Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hur går el- och antenn-kablarna upp till HT-taket?

Svar från Flipper Marin: De går via det rostfria handtaget på styrbords sida, bakom förarplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka funktioner har de två små svarta knapparna under ratten?

Svar från Flipper Marin: Den första är till instrumentbelysningen. Den andra sätter vi dit för att man lättare ska kunna ange koden till startspärren. Det är för svårt att göra med nyckeln till en VP-diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar från Flipper Marin:

a) Ja, det är slangen till den manuella länspumpen.

B) Vet inte. Vet inte om det går genom att ta bort golvet i stick-kojen. Prova...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga som jag funderar kring, är vad som går att göra åt att min Aquador 26 HT lutar åt styrbord.

Det är logiskt eftersom både vattentank, ankarspel och VVB sitter på den sidan. Plus att det stora förvaringsfacket under soffan (där vi har mycket av tallrikar, kastruller och liknande) är på den sidan. Och stickkojen (där vi trycker in extra madrasser och annat)...

Men VAR ska man placera tyngd på babords sida för att få båten att ligga plant? Kan bara komma på två ställen: facket vid septitanken (men där kommer man inte åt om passagerarstolen är framfälld) och det lilla facket under kojen framför toan...

Ett alternativ är att acceptera att båten lutar lite --- men då borde man väl även bottenmåla lite högre på styrbords sida, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr visar detta bara vad den berömda CE-märkningen av europeiska båtar är värd i praktiken...

En egenimporterad amerikansk båt kan man aldrig få CE-märkt utan fullständig dokumentation som visar hur ALLT fungerar och skall skötas ombord.

/Zwen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... Men så länge jag kan ringa till Flipper Marin och få så raka och tydliga svar som jag fick häromdagen, så är jag faktiskt rätt nöjd.

Tricket som Bella/Aquador (och säkert många andra) använder verkar vara att i båtens instruktionsbok hänvisa till de separata instruktionsböcker som finns till varje komponent, samt att placera alla instruktionsböcker i en stor väska med blixtlås. Gissar att samma trick fungerar för en egenimporterad USA-båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog hem även de tre fast monterade sittplatserna i dag (förarstolen plus de två bredvid). Dels blev jag förvånad att man måste skruva bort det rostfria räcket (12 skruvar) bakom förarplatsen för att kunna få bort stolen...

Dels undrar jag om någon ha något tips: Hur gör man rent tyget på de skålade Aquador-stolarna? (främst är det armstöden närmast mittgången som är solkiga av sex års flottiga händer). Blått tyg som inte går att ta av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att frugan skumtvättade våra. Blev som nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog hem även de tre fast monterade sittplatserna i dag (förarstolen plus de två bredvid). Dels blev jag förvånad att man måste skruva bort det rostfria räcket (12 skruvar) bakom förarplatsen för att kunna få bort stolen...

 

Förarstolen skjuter jag föröver när jag tar bort den.

/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser högre upp i tråden att även du har 2003 års modell... Konstigt... Om jag skjuter framåt på min så så tar förarsoffan i sidpanelen (till höger om föraren, där spaken till bogpropeller och knapparna till ankarspelet sitter) innan stolarna kommer loss från glidskenorna.

Kanske sitter dina glidskenor lite längre bak. Detta är väl hantverk gissar jag...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det om du har taklucka öppen? Blir det någon laddning då?

Eller har du den löst liggande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Datpsu och Aqua26,

Har ni några tips var man kopplar in laddningen från solcellerna? Min Aquador har ett Navix system för landström, med en liten panel till höger om ratten där det finns en lampa märkt Solar, men instruktionsboken är usel -- där står bara hur man gör för att koppla in landström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kopplar solpanelen till en regulator(jag har en MaxPower). Från regulatorn till dom batterier du vill ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en ny bild. jag kan öppna ca. 1/3 om jag ska ha full laddning.

 

post-10005794-1394235697,823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag lyfter bort spaken till bogpropellern så fungerar det för mig.

 

post-10005794-1394235697,8792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplar som Datpsu men skulle gärna koppla via navix panelen om det är möjligt.

