Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Vi behöver byta spaken/joysticken till bogpropellern, någon som har erfarenhet från det?

Verkar hur trångt som helst, hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan tyda siffrorna i det här skrovnumret?

AQBE0076F999

Gissar att 76 är båtens serienummer.

F står för tillverkningsmånad juni.

Första 9'an betyder tillverkningsår 1999.

Påföljande 99 står för årsmodell 1999.

 

Vilken modell BE vet jag inte vilken det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det någon som kan tyda siffrorna i det här skrovnumret?

AQBE0076F999

Gissar att 76 är båtens serienummer.

F står för tillverkningsmånad juni.

Första 9'an betyder tillverkningsår 1999.

Påföljande 99 står för årsmodell 1999.

 

Vilken modell BE vet jag inte vilken det är.

 

Ska man inte inte även kunna se tillverkningsland i serienumret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkningsland brukar stå före serienumret vad jag vet, tex FI-AQ.... eller IR-AQ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkningsland brukar stå före serienumret vad jag vet, tex FI-AQ.... eller IR-AQ....

Dert var lite det jag var inne på, känns som om bokstäverna BE skulle vara en landskod, men båten är byggd på Irland,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkar ha vår båts tillverkningsnummer i plånboken. Det börjar med FIAQUH och sedan följer en kombination som verkar kunna förklaras med ArneRadars "nyckel" ovan. Vad UH betyder i vårt fall har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkar ha vår båts tillverkningsnummer i plånboken. Det börjar med FIAQUH och sedan följer en kombination som verkar kunna förklaras med ArneRadars "nyckel" ovan. Vad UH betyder i vårt fall har jag ingen aning om.

OK, någon anna som vet? Hur ser era nummer ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått det som att UH är modellkod, jag har också en 26HT årsmodell 2007 med kod UH. Vet inte hur stora förändringar som ev krävs för att koden skall ändras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Förra säsongen så bytte vi upp oss till en Aquador 26 HT med D4-300 från 2012.

 

Jag har 3 frågor som jag hoppas få svar på:

 

1. Var sitter sjövattenkranen i motorutrymmet? Har inte lyckats hitta denna. Antar att den ska sitta i närheten av skölden då sjövatten tas in via drevet (DPH)?

 

2. Bländskyddet som sitter ovanpå instrumentbrädan har börjat lossna (antar att fabriken använt ett undermåligt lim som inte tål sol och värme). Har någon tips på bra lim som håller? Kan jag använda Sika?

 

3. Bör jag byta bränslefilter varje år även om båten endast kördes knappt 25 timmar?

 

Tack för hjälpen!

 

Mvh Jakob Rydén

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Förra säsongen så bytte vi upp oss till en Aquador 26 HT med D4-300 från 2012.

 

Jag har 3 frågor som jag hoppas få svar på:

 

1. Var sitter sjövattenkranen i motorutrymmet? Har inte lyckats hitta denna. Antar att den ska sitta i närheten av skölden då sjövatten tas in via drevet (DPH)?

 

2. Bländskyddet som sitter ovanpå instrumentbrädan har börjat lossna (antar att fabriken använt ett undermåligt lim som inte tål sol och värme). Har någon tips på bra lim som håller? Kan jag använda Sika?

 

3. Bör jag byta bränslefilter varje år även om båten endast kördes knappt 25 timmar?

 

Tack för hjälpen!

 

Mvh Jakob Rydén

 

Volvo Penta D4-300 -- kontakta Volvo Penta och be om en manual för motorn. Du borde ha fått en när du köpte båten, men, men... Hos återförsäljare finns kanske även mer detaljerade serviceböcker att köpa (finns för KAD-serien iallafall).

 

Bländskyddet -- borra + försänk + rostfri skruv?

 

Bränslefilter -- lite som att fråga "ÄR det OK att jag åker ut med båten utan flytväst?". Att ta risken att motorn stannar p g a för mycket smuts eller vatten täppt igen bränslefiltret... Ingen vill säga om du ska ta den risken. Du måste bestämma själv vilka risker du vill ta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Förra säsongen så bytte vi upp oss till en Aquador 26 HT med D4-300 från 2012.

 

Jag har 3 frågor som jag hoppas få svar på:

 

1. Var sitter sjövattenkranen i motorutrymmet? Har inte lyckats hitta denna. Antar att den ska sitta i närheten av skölden då sjövatten tas in via drevet (DPH)?

 

2. Bländskyddet som sitter ovanpå instrumentbrädan har börjat lossna (antar att fabriken använt ett undermåligt lim som inte tål sol och värme). Har någon tips på bra lim som håller? Kan jag använda Sika?

