Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jontemyra

VAd skall man ha för motorolja?

Rekommendera Poster

Nu börjar jag nästan bli tjatig om detta med oljefrågor......men här kommer en till :-D . Vad skall man ha för olja i en B20 inombordare? förra ägaren verkar ha kört på vanlig mineralolja då jag hittat sådana flaskor i båten. Är det detta som gäller? jag har redan köpt delsyntetisk olja för att hälla i det vid bytet, men detta kanske var fel? vad kör ni andra på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan inte rekomendera nån speciell sort olja men de kan dem säkert i nån båttillbehörsaffär .......köp ingen billig skitolja bara, en båtmotor får jobba mycket hårt och kräver därför mycket av oljan. en b20 har ju den fördelen att den är mycket svår att ta livet av, den går att köra nästan helt utan olja överhuvudtaget i flera timmar tills den värme nyper .......sen e de bara att fylla på olja och tuta och köre igen. detta rekomenderas dock EJ utan man ska va snäll mot sin motor och de den de bästa och sköta den som ett spädbarn, de har man igen alla dem gånger resan slutar där de va tänkt utan paddling och en massa stök

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör inte hälla syntetisk olja i en äldre motor som gått på mineralolja då den löser upp partiklar i motorn och man får oljeläckage från motorn. Fortsätt köra på en bra mineralolja i din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mineralolja helst 20w50 alt 10w40 något känt märke ex valvoline eller castrol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Ett tips, åk till Odal, eller Granngården som många gamla Odalbutiker heter nu, och titta på Agrols oljor. Hög kvalitet och lågt pris. Dom säljer mest till företag som lantbrukare o.dyl. i större mängder, därav kan dom hålla ett lågt pris. Och kan en bonde hälla oljan i en stor turbodieselmotor som sen går många timmar i sträck på full belastning så är det inget fel på oljan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...