 

post-10005794-1394235697,9399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NAVIX är ett finskt företag, med nästan ett dussin kontaktpersoner på sin sajt (även deras mobiler!), så det borde gå bra att att hitta någon som kan ge ett tips, t ex skicka en bättre instruktion för elkopplingarna -- här är länken:

http://www.navix.fi/contacts.htmlhttp://www.navix.fi/'>

Annars kanske jag ber mitt varv göra solar-inkopplingen nästa gång båten ska dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är panelen för landström, syns på bilden Aqua26 la in i sitt senaste inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag växlat mail med Navix och här är det svar som sammanfattar problemet:

Landströmscentralen SP2500 med inbyggd regulator för solpanel var en annan modell av SP2500, som tyvärr inte tillverkas längre. Denna modell lades ner för ca. 5-6 år sedan då den i slutskedet endast tillverkades på beställning. Dessa två modeller använde samma metalldelar och därför finns dessa bländade uttag och indikationer färdiga på de komponenter du har installerade i din båt. Din SP2500 är därmed tyvärr inte en modell med integrerad regulator och kontakt X3 döljer ingen anslutning bakom sig. För att koppla in solcell bör du köra den via en extern regulator som du ansluter direkt till batteripolarna.

Bilden visar undersidan på NAVIX-boxen -- om du har en kontakt vid X3 (till vänster) så kan du koppla in solpanelen där. Men jag har bara en fyrkant i plasten och måste alltså koppla in solpanelen separat.

post-15068-1394235713,5391_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas mfl !

Har med glädje läst denna tråd och är tänd på att skaffa en Aquador 26 dc. Tyvärr så skadaes min båt så illa i branden så att den blev utlöst. Jag har hört att VP KAD 44 och KAD 300 samt troligtvis hela KAD serien inte ger rätt effekt med miljödiesel. Med fet diesel eller grön diesel ger en KAD 300 ca:30hk mer äm med miljödiesel. Någon som har erfarenhet?

Vilken årsmodell skall man välja om man bortser från motorval. Vilka förändringar har gjorts under åren 1998-2008? Dörren til badplattformen har jag förstått att där har nyare båtar öppningen utåt, vet inte om just detta spelar någon roll för min del. Vad ska man betala i försäkring ? Vad drar en KAD 300/dist i march och vad toppar den ?

Sedan undrar jag om kapellet är av godkvalitet i original och om kapellbågarna alltid står uppfällda likt en USA båt ? eller kan man fälla bågarena mot rutramen likt en äldre DC typ Windy eller Coronet ? Hur är det med ståhöjd i ruff och WC ? Sovkomfort,behövs bäddmadrasser eller duger original dynor. Vad behöver alltid justeras på en Aquador,alla båtar har ju en öm punkt.

Med hopp om massa info som hjälper mig att välja rätt båt önskas !

God Jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zinderella !

Här kommer svar på några frågor.

Sovkomfort,behövs bäddmadrasser eller duger original dynor.

Dynan i stickkojen är lite tunn men jag har liggunderlag under dynan och då blir det bra.

Övriga dynor är tjocka och helt ok.

 

Vad ska man betala i försäkring

Jag betalar ca 10.000:-/år

 

Vad drar en KAD 300/dist i march och vad toppar den ?

Jag har en KAD 44 toppar dryga 30, den drar knappt 2 L/dist. i ca 23-24

Ang. rätt effekt med miljödiesel/fet diesel så vet jag inte men vill gärna höra fler åsikter.

I övrigt är jag mycket nöjd med båten.

 

/M

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort annat under vintern, men nu är jag tillbaka...

Miljödiesel -- Vet inte, osäker på om du menar vanlig med max 5% rapsolja. Verkar orimligt att effekten skulle ändras 30/285 = 11% när >95% är samma bränsle.

Årsmodell -- Tillverkning på Irland de första åren (syns på skrovnumret), som kanske är en nackdel. Det verkar finnas många 26HT från första året 1998 till salu, kanske beror det på att ägarna inte är nöjda?

Försäkring -- min 26HT kostar 8000 kr. Beror på självrisk och bolag.

Bränsleförbrukning -- svårt att veta exakt, i praktiken, när båten även går på tomgång ibland för att ladda batterierna, plus att både spis och värme går på diesel. Enligt test i Vi Båtägare 4/2008 drar KAD300 1,85 liter/sjömil vid toppfart 30,5 knop i en 13% tyngre båt (Sea Ray 275 Sundancer som väger 3,4 ton utan motor) och vid marschfart 25 knop drar den 1,6 liter/sjömil.

