca 50h i sommar.

Men nu är det så att jag vill byta upp mig och har siktat in mig på en Aquador 26HT.

Vad är det för skillnad på en dom olika motorerna. Vad bör man sikta in sig på? 

Jag vill gärna ha en Aquador 26HT med nya instrumentpanelen. Tror dom började komma 2011. Men jag har bara hittat med Mercery motorer på dom senaste årsmodellerna. Jag tycker även att båtarna med Mercery motorerna ligger lägre i pris. Vilket gör mig förvirrad om det är en bra motor.

Just nu tittar jag på två olika Aquador 26HT.

Den första är en 2011 med Mercruiser 4.2 Diesel med 389 gångtunnlar för 849 000.

Den andra är en 2013 Mercruiser QSD 4,2ES 320 hk 130 gångtimmar.

Är det samma motor som den första? 

 

Om man vill ha en äldre båt kan man köpa en 2008 med Volvo penta V6 som har 246h för 910 000.

 

Står sig Volvo Penta motorer sig bättre i andrahandsvärde? 

Vilken skulle du välja? 

Ska man ta hjälp utav besiktningsman? 

 

Tacksam för alla svar! 

 

Citera

 

Redigera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎07 på 23:26, David32 säger:

 

Jag är nästan helt ny i båtlivet och skulle vilja ha hjälp och tips utav begagnatköp.

Mitt båtliv har hittills bestått i att köra runt i en ny Yamarin 63DC i ca 50h i sommar.

Men nu är det så att jag vill byta upp mig och har siktat in mig på en Aquador 26HT.

Vad är det för skillnad på en dom olika motorerna. Vad bör man sikta in sig på? 

Jag vill gärna ha en Aquador 26HT med nya instrumentpanelen. Tror dom började komma 2011. Men jag har bara hittat med Mercery motorer på dom senaste årsmodellerna. Jag tycker även att båtarna med Mercery motorerna ligger lägre i pris. Vilket gör mig förvirrad om det är en bra motor.

Just nu tittar jag på två olika Aquador 26HT.

Den första är en 2011 med Mercruiser 4.2 Diesel med 389 gångtunnlar för 849 000.

Den andra är en 2013 Mercruiser QSD 4,2ES 320 hk 130 gångtimmar.

Är det samma motor som den första? 

 

Om man vill ha en äldre båt kan man köpa en 2008 med Volvo penta V6 som har 246h för 910 000.

 

Står sig Volvo Penta motorer sig bättre i andrahandsvärde? 

Vilken skulle du välja? 

Ska man ta hjälp utav besiktningsman? 

 

Tacksam för alla svar! 

 

Citera

 

Redigera

Hej, du är inne på en jättetrevlig båt!

 

Vad gäller Cummins Mercruiser Diesel (CMD) så har dieselsexan på 4,2 liter funnits i flera olika versioner. De jag känner till är 4,2 MS som har 300 hk, sedan kom 4,2 ES med elektronisk motorstyrning som har 320 hk och sist kom QSD med commonrailinsprutning och fortfarande 320 hk. QSD hade även prefixet DTS som betyder digital gas och växel, d.v.s. inga vajrar. Under de senaste åren har motorn bytt namn till Mercury diesel. Jag kollade nyss Mercurys hemsida och motorn levereras fortfarande med tre olika effektalternativ; 270, 320 och 350 hk. Den skall inte förväxlas med 4,2 TDI 370 hk som är en V8 från VAG-koncernen.

 

Det finns en enkel förklaring till varför begagnade båtar med CMD-motor är billigare än båtar med VP. De var nämligen klart billigare som nya. För oss var det en stor fördel att båten blev 200 000 kr billigare med CMD-motorn. Givetvis kommer detta att visa sig den dag vi säljer båten vidare. Anledningen till att VP är så mycket dyrare kan man alltid diskutera. Till viss del får man nog betala för ett mer känt varumärke, till viss del är en D6 mer avancerad och framförallt större motor med kraftigare vridmoment.

 

Jag skrev bara för någon vecka sedan i en annan tråd varför vi valde CMD istället för VP. Nu när jag börjat serva motorn inför hösten kom jag på en till anledning; CMD är mindre än en VP D6 och lättare att serva. När jag gjorde en "marknadsundersökning" och jämförde motorerna inför vårt köp så var det en VP-mek som berättade att många Aquador 26-ägare var förvånade över hur många arbetstimmar meken fick lägga ned på att serva D6:an.