 

3. Bör jag byta bränslefilter varje år även om båten endast kördes knappt 25 timmar?

 

Tack för hjälpen!

 

Mvh Jakob Rydén

Hej,

 

fråga 1 och 2 kan jag inte svara på eftersom vi inte har VP och heller inte nya panelen. När det gäller fråga 3 så tycker jag att du skall kosta på dig både nytt förfilter och finfilter. Detta särskilt eftersom båten är ny för dig och du kanske inte har hunnit öppna och kolla om det finns någon smuts i tanken. Ett förslag kan väl vara att du dränerar ur förfiltret på bränsle och smuts nere i koppen så får du lite hum om bränslesystemet. Dessvärre är det ganska trångt under förfiltret, men det kanske sitter bättre i din båt än i vår.

 

Grattis till en trevlig båt förresten!

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nybliven glad ägare till en AQ 26 HT, ska sjösätta till helgen, försöker förutse vissa rutiner, en sak som jag inte får riktigt kläm på är kapellet, många delar för ett litet kapell, hur gör ni andra med kapellet när ni använder båten?

 

Tar ni bort sidor och bakstycke och rullar upp takstycket?

Var förvarar ni delarna som inte används under gång?

 

Det finns såklart en del olika kombon, kul att höra hur ni tänker och hanterar kapellet.

 

Mvh

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nybliven glad ägare till en AQ 26 HT, ska sjösätta till helgen, försöker förutse vissa rutiner, en sak som jag inte får riktigt kläm på är kapellet, många delar för ett litet kapell, hur gör ni andra med kapellet när ni använder båten?

 

Tar ni bort sidor och bakstycke och rullar upp takstycket?

Var förvarar ni delarna som inte används under gång?

 

Det finns såklart en del olika kombon, kul att höra hur ni tänker och hanterar kapellet.

 

Mvh

Ola

 

Ett problem som vi har upptäckt är att om fönsterplasten blir för varm så blir den "grumlig". Det går bort igen efter ett tag, men ser fult ut. Så vi brukar stuva de bitar vi tar av nere i stickkojen, eller om de är blöta av regn/dagg så lägger vi dem ovanpå garderoben i förpiken.

 

Nästan alltid när vi är ute med båten så är det såpass kallt/blåsigt att vi vill försöka ha lä i soffan bak, men å andra sidan vill vi ju ha lite kontakt med naturen och kunna se bra bakåt. Hellre långbyxor och en varm tröja på sommaren än att sitta helt under kapellet. Så kompromissen blir nästan alltid att vi innan frukost tar av kapellets bakstycket och stuvar undan det, men låter sidorna och taket sitta. Sedan sätter vi tillbaka bakstycket bara om det börjar regna eller när myggen kommer på kvällen. Eller om det är så kallt att vi sätter på dieselvärmen, då rullar vi bara upp kapellet ovanför dörren bak, eller har helt stängt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är nybliven glad ägare till en AQ 26 HT, ska sjösätta till helgen, försöker förutse vissa rutiner, en sak som jag inte får riktigt kläm på är kapellet, många delar för ett litet kapell, hur gör ni andra med kapellet när ni använder båten?

 

Tar ni bort sidor och bakstycke och rullar upp takstycket?

Var förvarar ni delarna som inte används under gång?

 

Det finns såklart en del olika kombon, kul att höra hur ni tänker och hanterar kapellet.

 

Mvh

Ola

 

Ett problem som vi har upptäckt är att om fönsterplasten blir för varm så blir den "grumlig". Det går bort igen efter ett tag, men ser fult ut. Så vi brukar stuva de bitar vi tar av nere i stickkojen, eller om de är blöta av regn/dagg så lägger vi dem ovanpå garderoben i förpiken.

 

Nästan alltid när vi är ute med båten så är det såpass kallt/blåsigt att vi vill försöka ha lä i soffan bak, men å andra sidan vill vi ju ha lite kontakt med naturen och kunna se bra bakåt. Hellre långbyxor och en varm tröja på sommaren än att sitta helt under kapellet. Så kompromissen blir nästan alltid att vi innan frukost tar av kapellets bakstycket och stuvar undan det, men låter sidorna och taket sitta. Sedan sätter vi tillbaka bakstycket bara om det börjar regna eller när myggen kommer på kvällen. Eller om det är så kallt att vi sätter på dieselvärmen, då rullar vi bara upp kapellet ovanför dörren bak, eller har helt stängt.