Kapell -- HT har ju ett mindre kapell. Jag fick med två när jag köpte min, förra ägaren hade köpt ett nytt. Fast båda ser helt OK ut, det gamla (2003) hade varit inne på tvätt och impregnering och ser lika fräscht ut som det nya (2007).

Ståhöjd -- prova själv, beror på hur lång du är.

Sovkomfort -- vi kommer att skaffa en extra IKEA bäddmadrass att lägga ovanpå för oss vuxna. För barnen duger orginaldynorna.

Alltid justeras -- Vet inte, fråga FlipperMarin i Täby.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nummer 2/2009 av Vi Båtägare finns en lång genomgång av Bella Falcon 26 Fantino som avslutas med två sidor med rubriken Eje Besiktar (sid 57-58) där Eje Wåhlstedt påpekar nackdelar med modern båtkonstruktion som består av skrov och på det en limmad innerline. Den avslutas med detta exempel:

Vid fuktmätning av en Aquador fick jag fullt utslag på mitt instrument vid mätning på fribordet en bra bit ovanför vattenlinjen. När jag skulle kontrollera motsvarande yta på insidan av skrovet var den ytan täckt av en plastmodul. Jag borrade ett tre millimeter brett hål i modulen, och resultatet påminde om Maneken Pis i Amsterdam. Ni vet statyn av den lille gossen som står och kissar. 

Jag märkte under november att det sipprade fram vatten ur de två hål i innerlinen som finns nära kölen i motorrummet (ett för ekolodet, ett för loggen). Då satte jag in en 650W frostvakt som jag haft i båten hela vintern (för att torka ur och få mindre kondens). Ändå är det fortfarande ofta en smal rännil vatten i botten av motorrummet när jag tittar till båten. Detta kan ju bara vara kondens, men citatet ovan gör mig fundersam...

Eje ställer i artikel fyra krav på metoden att limma fast innerline: (1) rätt lim. (2) bra passform hos modulen (3) rätt mängd lim (4) våghål måste finnas.

De första tre är ju omöjligt att kolla, det är bara att hoppas att Aquador lyckats bättre med min båt. Men jag har letat och det finns INTE finns några våghål från t ex utrymmet där bränsletanken sitter. Hela utrymmet under stickkojen verkar inplastat... Någon som vet mer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske ska börja med att förklara hur man hanterar fukt !

Kall yta och varm luft = kondens ! Skrovets kalla ''skal'' och då varm luft inne , svaret har ni redan kommit på ........ 

Fukt kan bara transporteras bort . En elektrisk avfuktare hade gjort jobbet enkelt ! 

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joooo Jocke... Men fukten måste ju komma någonstans ifrån. Den skapas inte magiskt ur tomma intet.

Och jag har alla luckor öppna på min båt, under två lager presenningar, så fukten i form av vattenånga kan cirkulera dit den dras = den kallaste ytan.

Om det t ex är 0 grader ute och 100% luftfuktighet, men båten inuti är 5 grader, så kommer luftens fuktighet där inne att vara lägre (max ångtryck stiger med temperaturen). Då räcker det med att skrovet är 1 grad, så kommer fukten att kondenseras någon annanstans, där det är kallare.

Troligast blir det kondens på den övre presenningen som täcker båten, ytan upp mot himlen är ofta kallare, särskilt om det är klarblå himmel med hög utstrålning. Det är därför det ofta bara blir frost enbart på ytor som är vända mot himlen.

 (... för övrigt har jag en elektrisk avfuktare i matkällaren, men den gör mest nytta på sommaren, fungerar dåligt när temperaturen är nära noll... )

Hursomhelst -- om du hade rätt Jocke: Varför skulle det bara finnas vatten i en rännil i botten av maskinrummet? Då borde det väl vara kondens överallt på skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varm luft är bärare av fukt ..så fort den kyls ner så bildas kondens  !

Din frostvakt värmer luften som sedan ''stöter mot'' kall yta bildar där med kondens .

Det är fakta, fast mitt svar kommer inte att bli mer utförligt än så här . När jag såg /läste ditt svar så bara orkade jag inte förklara mera nu .

Finns säkert fler som kan bidraga och utveckla fenomenet !

 

/JCC



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 20 mars 2009 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...