 

Köper du båten privat tycker jag du skall anlita en besiktningsman även om denne säkert inte testar motorn trots att den är det mest kostsamma i båten. Vi köpte via båtfirma och fick då ett års beg-garanti, vilket gjorde att vi struntade i besiktningsmannen. Det visade sig finnas ett par småfel i båten och dessa blev snabbt fixade av båtfirman. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Flippermannen säger:

Hej, du är inne på en jättetrevlig båt!

 

Vad gäller Cummins Mercruiser Diesel (CMD) så har dieselsexan på 4,2 liter funnits i flera olika versioner. De jag känner till är 4,2 MS som har 300 hk, sedan kom 4,2 ES med elektronisk motorstyrning som har 320 hk och sist kom QSD med commonrailinsprutning och fortfarande 320 hk. QSD hade även prefixet DTS som betyder digital gas och växel, d.v.s. inga vajrar. Under de senaste åren har motorn bytt namn till Mercury diesel. Jag kollade nyss Mercurys hemsida och motorn levereras fortfarande med tre olika effektalternativ; 270, 320 och 350 hk. Den skall inte förväxlas med 4,2 TDI 370 hk som är en V8 från VAG-koncernen.

 

Det finns en enkel förklaring till varför begagnade båtar med CMD-motor är billigare än båtar med VP. De var nämligen klart billigare som nya. För oss var det en stor fördel att båten blev 200 000 kr billigare med CMD-motorn. Givetvis kommer detta att visa sig den dag vi säljer båten vidare. Anledningen till att VP är så mycket dyrare kan man alltid diskutera. Till viss del får man nog betala för ett mer känt varumärke, till viss del är en D6 mer avancerad och framförallt större motor med kraftigare vridmoment.

 

Jag skrev bara för någon vecka sedan i en annan tråd varför vi valde CMD istället för VP. Nu när jag börjat serva motorn inför hösten kom jag på en till anledning; CMD är mindre än en VP D6 och lättare att serva. När jag gjorde en "marknadsundersökning" och jämförde motorerna inför vårt köp så var det en VP-mek som berättade att många Aquador 26-ägare var förvånade över hur många arbetstimmar meken fick lägga ned på att serva D6:an.

 

Köper du båten privat tycker jag du skall anlita en besiktningsman även om denne säkert inte testar motorn trots att den är det mest kostsamma i båten. Vi köpte via båtfirma och fick då ett års beg-garanti, vilket gjorde att vi struntade i besiktningsmannen. Det visade sig finnas ett par småfel i båten och dessa blev snabbt fixade av båtfirman. 

Tack flippermannen för fantastisk utförliga svar/analyser. :-) Jag är ju i precis samma funderingar som vi skrev om för några veckor sedan. Funderar mellan en 2011, 2013 eller 2015. Blir stor prisskillnad mellan dom olika modellerna så vi får se vart det landar !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-10 på 21:22, Flippermannen säger:

Hej, du är inne på en jättetrevlig båt!

 

Vad gäller Cummins Mercruiser Diesel (CMD) så har dieselsexan på 4,2 liter funnits i flera olika versioner. De jag känner till är 4,2 MS som har 300 hk, sedan kom 4,2 ES med elektronisk motorstyrning som har 320 hk och sist kom QSD med commonrailinsprutning och fortfarande 320 hk. QSD hade även prefixet DTS som betyder digital gas och växel, d.v.s. inga vajrar. Under de senaste åren har motorn bytt namn till Mercury diesel. Jag kollade nyss Mercurys hemsida och motorn levereras fortfarande med tre olika effektalternativ; 270, 320 och 350 hk. Den skall inte förväxlas med 4,2 TDI 370 hk som är en V8 från VAG-koncernen.

 

Det finns en enkel förklaring till varför begagnade båtar med CMD-motor är billigare än båtar med VP. De var nämligen klart billigare som nya. För oss var det en stor fördel att båten blev 200 000 kr billigare med CMD-motorn. Givetvis kommer detta att visa sig den dag vi säljer båten vidare. Anledningen till att VP är så mycket dyrare kan man alltid diskutera. Till viss del får man nog betala för ett mer känt varumärke, till viss del är en D6 mer avancerad och framförallt större motor med kraftigare vridmoment.

 

Jag skrev bara för någon vecka sedan i en annan tråd varför vi valde CMD istället för VP. Nu när jag börjat serva motorn inför hösten kom jag på en till anledning; CMD är mindre än en VP D6 och lättare att serva. När jag gjorde en "marknadsundersökning" och jämförde motorerna inför vårt köp så var det en VP-mek som berättade att många Aquador 26-ägare var förvånade över hur många arbetstimmar meken fick lägga ned på att serva D6:an.