 

Hej och tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är nybliven glad ägare till en AQ 26 HT, ska sjösätta till helgen, försöker förutse vissa rutiner, en sak som jag inte får riktigt kläm på är kapellet, många delar för ett litet kapell, hur gör ni andra med kapellet när ni använder båten?

 

Tar ni bort sidor och bakstycke och rullar upp takstycket?

Var förvarar ni delarna som inte används under gång?

 

Det finns såklart en del olika kombon, kul att höra hur ni tänker och hanterar kapellet.

 

Mvh

Ola

 

Ett problem som vi har upptäckt är att om fönsterplasten blir för varm så blir den "grumlig". Det går bort igen efter ett tag, men ser fult ut. Så vi brukar stuva de bitar vi tar av nere i stickkojen, eller om de är blöta av regn/dagg så lägger vi dem ovanpå garderoben i förpiken.

 

Nästan alltid när vi är ute med båten så är det såpass kallt/blåsigt att vi vill försöka ha lä i soffan bak, men å andra sidan vill vi ju ha lite kontakt med naturen och kunna se bra bakåt. Hellre långbyxor och en varm tröja på sommaren än att sitta helt under kapellet. Så kompromissen blir nästan alltid att vi innan frukost tar av kapellets bakstycket och stuvar undan det, men låter sidorna och taket sitta. Sedan sätter vi tillbaka bakstycket bara om det börjar regna eller när myggen kommer på kvällen. Eller om det är så kallt att vi sätter på dieselvärmen, då rullar vi bara upp kapellet ovanför dörren bak, eller har helt stängt.

 

 

Hej!

 

Blev mycket förvånad av detta svar. Min erfarenhet är att om man endast tar bort kapellets baksida så får man ett inte helt irrelevant baksug i båten och det blir sjöblött i planande hastighet genom indrag av vattensprut. Vi brukade helt fälla bort kapellet genom att dra upp blixtlåsen i hörnen och vika upp sidor och bakstycke på taket (plant så det inte blir veck i fönstren), fälla upp bågen och helt enkelt fästa snoddarna runt takkanten. Bör kanske inte göras när kapellet är blött, men i övrigt helt OK. Om fönstren blir grumliga av detta ska jag låta vara osagt, vi hade ett gammalt kapell med lite grumliga fönster, men tror de slits mest av direkt sol, knappast varmare när inrullade..? En stor fördel är att det max tar någon minut att få upp kapellet vid tex plötsligt regnväder.

 

Kör man med kapellet borttaget blir det nästan aldrig någon sprej i båten och även om det duggar lätt tar farten och taket bort det värsta. Det kan bli lite blåsigt längst bak men omkringsikten är utmärkt. Vid kraftigt regn är det antingen helt stängt eller möjligen alla sidor bort som gäller, då baksuget blir mindre då. 

 

Från denna säsong har vi en 28 HT som har en annan kapellösning, vi får se hur det blir med denna.

 

mvh

 

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Min erfarenhet är att om man endast tar bort kapellets baksida så får man ett inte helt irrelevant baksug i båten och det blir sjöblött i planande hastighet genom indrag av vattensprut."

 

Indrag av vattensprut -- har diskuterats högre upp i tråden, verkar kunna hända på vissa nya 26HT med D6-motor som har ett drev som kan ge vattensprut uppåt. På vår båt med KAD44 och DPE-drev har detta bara hänt när vi har glömt badstegen nedfälld. Indrag kan ju inte hända utan vattensprut...

 

Baksug i båten -- i låg fart och svag vind med bara kapellfönstret ovanför bakdörren upprullat har vi upplevt att dieseldoft kommer in, men det går att hantera genom att öppna en taklucka.

 

"Vi brukade helt fälla bort kapellet genom att dra upp blixtlåsen i hörnen och vika upp sidor och bakstycke på taket (plant så det inte blir veck i fönstren), fälla upp bågen och helt enkelt fästa snoddarna runt takkanten. ... inrullade."

 

Vika upp sidorna -- Vi gör så ibland när det är riktigt fint väder, men... kapellet sitter ju fast i bågen, så inte går det väl att rulla ihop utan att det blir veck på mitten? Den magin skulle jag gärna vilja se...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kopplar ytterst sällan bort sido- eller bakstycken. Vi viker upp dem över kapelltaket, fäller fram bågen, rullar till och spänner om med spännbanden.

 

De få gånger vi kört med öppet bakstycke märker jag baksug och diesellukt i låg fart, men inte något störande vattensprut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet delikat problem uppstod idag, på barbord sida ovanför luckan till badstegen sitter det ett ventilgaller av vit plast typ denna

https://www.benns.se/ventilgaller

Plasten har genom åren slitits av UV strålning och är så skör att den går sönder bara man petar på den. Enkelt att byta tänkte jag, upptäckte snabbt luftintaget hade fläns på insidan där en luft slang sitter fast, troligtvis med slang klämma, hålet är så tajt att det inte går att få ut fläns med slang, samtidigt helt omöjligt att komma åt från insidan. 

 

Någon som har stött på samma problem?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan rymma upp hålet så de kan få ut slangen? Finns väl lite marginal som locket sedan täcker. En risk då är att slangen är så kort eller sitter fäst på insidan så du inte kan dra ut den så långt du önskar. Hmm. Knepigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan rymma upp hålet så de kan få ut slangen? Finns väl lite marginal som locket sedan täcker. En risk då är att slangen är så kort eller sitter fäst på insidan så du inte kan dra ut den så långt du önskar. Hmm. Knepigt.

Flänsen går inte att få då slangen är fast skruvad med klämma långt in bakom batterierna, min plan nu är att limma fast flänsen med sikaflex, låta det torka, sedan såga av att som sticker ut och sedan skruva dit ett ventil galler utan fläns utanför. Bilder kommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att komma åt klämman om du skruvar loss och viker elcentralen åt sidan?

Jag har inte försökt själv men det känns som det borde fungera.

 

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att komma åt klämman om du skruvar loss och viker elcentralen åt sidan?

Jag har inte försökt själv men det känns som det borde fungera.

 

 

/Bernte

Det finns ingen el central där, endast ventilgaller med fläns och ducting slang på baksidan, troligtvis med slangklämma, hålet har nästan ingen tolerans mot flänsen så det går inte att komma åt något den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, antar att båtarna ser lite olika ut. Jag har en elcentral 60cm ifrån luftintaget som jag skulle gjort ett försök ifrån om jag skulle behöva byta( vilket jag förmodligen kommer att få göra).

post-101885-0-54153400-1495808541_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, antar att båtarna ser lite olika ut. Jag har en elcentral 60cm ifrån luftintaget som jag skulle gjort ett försök ifrån om jag skulle behöva byta( vilket jag förmodligen kommer att få göra).

Aha, ser olika ut, den hade varit fint att ha, den vägen kommer man säkert åt slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Aq26DC i vattnet idag, spännande med ny båt D6-310 och går mycket nice!

Angående ventilerna jag bytte båda, stämmjärn och hammare och sikaflex vid återmontage, barbord var lösklamma så den smög jag ut.

Styrbord satt som s...tan så fick jag in svärsonen att lossa den från insidan sedan gick det perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, antar att båtarna ser lite olika ut. Jag har en elcentral 60cm ifrån luftintaget som jag skulle gjort ett försök ifrån om jag skulle behöva byta( vilket jag förmodligen kommer att få göra).

Aha, ser olika ut, den hade varit fint att ha, den vägen kommer man säkert åt slangen.

 

Då var det klart, blev en bra lösning. Den gamla flänsen limmades med sikaflex, eftersom det var tajt passning mellan glasfiber och fläns så gick det bra att få in lagom mycket sikaflex genom att snurra på hela ventilgallret. När det torkat var det bara att avverka all gammal plast med en sliprondell och sedan limma fast det nya ventilgallret ihop med den gamla flänsen.

post-109957-0-28592800-1495946215_thumb.jpg

post-109957-0-58370400-1495945731_thumb.jpg

post-109957-0-50185100-1495946355_thumb.jpg

post-109957-0-49332100-1495946385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok, antar att båtarna ser lite olika ut. Jag har en elcentral 60cm ifrån luftintaget som jag skulle gjort ett försök ifrån om jag skulle behöva byta( vilket jag förmodligen kommer att få göra).

Aha, ser olika ut, den hade varit fint att ha, den vägen kommer man säkert åt slangen.

 

Då var det klart, blev en bra lösning. Den gamla flänsen limmades med sikaflex, eftersom det var tajt passning mellan glasfiber och fläns så gick det bra att få in lagom mycket sikaflex genom att snurra på hela ventilgallret. När det torkat var det bara att avverka all gammal plast med en sliprondell och sedan limma fast det nya ventilgallret ihop med den gamla flänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har jolle, vilken typ har ni, storlek och hur fäster ni den under färd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har jolle, vilken typ har ni, storlek och hur fäster ni den under färd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...