 

Köper du båten privat tycker jag du skall anlita en besiktningsman även om denne säkert inte testar motorn trots att den är det mest kostsamma i båten. Vi köpte via båtfirma och fick då ett års beg-garanti, vilket gjorde att vi struntade i besiktningsmannen. Det visade sig finnas ett par småfel i båten och dessa blev snabbt fixade av båtfirman. 

Fantastiskt vilken snäll människa du är som förklarar allt så förstårligt!

 

Vad kan man räkna med för värdetapp beroende på hur långt en motor har gått?

Tex en 2011 som gått 350h mot en som gått 150h. Vad skulle du säga att prisskillnaden borde vara med samma utrustning? Svår fråga kanske men mellan tummen och pekfingret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, David32 säger:

Fantastiskt vilken snäll människa du är som förklarar allt så förstårligt!

 

Vad kan man räkna med för värdetapp beroende på hur långt en motor har gått?

Tex en 2011 som gått 350h mot en som gått 150h. Vad skulle du säga att prisskillnaden borde vara med samma utrustning? Svår fråga kanske men mellan tummen och pekfingret. 

 

Värdetapp beroende på antal gångtimmar -- jag frågade chefen för mitt VP-varv om detta nyligen och han svarade att det idag är ett större problem att vissa båtar har gått för lite, så att motorerna tar stryk av detta. I manualer från Volvo-Penta står att motorn ska köras minst varannan vecka, om den står kall längre tid ska den konserveras. 2 veckor är nog lite överdrivet, men det finns ändå en sanning att korrosion blir ett problem om motorn aldrig körs. Åt andra hållet så ska motorn få ny olja efter 100 timmar, så du ska väl kanske undvika en båt där motorn har körts mycket mer än 100 timmar på en sommar -- men det är väl få båtar?

 

Fast vi lät besiktiga en 26HT som visade sig ha gått över 800 timmar efter bara 4 somrar, vilket berodde på att ägarna hade hyrt ut den. Den köpte vi inte, av flera skäl, men det var inte de många motortimmarna som avgjorde.

 

Slitage på dieselmotor -- det som instruktionsboken varnar för är att köra lång tid på full gas. Med vår VP-diesel följde till och med klisterlappar där det står att man inte ska köra fortare än 200 varv under max varv. Och det är väl ibland svårt att veta hur tidigare ägaren har kört. Men dels kan ett varv som du ber att kolla motorn förhoppningsvis lätt få ut statistik hur många timmar den gått på olika varv (minns att det gick på vår 50 hk Mercury och det går på vår VP-diesel, en KAD44), dels kan du kanske fråga ägaren hur de brukar köra båten, typ "Vilken fart tycker du att båten går bäst?"

 

Just en båt som har varit uthyrd mycket ger väl extra risk att den körts mycket med full gas, för de som hyr bryr sig inte om att motorn får kortare livslängd.

 

Nåja, det finns gott om gamla båtar med VP-diesel som är från 80-talet = 30 år gamla. Så om du räknar med att en diesel som får service varje år nästan säkert håller i 30 år, vilket med 100 timmar per år skulle betyda 3000 timmar totalt, då spelar det inte så stor roll med 200 timmar extra, det är bara 7% av motorn livstid.

 

Men det avgörande i ovanstående är "får service varje år" -- jag skulle kräva att serviceboken är ifylld eller att det finns detaljerade kvitton på att olja och filter är inköpta varje år. Annars skulle jag pruta rejält eller köpa en annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, David32 säger:

Fantastiskt vilken snäll människa du är som förklarar allt så förstårligt!

 

Vad kan man räkna med för värdetapp beroende på hur långt en motor har gått?

Tex en 2011 som gått 350h mot en som gått 150h. Vad skulle du säga att prisskillnaden borde vara med samma utrustning? Svår fråga kanske men mellan tummen och pekfingret. 

Tack till dig och stefan66 för positiva kommentarer!

 

Jag vågar dock inte svara på frågan om hur gångtimmarna påverkar priset och delar Jonas synpunkter ovan om slitage och annat.

 

När jag tittat på båtar under årens lopp har en motor som bara gått 100 +/- 50 timmar för mig alltid inneburit att båten i sig använts väldigt lite. Detta brukar märkas på att alla ytskikt, dynor och utrustningsgrejor i stort sett är i nyskick eftersom ägaren knappt använt båten. Ett undantag från detta är förstås bryggseglare...   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...